23 580 läst ·
46 svar
24k läst
46 svar
Vad räknas som arbetstid
Enl kollektivavtalet gäller följande:
§ 3c Resetillägg III
Resor i arbetsgivarens fordon från bostaden Om arbetstagaren efter överenskommelse disponerar ett av arbetsgivaren tillhandahållet fordon och kan nyttja fordonet för dagliga resor mellan bostaden och arbetsplatsen, bör parterna även reglera villkoren för nyttjandet. Överenskommelsen och villkoren bör dokumenteras skriftligt. Om inte annat avtalats gäller följande: Arbetstagare som utgår från bostaden ska vara ute hos kund/på arbetsplats vid arbetstidens början och är skyldig att hålla 30 minuter av egen tid för framresa. Motsvarande gäller då arbetstiden avslutas ute hos kund/på arbetsplats. För restid därutöver utgår ersättning enligt 7 kap § 7 punkt 1. Tid som åtgår för sådan resa ska ersättningsmässigt inte betraktas som arbetad tid även om arbetstagaren medför utrustning, verktyg, material eller dylikt eller om andra arbetstagare medföljer. I de fall föraren ska medtaga andra arbetstagare i bilen utgår restidsersättning för föraren för hela resan.
För att undvika att behöva resa på din egen tid så kan du ju ställa bilen på firman och utgå därifrån varje dag.
Då säger kollektivavtalet följande:
§ 8 Restid 1. Tid som åtgår för resa utanför hemorts- respektive resegräns är restid. Restid inom ordinarie arbetstid jämställs med arbetad tid. Restidsersättning betalas enligt 7 Kap § 7.
2. Restid på annan än ordinarie arbetstid räknas inte som fullgjord arbetstid; således ska den ordinarie arbetstiden jämte avtalsenlig påfordrad övertid även fullgöras.
Således. Vill din chef att du är på arbetsplatsen flera mil bort kl 0700 så får han betala den övertid det tar dig att resa dit och hem.
Det bästa vore ju om ni kunde komma överens utan konflikt.
§ 3c Resetillägg III
Resor i arbetsgivarens fordon från bostaden Om arbetstagaren efter överenskommelse disponerar ett av arbetsgivaren tillhandahållet fordon och kan nyttja fordonet för dagliga resor mellan bostaden och arbetsplatsen, bör parterna även reglera villkoren för nyttjandet. Överenskommelsen och villkoren bör dokumenteras skriftligt. Om inte annat avtalats gäller följande: Arbetstagare som utgår från bostaden ska vara ute hos kund/på arbetsplats vid arbetstidens början och är skyldig att hålla 30 minuter av egen tid för framresa. Motsvarande gäller då arbetstiden avslutas ute hos kund/på arbetsplats. För restid därutöver utgår ersättning enligt 7 kap § 7 punkt 1. Tid som åtgår för sådan resa ska ersättningsmässigt inte betraktas som arbetad tid även om arbetstagaren medför utrustning, verktyg, material eller dylikt eller om andra arbetstagare medföljer. I de fall föraren ska medtaga andra arbetstagare i bilen utgår restidsersättning för föraren för hela resan.
För att undvika att behöva resa på din egen tid så kan du ju ställa bilen på firman och utgå därifrån varje dag.
Då säger kollektivavtalet följande:
§ 8 Restid 1. Tid som åtgår för resa utanför hemorts- respektive resegräns är restid. Restid inom ordinarie arbetstid jämställs med arbetad tid. Restidsersättning betalas enligt 7 Kap § 7.
2. Restid på annan än ordinarie arbetstid räknas inte som fullgjord arbetstid; således ska den ordinarie arbetstiden jämte avtalsenlig påfordrad övertid även fullgöras.
Således. Vill din chef att du är på arbetsplatsen flera mil bort kl 0700 så får han betala den övertid det tar dig att resa dit och hem.
Det bästa vore ju om ni kunde komma överens utan konflikt.
Tack för svaret! Det är ju i mina ögon lite tokigt att dem har avtalat om 1H då det blir många timmar på ett år!E EyEr0n skrev:Enl kollektivavtalet gäller följande:
§ 3c Resetillägg III
Resor i arbetsgivarens fordon från bostaden Om arbetstagaren efter överenskommelse disponerar ett av arbetsgivaren tillhandahållet fordon och kan nyttja fordonet för dagliga resor mellan bostaden och arbetsplatsen, bör parterna även reglera villkoren för nyttjandet. Överenskommelsen och villkoren bör dokumenteras skriftligt. Om inte annat avtalats gäller följande: Arbetstagare som utgår från bostaden ska vara ute hos kund/på arbetsplats vid arbetstidens början och är skyldig att hålla 30 minuter av egen tid för framresa. Motsvarande gäller då arbetstiden avslutas ute hos kund/på arbetsplats. För restid därutöver utgår ersättning enligt 7 kap § 7 punkt 1. Tid som åtgår för sådan resa ska ersättningsmässigt inte betraktas som arbetad tid även om arbetstagaren medför utrustning, verktyg, material eller dylikt eller om andra arbetstagare medföljer. I de fall föraren ska medtaga andra arbetstagare i bilen utgår restidsersättning för föraren för hela resan.
