8 600 läst ·
51 svar
9k läst
51 svar
Vad kostar det att byta ut husets elsystem?
Det skrivs om tygisolerade ledningar. Det finns ju gamla hus med sk "pansarrör" med pappersisolering som dessa ledningar går i och tidigare var det krav vid byte att de nya skulle vara dubbelisolerade vilket innebar att det var ont om plats i rören och det blev dyrt. Vad gäller idag?
Utöka med vägguttag? Ett förslag är att sätta ett under strömbrytaren i varje rum, det ska ju ändå fram nya trådar och behöver bara två till (en nolla och en jord)
Utöka med vägguttag? Ett förslag är att sätta ett under strömbrytaren i varje rum, det ska ju ändå fram nya trådar och behöver bara två till (en nolla och en jord)
Har själv hus som är dryga 50 år nu och mycket av materialet från den tiden är bra (ledningar speciellt) ännu men mycket börjar bli sprött och är inte riktigt i dagens standard. Inte sällan spricker apparater när man arbetar med dem. Renoverar huset efterhand och det som är orört original är ofta bra, men oftast så har någon klåpare varit där under årens gång och dragit lampkablar i väggar, flyttat dosor, dragit egna slangar, köpt superbilligt material osv. Största anledningen till att jag byter allt jag kan hitta är att få ordning på det, uppdatera till enhetlig och modern standard och få bort alla himpa-vimpa-lösningar.U Ursidae skrev:50år börjar väl bli en överspelad tumregel. Nu är vi isf inne på byggår 1976 och de ledningarna man använde då är ju nästan i nyskick fortfarande pga bra material. Så ser man inte tecken på åldrande och skador så finns det ingen stress att riva ut allt uat kan ta det efterhand som övriga renoveringar sker. Ofta har man ju bytt delar efterhand i samband med kök och bad-renoveringa mm.
Man ska ju också tänka på att för 50-60 år sedan designades elen i en villa för att ha lite lampor, en radio och kanske en tv inkopplat. Man klarade sig ofta med 1-2 vägguttag i ett sovrum. Nu laddas 5-10 saker dagligen, en speldator på 1000W+ står igång, stereo går, inte en taklampa utan flera spottar mm.
Men det är som med mycket annat, en bil kan gå i 30 000 mil med bara några glesa oljebyte + filter och rep när besiktningen kräver det, men man kan ha en driftsäkrare och trevligare tid i bilen om man byter ut väl valda delar, filter, oljor och vätskor innan det behövs.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 641 inlägg
Poängen ligger lite i att man ser ofta vas som behövs göra som du skriver. Ser saker prydliga ut och apparaterna inte är slitna eller trasiga så *behöver* man inte utgå från att man snart måste byta ut allt och tråda om huset. Saker från 70-talet var av tillräckligt hög hållbarhet för att fortfarande funger helt ok. Det är oftast punktinsatser som behövs, tex slitna apparater värmeskador i armaturer mm. Andra saker kan man lugnt se över efterhand, tex jordning rumsvis, installera jordfelsbrytare mm.Tomtom79 skrev:
Har själv hus som är dryga 50 år nu och mycket av materialet från den tiden är bra (ledningar speciellt) ännu men mycket börjar bli sprött och är inte riktigt i dagens standard. Inte sällan spricker apparater när man arbetar med dem. Renoverar huset efterhand och det som är orört original är ofta bra, men oftast så har någon klåpare varit där under årens gång och dragit lampkablar i väggar, flyttat dosor, dragit egna slangar, köpt superbilligt material osv. Största anledningen till att jag byter allt jag kan hitta är att få ordning på det, uppdatera till enhetlig och modern standard och få bort alla himpa-vimpa-lösningar.
Man ska ju också tänka på att för 50-60 år sedan designades elen i en villa för att ha lite lampor, en radio och kanske en tv inkopplat. Man klarade sig ofta med 1-2 vägguttag i ett sovrum. Nu laddas 5-10 saker dagligen, en speldator på 1000W+ står igång, stereo går, inte en taklampa utan flera spottar mm.
Men det är som med mycket annat, en bil kan gå i 30 000 mil med bara några glesa oljebyte + filter och rep när besiktningen kräver det, men man kan ha en driftsäkrare och trevligare tid i bilen om man byter ut väl valda delar, filter, oljor och vätskor innan det behövs.
Betalde 70k för att byta all el + elcentral + ny 3fas kabel till ev kommande laddbox på min kåk från 62 på 90+90källare för 5 år sen.
Visst inte billigt men föregående ägare hade extremt mycket hempulad el som inte var ok nån stans. Litade inte på det öht.
Visst inte billigt men föregående ägare hade extremt mycket hempulad el som inte var ok nån stans. Litade inte på det öht.
Citerar artikelns ingress, första mening:
Ett 50år gammalt elsystem är normalt fortfarande fullt fungerande. Vilket betyder att de ingående komponenterna håller betydligt längre än så, är inte uttjänta och behöver inte bytas ut.
Det är helt enkelt inte sant!
Ett 50år gammalt elsystem är normalt fortfarande fullt fungerande. Vilket betyder att de ingående komponenterna håller betydligt längre än så, är inte uttjänta och behöver inte bytas ut.
Dock så har LED lampor en enorm startström. Förr hade man en taklampa á 60W, nu har man istället ett gäng spottar, lite mysbelysning, några möbelbelysningar osv. Totalt kanske också 60W i rummet men med många gånger högre startströmmar vilket då ställer krav på brytare, säkringar osv.P Paxman skrev:
Sant. Dock hade man ofta hyfsat med ström i köket även förr. Bakmaskiner, blenders, kaffebryggare och sånt drog kanske till och med mer ström då än idag. Men visst har man ännu fler idag!M MagHam skrev:
Så sant. Dock är det mycket effektivare att byta ut allt på en gång än att byta några brytare eller uttag i taget. För en kund så kan det kosta lika mycket att byta ut hela rasket idag än att under 10 års tid byta ut 10 apparater en i taget. Lägg där till hur svårt det är att hitta en elektriker som vill byta ETT uttag och problemet det innebär att vara hemma, släppa in hantverkare, slåss om fakturor, ha olika gulnade apprater i rum/hus.U Ursidae skrev:
Med nödvändig kunskap kan visserligen husägaren byta ut uttag och brytare efterhand. Då återstår bara trådar och centraler om man vill uppdatera hela anläggningen. Som auktoriserad får jag ju byta även trådarna så för mig så är det enkelt att byta ut allt eftersom jag hittar det men för gemene man blir det lite tråkigt när man plockar loss ett uttag och noterar att något bakom är kasst, räcker ju att en tråd är lite kort när "någon" misslyckats med skalningen några gånger.
Slutligen så har ofta inte gemene man kunskap om vad som är akut eller kan vänta och eftersom ägaren är ansvarig oavsett om en elektriker (eller forummedlemmarna) säger att allt är OK så tar många det säkra före det osäkra.
Jag stör mig lite på begreppet Retrodesign på brytare och uttag. Det verkar som man enbart menar 1930tal eller sekelskifte. Jag har ett hus från 1963 och vill ha brytare med den designe, vilket saknas helt. Det borde finnas fler i retrodesign från respektive tidsperiod
100% på detta!!Drivisen skrev:
Vårt hus har de klassiska runda brytarna med en liten vippknapp som är fluorescerande och vi skulle aldrig vilja byta ut dem mot varken moderna eller marknadens "retrodesign"-brytare. Det är gjort på några ställen i huset där elinstallationen utökats...och det ser för j*vligt ut.
Uttagen, även de runda, med grunda brunnar är hopplösa att använda...men designmässigt är de helt rätt.
Här är det verkligen en lucka i marknaden: moderna elmaterial med 60-talsdesign.
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Det är mycket bra att du säger till! Jag har omformulerat ingressen nu, jag tror att det var den som gjorde att det kunde tolkas som en uppmaning att byta ut elsystemet. Det var det att vi frågade hur ofta man ska byta elsystemet, utan att själva ha kunskapen som du och många andra har. Och så svarade han väl generellt (jag vet inte). Jag tyckte heller inte att det verkade orimligt. När vi flyttade in här så var den mesta elen från 60-talet och vi har bytt ut allt lite pö om pö eftersom det har behövts helt enkelt.T Thomas_Blekinge skrev:Denna artikel har potential att driva tusentals husägare att byta el helt i onödan:
* ledningstrådar med plastisolering håller betydligt längre än 50 år. Däremot borde gamla "tygledningar" bytas.
* byte tiill jordade system ger inget mer säkerhet med dagens dubbelisolerade förbrukare. Däremot ska man installera JFB men det nämns inget om i artikeln.
* Byte av elcentral kan narutligtvis göras men inte av åldersskäl. Byte kan vara vettigt när man vill öka funktionalitet eller den gamla centralen är väldigt sönderbyggd. F ö har gamla centraler i plåt nära obegränsad livslängd.
Artikeln tycks vara skriven av elektrikernas skråförening, för att öka inkomsterna.
En rund bra siffra där kan vara 1950 då finns skäl att se upp med tex ledare i installationen. Men redan tio år senare är det i princip en ickefrågaA ajn82 skrev:
När det gäller just el skulle jag rekommendera extra noggrann faktagranskning. Fel info kan medföra livsfara.Marlen Eskilsson skrev:
Hellre låta bli att informera än att riskera fel information. Den som kan detta behöver inte detaljerna. Den som inte kan förstår inte detaljerna och definitivt inte de underliggande riskerna. Så behovet av detaljerad info i denna typ av artiklar är minimalt. Hellre då att diskutera saken i en tråd.
Det verkar som ett klokt sätt tycker jag. Att låta experten avgöra vad som behöver bytas ut. För ofta är de ledare som kan behöva bytas helt ok så länge man inte rör dem. En elektriker ser direkt när en ledning måste bytas. Oc vilka som behöver bytas.Marlen Eskilsson skrev: