4 206 läst ·
80 svar
4k läst
80 svar
Vad kostar ett smart hem?
Jag går absolut inget problem med det, vill bara lyfta in vad som är regelmässigt korrekt, och sprida den kunskapen.J Jocke Best skrev:Fördelen är väl att om man inte har kunskap att se att den är ev felaktig, och när man då byter den okänt ev. felaktiga till en ny så blir det gamla brottet preskriberat, och vid bytet gör man förhoppningsvis rätt. Det går inte se en felaktighet i efterhand då det enda kriteriet för felaktigheten var att en hempulare gjort jobbet själv. Lite som att ingen hörde ett trä falla i skogen. Dessutom är ingen fara skedd då ingen privatperson dött i en elolycka pga hemmapul i modern tid. 😅
Sedan är livet fullt av egna beslut 🙃
När man pratar kostnad för smart hem skulle jag vilja se livslängd på produkterna. En elinstallation från 70-talet är ju ofta fullt fungerande än idag, hur funkar smarta puckar om 50 år?
Eller om 10 år
Eller om 10 år
Det här är ett ämnesområde där man inte ska prata kostnad.M Mellanbarn skrev:
Det är som att byta fönster för att spara energi, lägga hundratusentals kronor på solpaneler, kasta ut ett fullt fungerande kök, eller köpa en helt ny bil.
Man gör det för att man tycker att det är roligt.
Hur värderar man nya funktioner, bekvämligthet, automatik, osv.😉M Mellanbarn skrev:
Har tyvärr inget svar på din fråga.
Det vet jag inte men jag har rätt många Waveman dimmers/brytare (433 MHz) som Clas Ohlson sålde, både fast monterade istället för väggströmbrytare och de som ansluts i ett vägguttag/grendosa. Alla är över 20 år och ingen har packat ihop. Plasten har gulnat en del men de fungerar samtliga problemfritt och används dagligen via Home Assistant.M Mellanbarn skrev:
Fjärrkontrollerna av samma fabrikat börjar ha problem med glappande knappsats men de används i praktiken inte längre. Dessutom har jag fortfarande minst en oöppnad i reserv i originalförpackning.
Alltså dessa:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har också en hel del väldigt gamla fjärrstyrda grejor som fortfarande fungerar felfritt. Problemet med det mesta av dem är att de antingen är väldigt klumpiga och omoderna i designen eller att de använda gammal teknik som 433MHz som du nämner. Byts ut efterhand mot zigbee/zwave enheter som svarar styrenheten om signalen togs emot. Så det är snarare nya funktioner som orsakar utbyte än gamla saker som går sönder.Alfredo skrev:
Det vet jag inte men jag har rätt många Waveman dimmers/brytare (433 MHz) som Clas Ohlson sålde, både fast monterade istället för väggströmbrytare och de som ansluts i ett vägguttag/grendosa. Alla är över 20 år och ingen har packat ihop. Plasten har gulnat en del men de fungerar samtliga problemfritt och används dagligen via Home Assistant.
Fjärrkontrollerna av samma fabrikat börjar ha problem med glappande knappsats men de används i praktiken inte längre. Dessutom har jag fortfarande minst en oöppnad i reserv i originalförpackning.
Alltså dessa:
[bild]
[bild]
Sen hade ju förstås en del saker pajat om man kört dem hårdare, reläer som bränner fast av höga laster osv men då har man ju använt dem fel.
Ja och jag har integrerat min robotklippare, dammsugare, bil och elbilsladdare, värmepump, hemlarm osv också. Dom räknar jag ju inte med så att säga. Skönt att slippa massa skitappar till varje grej.Q qz-mackan skrev:Håller med, hur långt är ett snöre
Home Assistant är en riktigt bra bas till ett riktigt Smart hem utan inlåsningseffekt. Plejd, Googleskräp och annat är bara leksaker jämförelsevis.😀
Kör själv också HA på Nuc, Nexabrytare, Z-wave sensorer (Z-Wave är inte dött), Tellstick, Aeotec med flera.