För att undvika att behöva resa på din egen tid så kan du ju ställa bilen på firman och utgå därifrån varje dag.
Då säger kollektivavtalet följande:
§ 8 Restid 1. Tid som åtgår för resa utanför hemorts- respektive resegräns är restid. Restid inom ordinarie arbetstid jämställs med arbetad tid. Restidsersättning betalas enligt 7 Kap § 7.
2. Restid på annan än ordinarie arbetstid räknas inte som fullgjord arbetstid; således ska den ordinarie arbetstiden jämte avtalsenlig påfordrad övertid även fullgöras.
Således. Vill din chef att du är på arbetsplatsen flera mil bort kl 0700 så får han betala den övertid det tar dig att resa dit och hem.
Det bästa vore ju om ni kunde komma överens utan konflikt.
Jag tror tyvärr inte att han kommer ge sig på den punkten då det står skrivet i avtalet. Min enda lösning blir då att ha bilen på firman vilket i sig inte är ett problem då jag VALDE en firma 5 min bilväg från min bostad.
Jag fick till en bra deal med min arbetsgivare (service ventilation).
Jag börjar och slutar i hemmet och jobbar 07-16.
All restid är arbetstid för mig, oavsett om jag jobbar tio mil bort eller runt hörnet.
Då har jag elektronisk körjournal och får inte nyttja servicebilen för privata ärenden.
Jag börjar och slutar i hemmet och jobbar 07-16.
All restid är arbetstid för mig, oavsett om jag jobbar tio mil bort eller runt hörnet.
Då har jag elektronisk körjournal och får inte nyttja servicebilen för privata ärenden.
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Utgår från kontoret strax efter 07, när " murning call " är avslutat. Åter kl 16.P Patrik Hazard skrev:
Skulle någon chef hitta på andra ideer så får han leta efter en ny " laddman" och några andra. Det har vi gjort klart tydligt för ledningen. De flesta av oss ser ett mervärde i att samlas på morgonen.
Har hittils varit med om tre varianter:
1. Samling kl 6/14:30 på kontoret
2. All resa inom 3mil från kontoret/hemmet "på egen fritid", utöver det restidsersättning
3. Ingen särskilld restidsersättning utan det va "invägt i lönen och andra förmåner". Dock kunderna nästan uteslutande i närområdet, i andra fall har det lösts med timrapporteringen internt.
Men som det är skrivet i avtalet har du tyvärr inte mycket att hämta.
Fråga chefen om han fakturerar din restid mot kunden, gör han det hade jag definitivt tagit mer strid för detta
1. Samling kl 6/14:30 på kontoret
2. All resa inom 3mil från kontoret/hemmet "på egen fritid", utöver det restidsersättning
3. Ingen särskilld restidsersättning utan det va "invägt i lönen och andra förmåner". Dock kunderna nästan uteslutande i närområdet, i andra fall har det lösts med timrapporteringen internt.
Men som det är skrivet i avtalet har du tyvärr inte mycket att hämta.
Fråga chefen om han fakturerar din restid mot kunden, gör han det hade jag definitivt tagit mer strid för detta
Fastnade lite på detta, vad är "hemorts-/resgränsen"? Den är inte 30 min även här?E EyEr0n skrev:
Dvs chefen kan kräva att man är på plats hos kund kl 7 även om man utgår från kontoret?
TS, kolla gärna med ditt fackförbund, vore intressant att höra hur de resonerar
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Har företaget kollektivavtal?T TomasSchwarz skrev:Tack för svaret! Det är ju i mina ögon lite tokigt att dem har avtalat om 1H då det blir många timmar på ett år!
Jag tror tyvärr inte att han kommer ge sig på den punkten då det står skrivet i avtalet. Min enda lösning blir då att ha bilen på firman vilket i sig inte är ett problem då jag VALDE en firma 5 min bilväg från min bostad.
Ja enligt det senaste installationsavtalet ska montörer som har företagets bil hem och utgår hemifrån vara hos kund 07.00 och att "bjuda på" 0,5h på morgonen och 0,5h på eftermiddagen om arbetsgivaren kräver detta. Överstiger restiden detta får man restidsersättning för överskjutande del. Utgår man istället från "kontoret" så får man restidsersättning för hela resan men man ska ändå vara på plats hos kund 07.00 om arbetsgivaren kräver detta. Sen kan man såklart göra lokala överenskommelser som är mer fördelaktiga för arbetstagaren.
Man får väl inte nyttja bilen för privata ärenden oavsett? Om det inte är att man ska handla på vägen hem eller något liknande, det är vad jag har fått lära mig.P Patrik Hazard skrev:
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Att man sköter körjournal stämmer. Men vad som är tillåtet i övrigt är det ingen som kan svara på, inte ens skatteverket.G Gunnar Johansson69 skrev:
Är det okej att under arbetsdagen åka iväg till en närliggande lunchrestaurang? Stanna vid bensinstationen för privata syften, typ köpa en kaffe? Jag tycker det okej, men skatteverket kan inte ge ett utlåtande. Skulle det bli revision får man hoppas att någon form av sunt förnuft finns hos myndigheten.
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Bara för att företaget tillåter det betyder det inte att skatteverket gör det. Om det blir revision kan det bli dryga böter/kvarskatt för både företag och arbetstagare.E Elajomannen skrev: