8 593 läst ·
51 svar
9k läst
51 svar
Vad kostar det att byta ut husets elsystem?
Sida 1 av 4
På konsumentens sida
· 3 619 inlägg
Har du bestämt dig för att göra en elrenovering, det vill säga en översikt över ditt elsystem där uttjänt material byts ut? Här går vi igenom med en elektriker vad det kan kosta att byta ut rubbet till fast pris.
Du kan läsa artikeln här: Vad kostar det att byta ut husets elsystem?
Du kan läsa artikeln här: Vad kostar det att byta ut husets elsystem?
Redigerat av moderator:
Håller med förgående talare. När jag pratat med elektriker så säger de man kan räkna knappt 1000 kr per kvm. Bytte elen förra året på 1,5 plan a 180 m2 och det gick före ROT på 150 000. Vi la också till en del men inget mer än en normal modern villa.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Denna artikel har potential att driva tusentals husägare att byta el helt i onödan:
* ledningstrådar med plastisolering håller betydligt längre än 50 år. Däremot borde gamla "tygledningar" bytas.
* byte tiill jordade system ger inget mer säkerhet med dagens dubbelisolerade förbrukare. Däremot ska man installera JFB men det nämns inget om i artikeln.
* Byte av elcentral kan narutligtvis göras men inte av åldersskäl. Byte kan vara vettigt när man vill öka funktionalitet eller den gamla centralen är väldigt sönderbyggd. F ö har gamla centraler i plåt nära obegränsad livslängd.
Artikeln tycks vara skriven av elektrikernas skråförening, för att öka inkomsterna.
* ledningstrådar med plastisolering håller betydligt längre än 50 år. Däremot borde gamla "tygledningar" bytas.
* byte tiill jordade system ger inget mer säkerhet med dagens dubbelisolerade förbrukare. Däremot ska man installera JFB men det nämns inget om i artikeln.
* Byte av elcentral kan narutligtvis göras men inte av åldersskäl. Byte kan vara vettigt när man vill öka funktionalitet eller den gamla centralen är väldigt sönderbyggd. F ö har gamla centraler i plåt nära obegränsad livslängd.
Artikeln tycks vara skriven av elektrikernas skråförening, för att öka inkomsterna.
Håller med.T Thomas_Blekinge skrev:Denna artikel har potential att driva tusentals husägare att byta el helt i onödan:
Har gjort många eljobb åt mina ungdomar, men har vägrat ut mig på att byta ut en fullt fungerande diazedcentral.
Ska dom göra sådana dumheter, då får dom bekosta det själv! 😀
De nya villor jag var med och byggde i början på 90-talet hade telefon i alla rum, med något undantag.
Den här artikeln skulle jag vilja veta vem som står bakom. Endast "redaktionen" står det nu och inte ens någon skribent.Redaktionen skrev:
Helt uppenbart en köpt artikel av någon branschorganisation. Riktigt dåligt av er på Bygg Hemma.
Alla som har koll vet att detta kostar en bråkdel att göra om man köper materialet själv och betalar en relativt nybakad (ung) elektriker på löpande räkning.
Snart bojkottar jag den här sidan
Håller helt med. Så uppenbart. Så dåligt. Snacka om att man vill bygga up en bild av ett eljobb kostar över 100.000:- när det egentligen borde kosta strax över 10.000:-T Thomas_Blekinge skrev:Denna artikel har potential att driva tusentals husägare att byta el helt i onödan:
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
Då har du inte varit inne i artikeln? Där står författarens namn.A Ahlsells-listpriser skrev:Den här artikeln skulle jag vilja veta vem som står bakom. Endast "redaktionen" står det nu och inte ens någon skribent.
Helt uppenbart en köpt artikel av någon branschorganisation. Riktigt dåligt av er på Bygg Hemma.
Alla som har koll vet att detta kostar en bråkdel att göra om man köper materialet själv och betalar en relativt nybakad (ung) elektriker på löpande räkning.
Snart bojkottar jag den här sidan