Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland
A Adde2010 skrev:
Du nämner punkt 2.2.16 i Varudeklarerat-villkoren, och den är utan tvekan central. Men det är viktigt att förstå att:
  • Undantaget i 2.2.16 gäller endast om säljaren kan visa att denne har varit i god tro.
  • Om det i stället finns tydliga indikationer på att säljaren känt till – eller bort känna till – felen, då ska försäkringen gälla.
Vi måste stanna redan här. Här vände du på villkoren. Om säljaren är i god tro avseende de felaktiga uppgifterna så gäller inte detta undantag. Alltså motsatsen till vad du skrev ovan.

Din säljare är enligt dig inte i god tro och därmed är du inte försäkrad för dessa fel som jag läser det.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
A Adde2010 skrev:
@useless – ironiskt nog lever du upp till ditt namn genom att påstå att ingenting har presenterats av juridisk relevans. Det finns gott om konkreta dokument i tråden som visar försummelser, missvisande uppgifter och brister i besiktningsutförande, vilka är direkt kopplade till både försäkringsvillkoren och säljarens informationsplikt.

Att begära “exakta ordalydelser” som om detta vore en avtalsjuridisk tvist i domstol är ett medvetet sätt att förminska sakförhållandena – när det i själva verket rör sig om både rättsliga, faktiska och försäkringsmässiga grunder. Vi pratar inte om hypotetiska resonemang – utan om dokumenterade fel, återkopplade av både besiktningsföretag och försäkringshandläggare.

Så att du upprepar att “inget konkret” lagts fram tyder snarare på att du varken läst eller förstått materialet – vilket faktiskt är lite pinsamt för en skribent med så många inlägg bakom sig.
Ok. Jag ber om ursäkt om jag missat något i alla oändligt långa inlägg. Kan du posta en bild på frågeformuläret igen eller berätta vilket inlägg den ligger i?

• Gilla
  • Haha
orutti och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Ok. Jag ber om ursäkt om jag missat något i alla oändligt långa inlägg. Kan du posta en bild på frågeformuläret igen eller berätta vilket inlägg den ligger i?
@Adde2010 har tydligt meddelat i ett inlägg att inga bilder eller citat av text kommer att postas avseende detta av anonymitetsskäl.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
A Adde2010 skrev:
För tydlighetens skull:
  • Ja, det gjordes en första genomgång av krypgrunden av Anticimex före försäljningen. Där konstaterades påväxt och tekniskt fel på befintlig avfuktare.
  • Ja, säljaren vidtog en åtgärd – installation av ny avfuktare – samtidigt som frågeformuläret signerades, där man kryssade i att inga fuktproblem förekommit.
Ditt svar gav inte ett för mig helt tydligt svar på min fråga, så jag försöker igen:
I besiktningsprotokollet som du fick vid överlåtelsen och jag antar gick som en del av prospektet inför visningen, vad stod det om krypgrunden där?

• Gilla
Violina
  • Laddar…
A
T TypRätt skrev:
Ditt svar gav inte ett för mig helt tydligt svar på min fråga, så jag försöker igen:
I besiktningsprotokollet som du fick vid överlåtelsen och jag antar gick som en del av prospektet inför visningen, vad stod det om krypgrunden där?
Tack för din fråga. Det ursprungliga besiktningsprotokollet från Anticimex (daterat 2020-10-26) innehåller inte någon anmärkning om fuktproblem i krypgrunden. Det står heller ingenting om att det är en riskkonstruktion – något som normalt sett rutinmässigt bör anges när en fastighet har krypgrund.

Det står alltså inte ”viss fuktpåverkan”, inte ”riskkonstruktion”, inte någon kommentar om behov av åtgärd eller ens en notering om befintlig avfuktare. Samtidigt vet vi nu i efterhand att det fanns en fuktproblematik som ledde till en nyinstallation av avfuktare kort före försäljning – enligt dokumentationen på grund av ett tekniskt fel på den tidigare enheten.

Det är just denna tystnad i dokumentationen som är problematisk och som utgör grunden för skadeståndskravet. Jag hoppas detta klargör vad som faktiskt stod – och inte stod – i protokollet.

A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi måste stanna redan här. Här vände du på villkoren. Om säljaren är i god tro avseende de felaktiga uppgifterna så gäller inte detta undantag. Alltså motsatsen till vad du skrev ovan.

Din säljare är enligt dig inte i god tro och därmed är du inte försäkrad för dessa fel som jag läser det.
@Claes Sörmland Tack för att du försöker reda ut det juridiska. Dock har du missuppfattat tolkningen av villkoret i punkt 2.2.16 i Varudeklarerat.

