Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Sluta bara mata ChatGPT-trollet.
 
  • Gilla
  • Haha
Thomas59 och 3 till
  • Laddar…
En anledning till att det efterfrågas bilder är att man då får svart på vitt på vad som faktiskt gäller.

Jag ber om ursäkt om jag har missat det, men exakt vad säger besiktningsprotokollet om krypgrunden? ”Ingen anmärkning” eller ”Inget att notera”? Jag kan bara hitta att du har påpekat vad som inte står, vilket onekligen är av intresse men det vore även intressant att veta exakt vad som står.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
A
W Weimik skrev:
En anledning till att det efterfrågas bilder är att man då får svart på vitt på vad som faktiskt gäller.

Jag ber om ursäkt om jag har missat det, men exakt vad säger besiktningsprotokollet om krypgrunden? ”Ingen anmärkning” eller ”Inget att notera”? Jag kan bara hitta att du har påpekat vad som inte står, vilket onekligen är av intresse men det vore även intressant att veta exakt vad som står.
Tack för en ärlig och saklig fråga!

I det aktuella besiktningsprotokollet från slutbesiktningen står det ingenting alls om krypgrunden – varken om befintlig avfuktare, tidigare fuktproblem, eller att konstruktionen är att betrakta som en s.k. riskkonstruktion. Detta trots att:
  1. Anticimex själva tidigare bedömt krypgrunden som problematisk.
  2. De föreslagit installation av avfuktare, vilket också gjorts.
  3. Det finns dokumenterat byte av avfuktare på grund av tekniskt fel.
När dessa omständigheter helt uteblir i slutprotokollet (ingen notering, ingen kommentar, ingen markering), uppstår just den diskrepans jag pekar på. Det handlar alltså inte om att tolka nyanser i formuleringar som ”inget att anmärka” – utan att hela ämnet utelämnats trots sin tidigare tyngd. Det är just detta som är anmärkningsvärt.
 
A
M Maledictus skrev:
Sluta bara mata ChatGPT-trollet.
Du får gärna ogilla både mitt sätt att resonera och trådens innehåll, men att slentrianmässigt kalla det för “ChatGPT-troll” förminskar inte bara trådens juridiska innehåll – utan riskerar också att dölja den mycket verkliga problematik som beskrivs.

Det här är ett pågående ärende där sakförhållanden, villkorsanalys och bevisvärdering faktiskt spelar roll – inte ett försök att provocera. Om det inte intresserar dig står det dig fritt att scrolla vidare.
 
Farstatjej90
A Adde2010 skrev:
Kul att du hittade något att skratta åt – synd bara att det fortfarande inte var ämnesrelaterat. Efter ett flertal inlägg utan substans börjar det bli rätt tydligt att din roll i tråden handlar mer om personlig positionering än om faktisk diskussion.


När du nu dessutom börjar meta-kommentera på det här sättet, kanske det är läge att fundera på om du vill bidra till innehållet eller bara samla gilla-markeringar. Hittills har du inte bemött något i sak. Men det kanske är bekvämare att kommentera andras stil än att sätta sig in i ämnet själv.
Det enklaste sättet att få tråden att handla mindre om mig är att prata mindre om mig.
 
  • Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
A
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det enklaste sättet att få tråden att handla mindre om mig är att prata mindre om mig.
Du får sista ordet och kommer framledes ignoreras…
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
A Adde2010 skrev:
Du får sista ordet och kommer framledes ignoreras…
Gör gärna det med resten som svarar i tråden också.
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
A Adde2010 skrev:
Tack för en ärlig och saklig fråga!

