Walle85 Walle85 skrev:
Ha kvar de gamla hederliga ljusbrytarna och sätt puckar bakom, lätt att bara koppla bort pucken ifall den går sönder och använda brytaren som vanligt.
Har båda kvar vanliga brytare men också tagit bort, men kan enkelt återgå till vanliga brytare. Även vid nydragning så sätts dosor och de trådas även om det just nu inte används.

Walle85
Precis, viktig att alltid dra fysiska trådar mellan dosorna även vid nybygge eller renovering för att framtidssäkra mot teknikstrul.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Det jag ville spekulera kring med mitt första inlägg var att inköp är en sak, behöver man därefter byta ut saker "ofta" så blir kostnaden betydligt högre för det smarta hemmet. Skönt att det är valfritt. 😀
Stämmer bra, inköp har en kostnad sedan kommer drift och underhåll/reparationer det är därför man bör hålla isär dem.
Och beroende antalet komponenter/burkar/komplexitet lösningen består av och antalet enheter som ska styras påverkar kostnaden.
Så för att få ett svar får man skissa på en lösning och ingående enheter.
Gammal yrkesskada utifrån att jag både räknat/utbildat😉 på tillgängligt utifrån MTBF/MTTR och enhetskostnader i större system. Men här hade ofta olika delar MTBF värden vilket underlättade.

A AndersS skrev:
Stämmer bra, inköp har en kostnad sedan kommer drift och underhåll/reparationer det är därför man bör hålla isär dem.
Nja, 🤔 det är samma lön som ska räcka till både och. Så jag vill slå ihop dom, TCO.

Walle85 Walle85 skrev:
att de fungerar tillräckligt bra även utan internetuppkoppling,
Mitt förslag är att helt undvika sådant som behöver internetuppkoppling.

Visst, vid exempelvis mjukvaruuppdatering krävs någon form av uppkoppling eller om man ska komma åt prylarna på distans, men ni förstår nog vad jag menar.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Walle85
Alfredo Alfredo skrev:
Mitt förslag är att helt undvika sådant som behöver internetuppkoppling.

Visst, vid exempelvis mjukvaruuppdatering krävs någon form av uppkoppling eller om man ska komma åt prylarna på distans, men ni förstår nog vad jag menar.
Jag håller med, men finns vissa enheter som ger en bättre upplevelse om de t.ex. kan hämta hem väderdata för bättre styrning eller skicka användardata så att de som utvecklar enheten kan förbättra sina produkter.
För att komma åt alla enheter på distans krävs egentligen bara en VPN till hemnätverket, inga enheter behöver då ha direktuppkoppling till internet. Via VPN är din remote-enhet som en lokal på det interna nätverket.

Walle85 Walle85 skrev:
hämta hem väderdata för bättre styrning
Ja mitt påstående om "internetoberoende" var medvetet lite kategoriskt. Naturligtvis är det OK att exempelvis hämta väderdata och då har man antagligen även en god förståelse för att väderdatat ej går att presentera/använda den dag nätet är nere. På samma sätt är det naturligtvis inget fel att använda internet för exempelvis backupändamål.

Det jag dock avråder ifrån är att helt i onödan göra sig beroende av externa tjänster som man inte har kontroll över.

M Mellanbarn skrev:
Nja, 🤔 det är samma lön som ska räcka till både och. Så jag vill slå ihop dom, TCO.
Går utmärkt att använda TCO-kalkylen men då måste du som jag noterade först ha alla kostnader och sedan uppskatta allt övrigt, används i regel vid större investering.
Därför vid enkel privatkonsumtion av låga värden, i detta fallet 11000 kr, utgår jag bara från inköp och sedan får resten bli löpande.
Men det finns alltid olika filosofier och även definition av låg kostnad.

• Gilla
Mellanbarn
  • Laddar…
P
D DanielSt81 skrev:
Då måste byte till dimmer ju också vara en nyinstallation eftersom det är en annan typ.
Även byte från dimmer till enkel strömbrytare, i så fall.

P
G gmogmo skrev:
Det finns också batteridrivna brytare som går att montera istället för den mekaniska högspänningsbrytaren.
Det tycks mig lite bökigt att behöva byta batteri. Eller laddas batteriet från elnätet …?

P
G gmogmo skrev:
Med lite fantasi så förstod du nog vad jag menade.
Klenspänning.

P
tveksamt tveksamt skrev:
Läser man på forumet får man ofta känslan av att det snarast är en förutsättning dvs. om en installation är korrekt är det förmodligen en hempulare som varit framme. 🤔
Det har hänt åtminstone en gång i världshistorien. Hemma hos mig.

P pmd skrev:
Det har hänt åtminstone en gång i världshistorien. Hemma hos mig.
Att en yrkesman gjort en korrekt installation? 🤔

P
M Mellanbarn skrev:
Där är vi väldigt olika, jag gillar bekvämligheten att slippa programmera min belysning och slippa använda telefonen för att starta diskmaskinen. Andra tycker det är bekvämt att se i telefonen hur lång tid tvättmaskinen har kvar.
Jag har aldrig haft anledning att starta tvättmaskinen via telefonen, men ibland är det praktiskt att få en avisering i telefonen när tvätten är klar. De båda sakerna fungerar oberoende av varandra.

F.ö. är det mer praktiskt att använda den fjärrkontroll som ligger i samma rum som den apparat som ska styras istället för att gå tvärs igenom huset för att hämta telefonen först.

P
elektronikfreak elektronikfreak skrev:
Äger knappt en smartphone. 👎 ... 😡
Hur äger man knappt en smartphone …?
🙃

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.