Det står uttryckligen att försäkringen inte gäller för fel eller följdskador som säljaren har förtigit, dolt eller gett felaktig eller missvisande uppgift om – såvida inte säljaren visar att denne varit i god tro. Det innebär alltså att om säljaren inte kan visa god tro – t.ex. om fel dolts eller viktig information undanhållits – då gäller undantaget, och försäkringen ska inte täcka skadan.

I detta fall finns konkreta omständigheter som indikerar att säljaren inte varit i god tro, t.ex.:
  • Ingen uppgift om befintlig eller utbytt avfuktare.
  • Inget omnämnande av riskkonstruktion eller fuktproblematik i besiktningsprotokollet.
  • Dokumenterade fel som borde upptäckts av besiktningsmannen
Så din slutsats om att undantaget inte gäller är alltså inte korrekt – snarare pekar allt mot att det ska tillämpas.

Av alla TS svar att döma så har nu blivit tydligt för mig att TS är någon form av automatiserad chatbot som driver med oss, eller i alla fall testar oss.

Ingen normal människa kan producera så mycket repetitiv text och tro att det skulle vara värdeskapande för de medlemmar som verkligen bemödar sig att försöka svara.

• Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Varför stämmer du inte bara säljaren i tingsrätten?

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
A
G Gillar att bygga skrev:
Av alla TS svar att döma så har nu blivit tydligt för mig att TS är någon form av automatiserad chatbot som driver med oss, eller i alla fall testar oss.

Ingen normal människa kan producera så mycket repetitiv text och tro att det skulle vara värdeskapande för de medlemmar som verkligen bemödar sig att försöka svara.
Det är rätt anmärkningsvärt att du väljer att helt avfärda omfattande och väl underbyggd argumentation med att likna den vid en “automatiserad chatbot”. Det antyder inte bara att du inte bemödat dig att ta till dig innehållet, utan också att du föredrar raljanta påhopp framför konkret diskussion.

Att en tråd är noggrant formulerad, med referenser till både försäkringsvillkor och faktiska händelser, är inte ett tecken på automation – det är ett tecken på att frågan tas på allvar. Om det upplevs som “repetitivt” att upprepa centrala fakta när andra inte svarar på dem, är det snarare en brist i dialogklimatet än i sakframställningen.

Så om du faktiskt vill bidra – bemöt fakta, inte formen.

A
Persson88 Persson88 skrev:
Varför stämmer du inte bara säljaren i tingsrätten?
Att “bara stämma säljaren i tingsrätten” är inte alltid vare sig den mest effektiva eller rimliga vägen, särskilt inte när det finns ett aktivt försäkringsskydd som teoretiskt sett ska täcka denna typ av situation – nämligen Varudeklarerat från Anticimex. Poängen med tråden är att granska varför den försäkringen inte fungerar som utlovat, trots att flera villkor är uppfyllda, inklusive punkten om säljarens goda tro.

Att gå direkt till domstol utan att först ha utrett försäkringsmöjligheterna vore både resurs- och tidskrävande för alla parter. Därför är det helt naturligt att man först försöker få rätt genom försäkringen – vilket är precis vad som sker här.

Claes Sörmland
A Adde2010 skrev:
@Claes Sörmland Tack för att du försöker reda ut det juridiska. Dock har du missuppfattat tolkningen av villkoret i punkt 2.2.16 i Varudeklarerat.
Nej det har jag inte men du missuppfattade den i ditt förra inlägg. Nu har du justerat tolkningen till den korrekta, den som jag angav. Men din slutsats är fel. Låt oss ta det stegvis:

A Adde2010 skrev:
Det står uttryckligen att försäkringen inte gäller för fel eller följdskador som säljaren har förtigit, dolt eller gett felaktig eller missvisande uppgift om – såvida inte säljaren visar att denne varit i god tro.
Precis, det står uttryckligen att försäkringen inte gäller fel eller följdskada som säljaren har förtigit, dolt eller givit felaktig eller missvisande uppgift om. Vi delar den här tolkningen så här långt.

Här är den exakta texten från 2.2.16:

"Undantag från försäkringens omfattning [...] Fel eller följdskada som säljaren har förtigit, dolt eller givit felaktig eller missvisande uppgift om. Undantaget tillämpas inte om säljaren visar att denne varit i god tro."