I det aktuella besiktningsprotokollet från slutbesiktningen står det ingenting alls om krypgrunden – varken om befintlig avfuktare, tidigare fuktproblem, eller att konstruktionen är att betrakta som en s.k. riskkonstruktion. Detta trots att:
  1. Anticimex själva tidigare bedömt krypgrunden som problematisk.
  2. De föreslagit installation av avfuktare, vilket också gjorts.
  3. Det finns dokumenterat byte av avfuktare på grund av tekniskt fel.
När dessa omständigheter helt uteblir i slutprotokollet (ingen notering, ingen kommentar, ingen markering), uppstår just den diskrepans jag pekar på. Det handlar alltså inte om att tolka nyanser i formuleringar som ”inget att anmärka” – utan att hela ämnet utelämnats trots sin tidigare tyngd. Det är just detta som är anmärkningsvärt.
Ja, det verkar högst anmärkningsvärt. Nu är jag inte insatt i alla olika sorters besiktningsprotokoll men att helt utelämna punkten Grund/Krypgrund i protokollet måste vara väldigt ovanligt. Å andra sidan kanske det blir svårt att hävda att det är ett entydigt fel i protokollet när det helt saknas, men det är nog den delen jag skulle sikta in mig på i din sits, alltså punkten om besiktningsmisstag. I övriga delar tror jag att du kan ha rätt, men att du inte kommer att kunna få någon ersättning de vägarna.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
A
W Weimik skrev:
Ja, det verkar högst anmärkningsvärt. Nu är jag inte insatt i alla olika sorters besiktningsprotokoll men att helt utelämna punkten Grund/Krypgrund i protokollet måste vara väldigt ovanligt. Å andra sidan kanske det blir svårt att hävda att det är ett entydigt fel i protokollet när det helt saknas, men det är nog den delen jag skulle sikta in mig på i din sits, alltså punkten om besiktningsmisstag. I övriga delar tror jag att du kan ha rätt, men att du inte kommer att kunna få någon ersättning de vägarna.
Tack, Weimik – det är helt rätt uppfattat. Det är just denna brist i protokollet som är central: att krypgrunden överhuvudtaget inte omnämns, trots att det rör sig om en tidigare dokumenterad problemkonstruktion med avfuktare installerad. Det är detta som väcker frågor om besiktningsmannens agerande och potentiella försummelse enligt försäkringsvillkoren.

Att det saknas information i ett område som normalt sett alltid beskrivs – oavsett om det finns något att anmärka på eller inte – är i sig anmärkningsvärt. Och när andra underlag visar att avfuktare installerats i nära anslutning till besiktningen, så blir tystnaden i protokollet ännu mer talande.

Så ja – exakt där ligger tyngdpunkten i anspråket, snarare än på säljaren.
 
A Adde2010 skrev:
helt vanliga träfiberskivor som inte är fukttåliga
Du kalladade det för masonit iett tidigt inlägg. Och det kan vara svårt att se skillnad på masonit eller oljehärdad board. vad menar du med träfiberskivor? Spånskiva?

A Adde2010 skrev:
Anticimex har tidigare varit inne i krypgrunden, bedömt fel, föreslagit åtgärd, en ny avfuktare har installerats (efter fel på den tidigare), och sedan har samma besiktningsman i efterkontrollen lämnat ett ytligt protokoll där dessa aspekter inte längre problematiseras. Det är därför frågan om försummelse hos besiktningsmannen är helt central i ärendet – oavsett vad som gäller om säljarens eventuella goda/onda tro.
Det enda som jag ser som soklart miss/slarv av bes. mannen är om plasten glipade, och han inte anmärkte på det. Att det är en riskkonstruktion brukar de anmärka på om alla krypgrunder. Men det är möjligt att man inte anser att en krypgrund med avfuktare skall ses som en risk, vet ej.

Hur det såg ut innan man bytte avfuktaren är inget ,man normalt skull föra in i ett bes. protokoll. Man hittar ett problem som nu är åtgärdat.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Unikt namn
A Adde2010 skrev:
Absolut, här kommer en punktvis sammanfattning av sakförhållanden och de huvudsakliga rättsliga aspekterna som diskuterats:

  1. Bakgrund: Säljaren har skriftligt uppgett att det inte förekommit några fuktproblem. I nära anslutning till detta installeras en ny avfuktare i en krypgrund med dokumenterade fuktproblem. Detta indikerar antingen att uppgiften är felaktig eller vilseledande.
  2. Villkor 2.2.16 i Varudeklarerat: Försäkringen gäller inte vid förtigande, vilseledande eller felaktiga uppgifter – om inte säljaren visar att denne varit i god tro. Det är alltså säljarens bevisbörda att visa god tro. Faller den bevisningen – gäller försäkringens undantag.
  3. Missuppfattning 1 – ”du argumenterar emot dig själv”: Vissa har påstått att det vore kontraproduktivt att påvisa säljarens bristande god tro, eftersom det gör att försäkringen inte gäller. Det är fel. Det är undantaget som gäller om säljaren inte är i god tro – vilket alltså är grunden till att köparen kan ha krav mot säljaren.
  4. Missuppfattning 2 – Undersökningsplikt: Undersökningsplikten gäller fel som kan upptäckas, inte förtiganden eller oriktiga uppgifter. Om köparen fått en felaktig uppgift från säljaren, och den varit av betydelse för köpet, trumfar detta normalt köparens undersökningsplikt.
  5. Besiktningsmannens roll: I det här fallet har Anticimex besiktigat, påtalat fuktproblem, föreslagit åtgärd (avfuktare), följt upp installation, och sedan i den slutliga besiktningen utelämnat hela fuktproblematiken i protokollet. Denna passivitet efter tidigare kännedom om problem kan utgöra försummelse och öppnar för ansvar enligt andra försäkringspunkter – t.ex. fel i besiktningen.

