Kostnaden för att värma upp ett hus kan variera mycket beroende på vilken värmekälla du har och var i Sverige du bor. Värmepump är oftast billigast, ved kan vara ett konkurrenskraftigt alternativ, och direktverkande el blir ofta det dyraste. I den här artikeln jämför vi el, värmepump, fjärrvärme och ved med konkreta räkneexempel.

Du kan läsa artikeln här: Vad kostar det att värma upp ett hus med olika energikällor?

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Väldigt märklig undersökning. Den tar inte hänsyn till att det är kallare i elområde 1 än elområde 4 och det därmed krävs fler kwh för att hålla samma typ av hus varmt.
Sen kostar ju elen normalt sett mer på vintern när man har större delen av förbrukningen så ett femårssnitt bör ju viktas så att merparten av förbrukningen sker på vinterhalvåret.

• Gilla
Suzy-Q och 5 till
  • Laddar…
Vi har artiklar om det också, men just den här belyser energikällans roll i det hela. Jag förtydligade rubriken nu så att det framgår tydligare.

• Gilla
nameloser och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Man isolerar väl bättre i norr också. Dock blir SCOP på en värmepump sämre i norr - iaf om man inte har bergvärme.

Sen håller jag absolut med om att elen är dyrare vintertid - nästan dubbla för oss i SE3.

Energiprisdiagram för 2025 med snittpris 49,5 öre/kWh, visar 33% besparing med Tibber, jämfört med andra, sparat 3631,4 kr jan-sep.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den beräknade elkostnaden är bara för elhandeln, va? Det blir väl lite andra siffror om nätavgiften räknas med.

• Gilla
MrBusch och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
Om man ej har egen skog så blir uppvärmning med ved dyrt , helt klart 😮

• Gilla
returen
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Den beräknade elkostnaden är bara för elhandeln, va? Det blir väl lite andra siffror om nätavgiften räknas med.
Du menar att du inte skulle ha el ansluten annars?

Jag kan sträcka mig till att man skall ta med delar av nätavgifterna i elpriset:
- Effekttariffens ökning skulle kunna räknas in och fördelas på de kWh du förbrukar till värmen.
- Möjligen skillnaden mellan 16A och 20A på huvudsäkringen (beroende på patronutnyttjande vid Legionella-körningar och liknande), men man bör ju (oftast) ha 20A på huvudsäkringen om man har elbil ändå.

Det saknas ett livscykelperspektiv där även kostnader för apparaturen tas med. Installation, service, reparationer och ev utbyte. Ev nätavgifter för el.
Då kan t ex fjärrvärme bli billigare pga mindre servicekostnader och längre livslängd

• Gilla
nameloser och 8 till
  • Laddar…
T Telefu skrev:
Det saknas ett livscykelperspektiv där även kostnader för apparaturen tas med. Installation, service, reparationer och ev utbyte. Ev nätavgifter för el.
Då kan t ex fjärrvärme bli billigare pga mindre servicekostnader och längre livslängd
Håller med. Det saknas avskrivning på de olika pannorna.
Elpanna, vedpanna och fjärrvärme"panna" håller generellt klart längre än en värmepump och om något händer är det ofta betydligt billigare att byts tex en kontaktor eller en elpatron jfm en kompressor.

• Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du menar att du inte skulle ha el ansluten annars?

Jag kan sträcka mig till att man skall ta med delar av nätavgifterna i elpriset:
- Effekttariffens ökning skulle kunna räknas in och fördelas på de kWh du förbrukar till värmen.
- Möjligen skillnaden mellan 16A och 20A på huvudsäkringen (beroende på patronutnyttjande vid Legionella-körningar och liknande), men man bör ju (oftast) ha 20A på huvudsäkringen om man har elbil ändå.
Varför ska nätavgiften inte ingå i den redovisade elkostnaden, menar du?

• Gilla
MrBusch och 2 till
  • Laddar…
Varför ska nätavgiften inte ingå i den redovisade elkostnaden, menar du?
Eftersom den är exakt densamma oavsett vilket uppvärmningssystem man har.

Räknar man med nätavgiften så är det en värdelös investering att installera värmepump eftersom man får betala mycket mer per kWh om elförbrukningen minskar.

• Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Eftersom den är exakt densamma oavsett vilket uppvärmningssystem man har.
Förbrukningen varierar beroende på uppvärmingssystem, och åtminstone vi som är tvångskunder hos EON betalar en överföringsavgift per kWh som en del av nätavgiften. Det trodde jag alla nätägare gjorde så, eller är det ändrat för dem som har de nya effekttarifferna?

Nätavgiften varierar beroende på förbrukning. Pga överförings avgifter och effektavgift. Nu kanske kan förenkla ändå, den fasta delen oberoende av elförbrukning är ju 2/3 till 3/4 av avgiften.

Den rena El-drifts-kostnaden är väl elpriset + överföringskostnad + elskatt + moms på allt.
Sedan ligger den fasta abbonemangskostnaden vid sidan om, och effekttariff är ju beteendevariabel så hur den ska fördelas blir individuellt.

• Gilla
MrBusch och 2 till
  • Laddar…
Förbrukningen varierar beroende på uppvärmingssystem, och åtminstone vi som är tvångskunder hos EON betalar en överföringsavgift per kWh som en del av nätavgiften. Det trodde jag alla nätägare gjorde så, eller är det ändrat för dem som har de nya effekttarifferna?
Jag menar såklart den fasta avgiften.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.