Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
När argumenten tryter.. 🙄
Dan_Johansson,

Jag vill bemöta dina två senaste inlägg (#285 och #286) då de tydligt avviker från en saklig och respektfull ton som forumets regler föreskriver.

I #285 väljer du att förlöjliga en fråga som rör maktutövning, härskarteknik och mobbning – något som forumets regelverk (§5.4) tydligt avråder ifrån. I stället för att bemöta sakfrågan reducerar du diskussionen till en raljerande kommentar. Det är inte en konstruktiv invändning – det är en förlöjligande gest som syftar till att nedvärdera, inte att bidra.

I #286 skämtar du vidare om anklagelsen att uppmuntra regelbrott, trots att det handlar om potentiella överträdelser av användarvillkor. Att ironisera om detta genom att kalla dig själv “cheerleader” är inte bara oseriöst – det förminskar även de reella integritetsfrågor som tagits upp i tråden. Om någon har agerat i strid med dataskyddsförordningen eller publicerat identifierande uppgifter är det ett allvarligt ärende, inte en punchline.

Detta handlar inte om att “argumenten tryter”, som du skriver – det handlar om att saklighet, respekt och forumregler ska efterlevas. Att glida undan ansvar med ironi är ett klassiskt exempel på just det som diskussionen handlar om: härskarteknik.

Jag uppmanar dig därför att i fortsättningen förhålla dig till sakfrågan, respektera forumets regler och bemöta andra medlemmar med respekt. Ett öppet forum kräver ansvar från alla parter – inte minst från erfarna medlemmar med nästan 10 000 inlägg bakom sig.

Sammanfattande recension av Dan_Johanssons beteende
  • Tonalitet: Genomgående hånfull, ironisk och förminskande.
  • Saklighet: I stort sett obefintlig – inga konkreta invändningar, endast raljerande kommentarer.
  • Regelbrott: Minst §5.4 (debattklimat)
  • Ansvar: Som långvarig medlem med över 9 800 inlägg förväntas högre standard och föredöme.
//A

• Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A Adde2010 skrev:
Dan_Johansson,

Jag vill bemöta dina två senaste inlägg (#285 och #286) då de tydligt avviker från en saklig och respektfull ton som forumets regler föreskriver.

I #285 väljer du att förlöjliga en fråga som rör maktutövning, härskarteknik och mobbning – något som forumets regelverk (§5.4) tydligt avråder ifrån. I stället för att bemöta sakfrågan reducerar du diskussionen till en raljerande kommentar. Det är inte en konstruktiv invändning – det är en förlöjligande gest som syftar till att nedvärdera, inte att bidra.

I #286 skämtar du vidare om anklagelsen att uppmuntra regelbrott, trots att det handlar om potentiella överträdelser av användarvillkor. Att ironisera om detta genom att kalla dig själv “cheerleader” är inte bara oseriöst – det förminskar även de reella integritetsfrågor som tagits upp i tråden. Om någon har agerat i strid med dataskyddsförordningen eller publicerat identifierande uppgifter är det ett allvarligt ärende, inte en punchline.

Detta handlar inte om att “argumenten tryter”, som du skriver – det handlar om att saklighet, respekt och forumregler ska efterlevas. Att glida undan ansvar med ironi är ett klassiskt exempel på just det som diskussionen handlar om: härskarteknik.

Jag uppmanar dig därför att i fortsättningen förhålla dig till sakfrågan, respektera forumets regler och bemöta andra medlemmar med respekt. Ett öppet forum kräver ansvar från alla parter – inte minst från erfarna medlemmar med nästan 10 000 inlägg bakom sig.

Sammanfattande recension av Dan_Johanssons beteende
  • Tonalitet: Genomgående hånfull, ironisk och förminskande.
  • Saklighet: I stort sett obefintlig – inga konkreta invändningar, endast raljerande kommentarer.
  • Regelbrott: Minst §5.4 (debattklimat)
  • Ansvar: Som långvarig medlem med över 9 800 inlägg förväntas högre standard och föredöme.
//A
Ja du, "Adde2010"...försök förstå att ditt eget halsstarriga beteende triggar ironiska kommentarer, hur rätt eller fel de än må vara.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
A Adde2010 skrev:
gör sig skyldiga till brott
Vilket/vilka brott anser du har begåtts? Har du polisanmält? Kontaktat brottsofferjouren?

• Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
A
Fotografen Fotografen skrev:
Ja du, "Adde2010"...försök förstå att ditt eget halsstarriga beteende triggar ironiska kommentarer, hur rätt eller fel de än må vara.
Fotografen

Tack för din input – men jag behöver bemöta det du skriver eftersom det både innehåller felaktigheter och illustrerar ett tydligt mönster som borde belysas.

Du skriver:

“Försök förstå att ditt eget halsstarriga beteende triggar ironiska kommentarer…”
Låt mig vara tydlig: Att lägga ansvar på den som blivit angripen för att andra valt att svara med sarkasm, ironi eller nedlåtande personkommentarer är ett klassiskt exempel på att förskjuta skuld från den som faktiskt bryter mot forumets regler. Det är dessutom helt i strid med §5.4 i Byggahus användarvillkor, där ett gott debattklimat efterfrågas.

Flera av dina medskribenter har under de senaste dygnen
  • Förlöjligat mitt engagemang i sakfrågan
  • Avfärdat underbyggda argument som “rättshaveristiska”
  • Brutit mot §5.13
Och var fanns du då, Fotografen? Var fanns din omsorg om debattklimatet när dessa övertramp pågick? Om du verkligen värnar om saklighet och god ton – varför valde du att först ingripa när jag, efter att konsekvent ha hållit mig till ämnet, markerade mot att forumet används för hån snarare än diskussion?

Låt mig även recensera ditt eget inlägg:
  • Du bidrar inte till trådens ämne (försäkringsbedömning, fuktskador, dolda fel) utan väljer att rikta kritik mot en enskild användares ton, istället för att tillföra något sakligt.
  • Du väljer ett nedlåtande tilltal (“Adde2010” inom citationstecken, och “halsstarrigt”) som snarare eldar på än löser upp.
  • Du legitimerar forumövertramp genom att säga att mitt “beteende triggar” reaktioner – alltså flyttar du skuld från avsändare till mottagare.
Vad exakt i mina inlägg har varit i strid med forumets regler, i motsats till flera andra som har brutit mot både ton, ämne och personrespekt?

Det är lätt att tala om klimat – svårare att stå för det när det blåser. Om vi alla menar allvar med att höja nivån i detta forum, så bör det också gälla jämlikt.

A
Alfredo Alfredo skrev:
Vilket/vilka brott anser du har begåtts? Har du polisanmält? Kontaktat brottsofferjouren?
Skedmatad?

• Haha
fusion
  • Laddar…
En person i röd jacka äter popcorn och tittar intensivt mot något, troligen en film eller föreställning, i en mörk omgivning.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Jag stänger den här tråden som ju helt har spårat ur.

/Moderator

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Appendix och 24 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.