4 208 läst ·
80 svar
4k läst
80 svar
Vad kostar ett smart hem?
Har båda kvar vanliga brytare men också tagit bort, men kan enkelt återgå till vanliga brytare. Även vid nydragning så sätts dosor och de trådas även om det just nu inte används.Walle85 skrev:
Stämmer bra, inköp har en kostnad sedan kommer drift och underhåll/reparationer det är därför man bör hålla isär dem.M Mellanbarn skrev:
Och beroende antalet komponenter/burkar/komplexitet lösningen består av och antalet enheter som ska styras påverkar kostnaden.
Så för att få ett svar får man skissa på en lösning och ingående enheter.
Gammal yrkesskada utifrån att jag både räknat/utbildat😉 på tillgängligt utifrån MTBF/MTTR och enhetskostnader i större system. Men här hade ofta olika delar MTBF värden vilket underlättade.
Mitt förslag är att helt undvika sådant som behöver internetuppkoppling.Walle85 skrev:
Visst, vid exempelvis mjukvaruuppdatering krävs någon form av uppkoppling eller om man ska komma åt prylarna på distans, men ni förstår nog vad jag menar.
Jag håller med, men finns vissa enheter som ger en bättre upplevelse om de t.ex. kan hämta hem väderdata för bättre styrning eller skicka användardata så att de som utvecklar enheten kan förbättra sina produkter.Alfredo skrev:
För att komma åt alla enheter på distans krävs egentligen bara en VPN till hemnätverket, inga enheter behöver då ha direktuppkoppling till internet. Via VPN är din remote-enhet som en lokal på det interna nätverket.
Ja mitt påstående om "internetoberoende" var medvetet lite kategoriskt. Naturligtvis är det OK att exempelvis hämta väderdata och då har man antagligen även en god förståelse för att väderdatat ej går att presentera/använda den dag nätet är nere. På samma sätt är det naturligtvis inget fel att använda internet för exempelvis backupändamål.Walle85 skrev:
Det jag dock avråder ifrån är att helt i onödan göra sig beroende av externa tjänster som man inte har kontroll över.
Går utmärkt att använda TCO-kalkylen men då måste du som jag noterade först ha alla kostnader och sedan uppskatta allt övrigt, används i regel vid större investering.M Mellanbarn skrev:
Därför vid enkel privatkonsumtion av låga värden, i detta fallet 11000 kr, utgår jag bara från inköp och sedan får resten bli löpande.
Men det finns alltid olika filosofier och även definition av låg kostnad.
Jag har aldrig haft anledning att starta tvättmaskinen via telefonen, men ibland är det praktiskt att få en avisering i telefonen när tvätten är klar. De båda sakerna fungerar oberoende av varandra.M Mellanbarn skrev:
F.ö. är det mer praktiskt att använda den fjärrkontroll som ligger i samma rum som den apparat som ska styras istället för att gå tvärs igenom huset för att hämta telefonen först.