Mitt system har jag kört i 10 år och har kostat 5000Sek
Där är vi väldigt olika, jag gillar bekvämligheten att slippa programmera min belysning och slippa använda telefonen för att starta diskmaskinen. Andra tycker det är bekvämt att se i telefonen hur lång tid tvättmaskinen har kvar.A AndersS skrev:
20 år var mer än jag förväntade mig.Alfredo skrev:
Det vet jag inte men jag har rätt många Waveman dimmers/brytare (433 MHz) som Clas Ohlson sålde, både fast monterade istället för väggströmbrytare och de som ansluts i ett vägguttag/grendosa. Alla är över 20 år och ingen har packat ihop. Plasten har gulnat en del men de fungerar samtliga problemfritt och används dagligen via Home Assistant.
Min kommentar var var utifrån din fundering över kostnad och det jag belyste var att det finns värden som kan vara svåra att sätta ett pris på men kan motiverar ett inköp utan att kunna göra en exakt kalkyl.M Mellanbarn skrev:
Man får kanske dela upp det med inköp/kostnad för att bygga de funktioner man önskar, ganska enkel kalkyl, och sedan blir det underhållskostnad som man får uppskatta utifrån vad som byggts, kanske med en 10-års livslängd på prylarna.
Att det sedan finns olika behov är vi helt överens om.
Redigerat:
Det jag ville spekulera kring med mitt första inlägg var att inköp är en sak, behöver man därefter byta ut saker "ofta" så blir kostnaden betydligt högre för det smarta hemmet. Skönt att det är valfritt. 😀A AndersS skrev:Min kommentar var var utifrån din fundering över kostnad och det jag belyste var att det finns värden som kan vara svåra att sätta ett pris på men kan motiverar ett inköp utan att kunna göra en exakt kalkyl.
Man får kanske dela upp det med inköp/kostnad för att bygga de funktioner man önskar, ganska enkel kalkyl, och sedan blir det underhållskostnad som man får uppskatta utifrån vad som byggts, kanske med en 10-års livslängd på prylarna.
Att det sedan finns olika behov är vi helt överens om.
Husägare
· Borgholm, Öland
· 149 inlägg
Min uppfattning är väl vad beträffar att elektroniken tränger på oss mer och mer och försöker ta över våra liv är... frågan är kanske inte hur mycket det kostar att få elektroniken att fungera. Utan den stora frågan är hur mycket det kommer att kosta att anlita utbildade tekniker och få det hela reparerat den dagen det inte fungerar och det måste repareras? Som vi väl alla vet idag så med reparation innebär det i princip att man inte lagar utan byter ut idag.
Jag borde kanske byta användarnamn till något som visar min skepsis att vi får fightas med mer elektronik som styrs av smartphones. Använder fortfarande stationära datorer och laptops. Äger knappt en smartphone. 👎 ... 😡
Jag borde kanske byta användarnamn till något som visar min skepsis att vi får fightas med mer elektronik som styrs av smartphones. Använder fortfarande stationära datorer och laptops. Äger knappt en smartphone. 👎 ... 😡
Installerar man alla sina smarta hemmet lösningar med avsikt att inget ska upplevas som trasigt ifall tekniken strular eller enheter går sönder är det lättare att hantera det.elektronikfreak skrev:
Min uppfattning är väl vad beträffar att elektroniken tränger på oss mer och mer och försöker ta över våra liv är... frågan är kanske inte hur mycket det kostar att få elektroniken att fungera. Utan den stora frågan är hur mycket det kommer att kosta att anlita utbildade tekniker och få det hela reparerat den dagen det inte fungerar och det måste repareras? Som vi väl alla vet idag så med reparation innebär det i princip att man inte lagar utan byter ut idag.
Viktiga saker som t.ex. värmepumpen ska falla tillbaka på sin interna styrning så att huset fortfarande får värme. Ha kvar de gamla hederliga ljusbrytarna och sätt puckar bakom, lätt att bara koppla bort pucken ifall den går sönder och använda brytaren som vanligt.
Finns massor av sätt att säkra upp sin installation, men finns såklart många saker man idag kan köpa som får ungefär samma funktionalitet som en tegelsten ifall internet går ner eller bolaget går i konkurs (Ngenic Tune är ett sådant exempel).
Man måste göra lite research innan man köper sina enheter för att försäkra sig om att de fungerar tillräckligt bra även utan internetuppkoppling, alternativt att man på egen hand kan flasha om dem med ny firmware för att få full kontroll.