GK100 GK100 skrev:
En rund bra siffra där kan vara 1950 då finns skäl att se upp med tex ledare i installationen. Men redan tio år senare är det i princip en ickefråga
Det stämmer nog rent generellt. Men 1960 kan man ha använt elmateriel från 1940 i en installation. Det var ok då vid monteringen. Men nu finns det som sagt skäl att se upp. Så 1950 är väl en bra siffra. Dock finns det ingen garanti att en anläggning från 1970 inte innehåller ledningar från 1940. Dessutom kan en anläggning från 1945 kan vara helrenoverad 1970 och fortfarande över 50 år senare i perfekt skick. Man vet helt enkelt inte.

Dvs utan expertkunskap kan man inte av anläggningens ålder veta om något behöver bytas ut.

Som elektriker vet man att det inte räcker att tro eller lika på hur det skall vara eller hur det brukar vara. En elektriker tar reda på hur det är.

Mycket bra info i artikel och tråden. Vi står inför att ta in offerter på att byta elen i hela vårt hus från 1936. Det är lite inbyggda gamla rör och sen har man börjat lägga utapåliggande spaghetti lite överallt. Väldigt konstiga seriekopplingar på våning 1. Ska ta in lite offerter och se vad dom säger.

Discoman Discoman skrev:
Mycket bra info i artikel och tråden. Vi står inför att ta in offerter på att byta elen i hela vårt hus från 1936. Det är lite inbyggda gamla rör och sen har man börjat lägga utapåliggande spaghetti lite överallt. Väldigt konstiga seriekopplingar på våning 1. Ska ta in lite offerter och se vad dom säger.
Varning för väldig lång(a) film(er). Men också en hel del info från verkligen inkl priser mm.

Beroende på din kunskapsnivå / erfarenhet kan det vara intressant att kolla igenom då arbetet som utförs verkar vara liknande ni ska göra.

• Älska
Discoman
  • Laddar…
R Rowah skrev:
Varning för väldig lång(a) film(er). Men också en hel del info från verkligen inkl priser mm.
[media]
Beroende på din kunskapsnivå / erfarenhet kan det vara intressant att kolla igenom då arbetet som utförs verkar vara liknande ni ska göra.
Tack för tipset Rowah, det ska jag kolla in!
Jag vet att det är gamla stålrör som den gamla elen går i, så det vore bra om man kan göra lite förberedande arbete själv.

Jag betalade 120 tkr för ett trevånings radhus på cirka 150 kvm för några år sedan. Stockholmsregionen. Gjorde ingenting själv, alla uttag och brytare Renova.

Fast 64 timmar på ett normalhus är galet mycket. Jag tillsammans med en elektriker drog om hela huset på en dag = 16 timmar. Sen la han väl 5 timmar på att koppla in allt med nytt skåp etc. Drog i 3 nya trådar allt och då tak var öppet så blev det lite nya takuttag med.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Har själv hus som är dryga 50 år nu och mycket av materialet från den tiden är bra (ledningar speciellt) ännu men mycket börjar bli sprött och är inte riktigt i dagens standard. Inte sällan spricker apparater när man arbetar med dem. Renoverar huset efterhand och det som är orört original är ofta bra, men oftast så har någon klåpare varit där under årens gång och dragit lampkablar i väggar, flyttat dosor, dragit egna slangar, köpt superbilligt material osv. Största anledningen till att jag byter allt jag kan hitta är att få ordning på det, uppdatera till enhetlig och modern standard och få bort alla himpa-vimpa-lösningar.

Man ska ju också tänka på att för 50-60 år sedan designades elen i en villa för att ha lite lampor, en radio och kanske en tv inkopplat. Man klarade sig ofta med 1-2 vägguttag i ett sovrum. Nu laddas 5-10 saker dagligen, en speldator på 1000W+ står igång, stereo går, inte en taklampa utan flera spottar mm.

Men det är som med mycket annat, en bil kan gå i 30 000 mil med bara några glesa oljebyte + filter och rep när besiktningen kräver det, men man kan ha en driftsäkrare och trevligare tid i bilen om man byter ut väl valda delar, filter, oljor och vätskor innan det behövs.
Du får dock tänka på att en gammal glödlampa på 60W samt en mysbelysning på 25W ersätts idag med en massa Led som drar mkt mindre. Sen att en dator har nätaggregat på 1000W betyder inte att den drar det. Jag tokmäter allt och har 2 datorer på en mätare, kraftiga gamingdatorer med krävande processor och grafikkort. När de är igång med spel så drar de 470W på 2 datorer. Stereon idag drar en bråkdel mor saker från 80-tal.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.