A Adde2010 skrev:
Det innebär alltså att om säljaren inte kan visa god tro – t.ex. om fel dolts eller viktig information undanhållits – då gäller undantaget, och försäkringen ska inte täcka skadan.
Även här är vi överens. D v s hur tolka meningen i villkoren för 2.2.16: "Undantaget tillämpas inte om säljaren visar att denne varit i god tro."? Ja, att undantaget från att få ersättning inte ska tillämpas om säljaren är i god tro, alltså ovetandes har förtigit, dolt eller givit felaktig eller missvisande uppgift om fel eller följdskada. Är säljaren i god tro så får du pengar.

A Adde2010 skrev:
I detta fall finns konkreta omständigheter som indikerar att säljaren inte varit i god tro, t.ex.:
  • Ingen uppgift om befintlig eller utbytt avfuktare.
  • Inget omnämnande av riskkonstruktion eller fuktproblematik i besiktningsprotokollet.
  • Dokumenterade fel som borde upptäckts av besiktningsmannen
Här argumenterar du för att säljaren inte har varit i god tro. Samma argument som tidigare. Du argumenterar alltså för att du inte ska få några pengar p g a undantaget.

A Adde2010 skrev:
Så din slutsats om att undantaget inte gäller är alltså inte korrekt – snarare pekar allt mot att det ska tillämpas.
Här vänder du plötsligt på det. Du har ju argumenterat för att säljaren inte är i god tro. Därmed ska undantaget tillämpas. Därmed är du inte berättigad till ersättning, det faller för att undantaget tillämpas.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A
Nej det har jag inte men du missuppfattade den i ditt förra inlägg. Nu har du justerat tolkningen till den korrekta, den som jag angav. Men din slutsats är fel. Låt oss ta det stegvis:

Precis, det står uttryckligen att försäkringen inte gäller fel eller följdskada som säljaren har förtigit, dolt eller givit felaktig eller missvisande uppgift om. Vi delar den här tolkningen så här långt.

Här är den exakta texten 2.2.16:

"Undantag från försäkringens omfattning [...] Fel eller följdskada som säljaren har förtigit, dolt eller
givit felaktig eller missvisande uppgift om. Undantaget tillämpas inte om säljaren visar att denne varit i god tro."

Även här är vi överens. D v s hur tolka meningen i villkoren för 2.2.16: "Undantaget tillämpas inte om säljaren visar att denne varit i god tro."? Ja, att undantaget från att få ersättning inte ska tillämpas om säljaren är i god tro, alltså ovetandes har förtigit, dolt eller givit felaktig eller missvisande uppgift om fel eller följdskada. Är säljaren i god tro så får du pengar.

Här argumenterar du för att säljaren inte har varit i god tro. Samma argument som tidigare. Du argumenterar alltså för att du inte ska få några pengar p g a undantaget.

Här vänder du plötsligt på det. Du har ju argumenterat för att säljaren inte är i god tro. Därmed ska undantaget tillämpas. Därmed är du inte berättigad till ersättning, det faller för att undantaget tillämpas.
Tack för att du är med och försöker bena ut detta.

Jag håller helt med dig i tolkningen av villkoret 2.2.16: att försäkringen inte gäller om säljaren har lämnat felaktiga eller vilseledande uppgifter – såvida denne inte kan visa god tro. Detta är vi överens om.

Där vi tycks prata förbi varandra är slutsatsen:

Jag argumenterar inte för att jag inte ska få ersättning – jag redogör för varför säljaren inte kan anses ha varit i god tro. Det är en central del i bevisningen för att undantaget i 2.2.16 ska upphöra att gälla, och därmed att försäkringen ska träda in.

Ditt påstående att jag “argumenterar för att inte få pengar” är alltså en felslutning. Att påvisa säljarens brist på god tro är inte ett erkännande av undantaget, utan ett försök att upphäva det enligt villkorens lydelse.

Förtydligat:
  • Om säljaren är i god tro → undantaget gäller inte → försäkringen gäller
  • Om säljaren inte är i god tro → undantaget gäller → försäkringen gäller inte
  • Jag hävdar att säljaren inte är i god tro, men att detta inte är slutpunkten – snarare är det en förutsättning för att hålla säljaren ansvarig och därmed låta försäkringen träda in i enlighet med övriga villkor.

Det finns dessutom andra villkorspunkter som kan bli aktuella, särskilt om försummelse i besiktningen från Anticimex påvisas. Det är alltså ett vidare resonemang än bara punkt 2.2.16.

Vi blandar alltså inte ihop saker, men vi måste vara noggranna med vad tolkningen faktiskt innebär i försäkringsteknisk mening – och här verkar vi ha tolkat syftet med mitt resonemang olika.

