23 580 läst ·
46 svar
24k läst
46 svar
Vad räknas som arbetstid
Allt handlar om vad ni kommit överens om.T TomasSchwarz skrev:Hej om jag har hamnat i fel underforum får mod gärna flytta tråden.
Det är så att jag arbetar som serviceelektriker och far och flyger över hela Skåne för arbete.
Då jag nyligen börjat på en ny firma så gäller tydligen nya regler. Jag kör hem min bil efter varje arbetsdag och har alltid utgått från att min arbetsdag börjar 0700 hos leverantören eller på firman (med undantag om jag har en kund inom stan då brukar jag vara där 0700) .
Då jag har fått en arbetsplats 80min ToR från firman så säger min chef att jag ska befinna mig på arbetsplatsen 0700 och åka hem 1600. Alltså nästan 1,5H pendling. Kan det verkligen stämma? Om så är fallet är det även samma regler om jag väljer att inte ha bilen med mig hem utan ställer den på firman?
Jag har ju trots allt valt ett företag som ligger 5 min bilkörning hemifrån för att INTE behöva pendla till arbetet varje dag. Snälla kan någon kunnig hjälpa mig?
Jag utgår hemifrån runt 7, firman ligger 35 min bort
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Ja men kan du inte läsa ? Jag sa inte att vi gör det utan att betala förmånsvärde. Vi betalar för att det skall vara lagligt. Begrips ?P Prodigys skrev:
Ej, nej! Betalar du bilens förmånsvärde på samma sätt som vilken tjänsteman som helst med ”firmabil” får du också nyttja den precis hur du vill.P Prodigys skrev:
Man kan inte förhandla sig bort från kollektivavtalet vare sig man är överens eller inte.T TomasSchwarz skrev:Tack för svaret! Det är ju i mina ögon lite tokigt att dem har avtalat om 1H då det blir många timmar på ett år!
Jag tror tyvärr inte att han kommer ge sig på den punkten då det står skrivet i avtalet. Min enda lösning blir då att ha bilen på firman vilket i sig inte är ett problem då jag VALDE en firma 5 min bilväg från min bostad.
Medlem
· Västragötaland
· 34 inlägg
Om firman har kollektivavtal med facket utgår restidsersättning från anställningsplatsenT TomasSchwarz skrev:Hej om jag har hamnat i fel underforum får mod gärna flytta tråden.
Det är så att jag arbetar som serviceelektriker och far och flyger över hela Skåne för arbete.
Då jag nyligen börjat på en ny firma så gäller tydligen nya regler. Jag kör hem min bil efter varje arbetsdag och har alltid utgått från att min arbetsdag börjar 0700 hos leverantören eller på firman (med undantag om jag har en kund inom stan då brukar jag vara där 0700) .
Då jag har fått en arbetsplats 80min ToR från firman så säger min chef att jag ska befinna mig på arbetsplatsen 0700 och åka hem 1600. Alltså nästan 1,5H pendling. Kan det verkligen stämma? Om så är fallet är det även samma regler om jag väljer att inte ha bilen med mig hem utan ställer den på firman?
Jag har ju trots allt valt ett företag som ligger 5 min bilkörning hemifrån för att INTE behöva pendla till arbetet varje dag. Snälla kan någon kunnig hjälpa mig?
Hett tips är att ringa facket och fråga. Sen när du blir mer rutinerad, så kan du lättare tacka nej till såna jobb. Så får någon annan åka istället. Chefen kanske? Haha.
För det låter som att han vill att du ska ta av din fritid för att räkna hem ett jobb som han gjort bort sig på. Jag ringer ju tex inte en rörmokare från Jokkmokk bara för att dom är billigare i timpenning. Då kommer jag ju få betala arbetstid när de reser också. Sunt förnuft kan man tycka. Det är ganska ofta så att firman har massa pengar tack vare att gubbarna offrar sig hela tiden och bjussar på en väldans massa. Som restid tex.
För det låter som att han vill att du ska ta av din fritid för att räkna hem ett jobb som han gjort bort sig på. Jag ringer ju tex inte en rörmokare från Jokkmokk bara för att dom är billigare i timpenning. Då kommer jag ju få betala arbetstid när de reser också. Sunt förnuft kan man tycka. Det är ganska ofta så att firman har massa pengar tack vare att gubbarna offrar sig hela tiden och bjussar på en väldans massa. Som restid tex.
Där jag jobbar får man utgå hemmifrån eller från firman. Jag utgår hemmifrån(07:00) och åker direkt till kund. Då jag inte har förmånsbil får jag åka direkt till firman en gång i veckan annars är det direkt till kund och sen direkt hem(hemma runt 16:00) från kund för att tillmötesgå Skatteverkets regler.
Jag tycker det är lite rörigt beskrivet. Du säger leverantör och firma i första posten.
Är leverantören stället du utför arbetet på och firman företaget du är anställd på? I så fall är det väl ingen leverantör?
Sedan skriver du arbetsplats 80 min ToR, menar du företaget du är anställd hos eller där du ska utföra ett arbete?
Är leverantören stället du utför arbetet på och firman företaget du är anställd på? I så fall är det väl ingen leverantör?
Sedan skriver du arbetsplats 80 min ToR, menar du företaget du är anställd hos eller där du ska utföra ett arbete?