Om det finns ytterligare frågetecken så svarar jag gärna på sakliga invändningar. Men ovan är de centrala punkterna.
Tack jag älskar punktlistor, i synnerhet med nummer.

Gällande den centrala punkten 5.
När ett problem är åtgärdat, är det fortfarade ett problem? När får, enligt rådande praxis, ett problem läggas till handlingarna så att säga, dvs avskrivas i sin helhet.

Vidare förefaller det vara så att besiktningsmannen varit flitig om hen undersökt, föreslagit åtgärder och sedan följt upp dessa tekniska installationer.
Att anklaga denne för att vara passiv verkar i det kontextet en osann beskrivning.

I vilken detaljgrad bör en besiktningsman redovisa för sitt arbete, tidigare uppdrag och alla i dessa utförda moment?

Man kan ju föreställa sig att en säljare vill åtgärda vissa uppenbara fel innan försäljning för att inbringa ett försäljningspris. Tillexempel skruva fast den sista listen i vardagsrummet.
Bör dessa då åtgärdade fel redovisas i sin helhet, möjligen i en form av punktlista?
Är det ett rimligt krav?
 
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Att det är en riskkonstruktion brukar de anmärka på om alla krypgrunder. Men det är möjligt att man inte anser att en krypgrund med avfuktare skall ses som en risk, vet ej.
Läser man BBRs gamla allmänna råd eller facktext så är det fukten i krypgrunden som är problemet. Det stämmer också med fysiken och biologin. Har man som i trådens fall löst det med en avfuktare sen 2007 så finns inget problem med fukt och grunden är därmed inte en riskkonstruktion. Först om man avinstallerar avfuktaren har man en riskkonstruktion.

H hempularen skrev:
Hur det såg ut innan man bytte avfuktaren är inget ,man normalt skull föra in i ett bes. protokoll. Man hittar ett problem som nu är åtgärdat.
Håller med om den tolkningen.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
A Adde2010 skrev:
Du får sista ordet och kommer framledes ignoreras…
Det är fult att ljuga.
 
  • Gilla
Thomas59 och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Tack jag älskar punktlistor, i synnerhet med nummer.

Gällande den centrala punkten 5.
När ett problem är åtgärdat, är det fortfarade ett problem? När får, enligt rådande praxis, ett problem läggas till handlingarna så att säga, dvs avskrivas i sin helhet.

Vidare förefaller det vara så att besiktningsmannen varit flitig om hen undersökt, föreslagit åtgärder och sedan följt upp dessa tekniska installationer.
Att anklaga denne för att vara passiv verkar i det kontextet en osann beskrivning.

I vilken detaljgrad bör en besiktningsman redovisa för sitt arbete, tidigare uppdrag och alla i dessa utförda moment?

Man kan ju föreställa sig att en säljare vill åtgärda vissa uppenbara fel innan försäljning för att inbringa ett försäljningspris. Tillexempel skruva fast den sista listen i vardagsrummet.
Bör dessa då åtgärdade fel redovisas i sin helhet, möjligen i en form av punktlista?
Är det ett rimligt krav?
TS kan omöjligtvis vara något annat än en Bot, chatrobot, eller AI-troll. Ingen jäkel kan sitta vaken dygnet runt och svara på ALLA inlägg, med så mycket text, åt varje.
 
  • Gilla
  • Haha
orutti och 3 till
  • Laddar…
A Adde2010 skrev:
Beträffande trossbottenfrågan: det handlar inte om oljehärdad board eller masonit, utan om helt vanliga träfiberskivor som inte är fukttåliga och därmed direkt olämpliga som material mot mark i en krypgrund.
Trä mot mark är aldrig bra. Men trä i en krypgrund/bottenbjälklag som inte är i direktkontakt med marken är väl varken ovanligt eller fel?
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.