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Adde2010 skrev:
Jag argumenterar inte för att jag inte ska få ersättning – jag redogör för varför säljaren inte kan anses ha varit i god tro. Det är en central del i bevisningen för att undantaget i 2.2.16 ska upphöra att gälla, och därmed att försäkringen ska träda in.
Jag förstår att du vill ha pengar. Men genom att argumentera för att säljaren inte har varit i god tro så faller det logiskt ut av försäkringsvillkoren att du argumenterar mot att du ska få ersättning.

A Adde2010 skrev:
Ditt påstående att jag “argumenterar för att inte få pengar” är alltså en felslutning. Att påvisa säljarens brist på god tro är inte ett erkännande av undantaget, utan ett försök att upphäva det enligt villkorens lydelse.
Nej, tvärt om. Om det visar sig att säljaren inte var i god tro så får du inga pengar enligt villkoren.

A Adde2010 skrev:
Förtydligat:
  • Om säljaren är i god tro → undantaget gäller inte → försäkringen gäller
Korrekt.
A Adde2010 skrev:
  • Om säljaren inte är i god tro → undantaget gäller → försäkringen gäller inte
Korrekt.
A Adde2010 skrev:
  • Jag hävdar att säljaren inte är i god tro, men att detta inte är slutpunkten – snarare är det en förutsättning för att hålla säljaren ansvarig och därmed låta försäkringen träda in i enlighet med övriga villkor.
Här missar AIn och ger dig falsk information.

A Adde2010 skrev:
Det finns dessutom andra villkorspunkter som kan bli aktuella, särskilt om försummelse i besiktningen från Anticimex påvisas. Det är alltså ett vidare resonemang än bara punkt 2.2.16.
Det är en annan diskussion vi kan ta parallellt. Men inte här, först avhandlar vi 2.2.16 som visar att du inte har rätt till ersättning.

A Adde2010 skrev:
Vi blandar alltså inte ihop saker, men vi måste vara noggranna med vad tolkningen faktiskt innebär i försäkringsteknisk mening – och här verkar vi ha tolkat syftet med mitt resonemang olika.
Jo, ni gjorde just det. Och det beror på att AI inte har något krav på logik och inget sanningskriterium. Det är en ordordningsprediktor med ett trevlighetsfilter.

• Gilla
  • Haha
orutti och 5 till
  • Laddar…
A
Jag förstår att du vill ha pengar. Men genom att argumentera för att säljaren inte har varit i god tro så faller det logiskt ut av försäkringsvillkoren att du argumenterar mot att du ska få ersättning.

Nej, tvärt om. Om det visar sig att säljaren inte var i god tro så får du inga pengar enligt villkoren.

Korrekt.

Korrekt.

Här missar AIn och ger dig falsk information.

Det är en annan diskussion vi kan ta parallellt. Men inte här, först avhandlar vi 2.2.16 som visar att du inte har rätt till ersättning.

Jo, ni gjorde just det. Och det beror på att AI inte har något krav på logik och inget sanningskriterium. Det är en ordordningsprediktor med ett trevlighetsfilter.
– tack för ett noggrant resonemang, men din analys är för snäv i detta fall.

Du har rätt i att punkt 2.2.16 innebär att om säljaren inte varit i god tro, så träder undantaget in och försäkringen omfattar inte den delen. Den tolkningen delar jag. Men försäkringen gäller inte enbart för säljarens uppgifter – den inkluderar även moment som rör besiktningstjänsten som Anticimex själva genomför som en del av Varudeklarerat-paketet.

I just detta fall finns dokumenterade fel där:
  • besiktningsmannen själv identifierat brister i första besiktningen,
  • gett rekommendationer om åtgärder,
  • senare genomfört en efterkontroll och trots fortsatt eller förvärrad problematik,
  • valt att släta över eller inte notera felen i protokollet.
Detta väcker allvarliga frågor om försummelse i utförandet av besiktningen och därmed också ett potentiellt försäkringsfall utifrån felaktigt utförd tjänst – inte enbart säljarens felinformation.

Så även om punkt 2.2.16 utesluter ersättning kopplad till säljarens roll (vid bristande god tro), så utesluter det inte andra försäkringsgrunder, särskilt inte när besiktningsföretaget självt har misslyckats att leva upp till sin professionella skyldighet.

Det är en viktig dimension du förbiser – och den måste belysas innan man avfärdar ersättningsfrågan med ett enkelt hänvisande till säljarens goda eller onda tro.

Claes Sörmland
A Adde2010 skrev:
Du har rätt i att punkt 2.2.16 innebär att om säljaren inte varit i god tro, så träder undantaget in och försäkringen omfattar inte den delen. Den tolkningen delar jag.
Tack!

• Haha
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.