Han skriver att han jobbar på en firma som ligger 5 min hemifrån, nu har han fått ett uppdrag hos kund som ligger 40 min bort. Uppdraget runt 3 månader.P pebe292 skrev:Jag tycker det är lite rörigt beskrivet. Du säger leverantör och firma i första posten.
Är leverantören stället du utför arbetet på och firman företaget du är anställd på? I så fall är det väl ingen leverantör?
Sedan skriver du arbetsplats 80 min ToR, menar du företaget du är anställd hos eller där du ska utföra ett arbete?
Det är alltid bäst att utgå från arbetsgivarens adress och inte använda bilen till och från arbetet så slipper man bjuda på egen tid och arbetsgivaren behöver inte bjuda på resor av privat karaktär. Men man skall göra det alltid och inte bara när det passar en själv.T TomasSchwarz skrev:Tack för svaret! Det är ju i mina ögon lite tokigt att dem har avtalat om 1H då det blir många timmar på ett år!
Jag tror tyvärr inte att han kommer ge sig på den punkten då det står skrivet i avtalet. Min enda lösning blir då att ha bilen på firman vilket i sig inte är ett problem då jag VALDE en firma 5 min bilväg från min bostad.
När du exempelvis tar dig till och från arbetet kallas det för arbetsresa. Arbetsresor räknas inte som arbetstid, du har inte rätt till traktamente och arbetsgivaren står normalt inte för kostnader kopplade till arbetsresan. Tjänsteresor däremot är sådana som beordrats av arbetsgivaren och utgår från ditt tjänsteställe, alltså arbetsplatsen där du är anställd där du brukar utgå ifrån. För den typen av resor ska arbetsgivaren normalt sett stå för omkostnaderna, och tid som ligger utanför den normala arbetstiden ersätts enligt kollektivavtalets regler för restidsersättning.T TomasSchwarz skrev:Hej om jag har hamnat i fel underforum får mod gärna flytta tråden.
Det är så att jag arbetar som serviceelektriker och far och flyger över hela Skåne för arbete.
Då jag nyligen börjat på en ny firma så gäller tydligen nya regler. Jag kör hem min bil efter varje arbetsdag och har alltid utgått från att min arbetsdag börjar 0700 hos leverantören eller på firman (med undantag om jag har en kund inom stan då brukar jag vara där 0700) .
Då jag har fått en arbetsplats 80min ToR från firman så säger min chef att jag ska befinna mig på arbetsplatsen 0700 och åka hem 1600. Alltså nästan 1,5H pendling. Kan det verkligen stämma? Om så är fallet är det även samma regler om jag väljer att inte ha bilen med mig hem utan ställer den på firman?
Jag har ju trots allt valt ett företag som ligger 5 min bilkörning hemifrån för att INTE behöva pendla till arbetet varje dag. Snälla kan någon kunnig hjälpa mig?
Paragraf 8 innebär att resor utanför hemorten inte är arbetstid, om de inte görs under ordinarie arbetstid (7-16). Man får istället restidsersättning, vilken vanligen är lägre än ordinarie timlön.E EyEr0n skrev:Enl kollektivavtalet gäller följande:
§ 3c Resetillägg III
Resor i arbetsgivarens fordon från bostaden Om arbetstagaren efter överenskommelse disponerar ett av arbetsgivaren tillhandahållet fordon och kan nyttja fordonet för dagliga resor mellan bostaden och arbetsplatsen, bör parterna även reglera villkoren för nyttjandet. Överenskommelsen och villkoren bör dokumenteras skriftligt. Om inte annat avtalats gäller följande: Arbetstagare som utgår från bostaden ska vara ute hos kund/på arbetsplats vid arbetstidens början och är skyldig att hålla 30 minuter av egen tid för framresa. Motsvarande gäller då arbetstiden avslutas ute hos kund/på arbetsplats. För restid därutöver utgår ersättning enligt 7 kap § 7 punkt 1. Tid som åtgår för sådan resa ska ersättningsmässigt inte betraktas som arbetad tid även om arbetstagaren medför utrustning, verktyg, material eller dylikt eller om andra arbetstagare medföljer. I de fall föraren ska medtaga andra arbetstagare i bilen utgår restidsersättning för föraren för hela resan.
För att undvika att behöva resa på din egen tid så kan du ju ställa bilen på firman och utgå därifrån varje dag.
Då säger kollektivavtalet följande:
§ 8 Restid 1. Tid som åtgår för resa utanför hemorts- respektive resegräns är restid. Restid inom ordinarie arbetstid jämställs med arbetad tid. Restidsersättning betalas enligt 7 Kap § 7.
2. Restid på annan än ordinarie arbetstid räknas inte som fullgjord arbetstid; således ska den ordinarie arbetstiden jämte avtalsenlig påfordrad övertid även fullgöras.
Således. Vill din chef att du är på arbetsplatsen flera mil bort kl 0700 så får han betala den övertid det tar dig att resa dit och hem.
Det bästa vore ju om ni kunde komma överens utan konflikt.
Andra stycket i paragraf 8 innebär att man ska fullgöra sina ordinarie timmar samt beordrad övertid, förutom att fullgöra resan. Inte att man får övertidsersättning för resor utanför ordinarie arbetstid.
EDIT: rättade stavfel
Redigerat: