Jag är rädd att det är vad många får betala idag tyvärr. Men det är ju bara ett (oprutat) exempel på en offert i storstadsregion. Berätta gärna vad ni har fått för prisförslag själva.
 
Redigerat:
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag är rädd att det är vad många får betala idag tyvärr.
Hitta 3 riktiga människor som ställer upp med namn och bild som betalat dessa summor för att byta el i sitt hus.

Eller ska vi fråga detta forum kanske? 🤔

Någon här som haft tre (elektriker) inne som stambytt elen och lagt 150K? 😂
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Denna artikel har potential att driva tusentals husägare att byta el helt i onödan:
* ledningstrådar med plastisolering håller betydligt längre än 50 år. Däremot borde gamla "tygledningar" bytas.
* byte tiill jordade system ger inget mer säkerhet med dagens dubbelisolerade förbrukare. Däremot ska man installera JFB men det nämns inget om i artikeln.
* Byte av elcentral kan narutligtvis göras men inte av åldersskäl. Byte kan vara vettigt när man vill öka funktionalitet eller den gamla centralen är väldigt sönderbyggd. F ö har gamla centraler i plåt nära obegränsad livslängd.
Artikeln tycks vara skriven av elektrikernas skråförening, för att öka inkomsternaPlastledningar från 60-talet
T Thomas_Blekinge skrev:
Denna artikel har potential att driva tusentals husägare att byta el helt i onödan:
* ledningstrådar med plastisolering håller betydligt längre än 50 år. Däremot borde gamla "tygledningar" bytas.
* byte tiill jordade system ger inget mer säkerhet med dagens dubbelisolerade förbrukare. Däremot ska man installera JFB men det nämns inget om i artikeln.
* Byte av elcentral kan narutligtvis göras men inte av åldersskäl. Byte kan vara vettigt när man vill öka funktionalitet eller den gamla centralen är väldigt sönderbyggd. F ö har gamla centraler i plåt nära obegränsad livslängd.
Artikeln tycks vara skriven av elektrikernas skråförening, för att öka inkomsterna.
Ledningar med plastisolering från 60-talet bör definitivt bytas ut. Plastisoleringen är skör och smular sönder är min erfarenhet. Våra 100 år gamla "tygledningar" var i nyskick när vi renoverade, så det var inte isoleringen som var problemet, men ledararean var för klen (dimensionerat för 6A).
 
  • Gilla
Snoopy32 och 2 till
  • Laddar…
Gjorde om elen och allt vad det innebär i vår 60-talsvilla, nordvästra skåne, dec 2024, 90 kvm + källare, samt garage. Summan landade på 79tkr efter rot. Då gjorde vi även lite anpassning på sina ställen, flytt av vägguttag, några få plejd-puckar och inte minst framdragning av cat.6 till entréplan från källare där fiber går in. All utrustning och material från Schneider Exxact. 94h arbetstid (á-pris 615kr exkl moms) fördelat på två personer. Känns som vi fick till en rättvis affär.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
A Ahlsells-listpriser skrev:
Den här artikeln skulle jag vilja veta vem som står bakom. Endast "redaktionen" står det nu och inte ens någon skribent.

Helt uppenbart en köpt artikel av någon branschorganisation. Riktigt dåligt av er på Bygg Hemma.

Alla som har koll vet att detta kostar en bråkdel att göra om man köper materialet själv och betalar en relativt nybakad (ung) elektriker på löpande räkning.

Snart bojkottar jag den här sidan
Det kanske heller inte är Bygg Hemma som ska lastas för att Byggahus ändå hade skrivit namnet?
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Byter ni verkligen ut gamla lampkontakter till DCL? Här i Danmark kör vi på som vanligt med de gamla "bajonettuttagen" som lätt kan bära normala armaturer - utan krok. Låter lite som när alla skulle gå över till SI-standard för datum ÅÅÅÅ-MM-DD och endast Sverige och någon mer hängde på.
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Om det inte är så gammalt (ca 75 år eller mer) att det är tygisolerade ledare behöver ofta inget mer göras än:

Komplettera med jordfelsbrytare (sätts i en separat kapsling bredvid diazedcentralen)
Byt ej petsäkra uttag med grunda brunnar mot nya petsäkra
Byt uttag och brytare som är trasiga eller uppenbart fula

Till punkt två och tre behövs inte ens en elektriker.
 
  • Gilla
Trappa och 7 till
  • Laddar…
Att ett hus från 1975 generellt skulle behöva byta all el och alla centraler är totalt huvudlöst.
 
  • Gilla
Trappa och 3 till
  • Laddar…
A
Kan någon förklara diskussionen kring "ojordade ledningar" som måste bytas ut? Blir det inte tokigt om alla ledningar är anslutna till jord?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Hus från 72 här. Har kompletterat el när köket renoverades men mina ledningar är hur fina som helst.

Elcentralen behövde byggas ut och var redan ett hopkok, därför byttes hela till modern central, ca 20tkr för två skåp och ca 30 säkringar.

En hel del av plastuttagen som är orginal har spruckigt och har fått bytas ut. Dags att byta alla då de är spröda.

Att byta ledningar ser jag som helt onödig och skulle vara väldigt kostsamt för mycket tveksam nytta.
 
  • Gilla
Snoopy32 och 1 till
  • Laddar…
I första huset var det el från 50-talet. Det var plastad kabel, men den plasten var väldigt dålig och löstes upp när man började dra i kablarna. Sen har jag haft kabel från 64, 75 och säkert en massa perioder efter det. Inget fel på den över huvud taget.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
H HJ-C skrev:
Det kanske heller inte är Bygg Hemma som ska lastas för att Byggahus ändå hade skrivit namnet?
Ja tack för att du såg detta. Ditt inlägg ökade kvaliten på tråden något oerhört.

Ska vi återgå till kärnfrågan istället att branschorganisationer planterar artiklar för att bygga upp höga prisnivåer i folks medvetanden?
 
  • Gilla
Snoopy32
  • Laddar…
Alla hus är väl olika, men vi har väl en dålig variant. Utbyggt i omgångar, el från alla epoker.
Jag tänkte lite samma "ojordat är inget problem egentligen vi har jordfelsbrytare och plastkablar håller för alltid".

Men sen blev det lite mer aktuellt när jag hittade en sträcka där det var tyglindade kablar kvar, en del mycket suspekta kopplingar samtidigt som 30-talsstandarden med ett uttag per rum kändes lite tråkig, några brytare började ge sig och tvättstugan behövde lite mer kräm.

Och när vi väl hade dom på plats så tänkte vi att det inte var värt att småpilla.
Så efter alla skräckhistorier om hur dyrt det är pantsatte jag två av barnen och ringde lokala elektriken (utkant av stor-göteborg)...

In klampar en lagom bestämd el-fuhrer (nästan värd BH-elektriker-status) med en mobilsurfande praktikant (lärling?).

Byte av 40-tal uttag, nymontering med utanpåliggande kabel av ytterligare 6, 15 väggkontakter och all kabel bytt på 2 våningar och källare.
Sen tillkom lite småpill som nymontering av badrumsfläkt och generell felsökning.

Kostade 55000 före rot på löpande räkning inklusive material.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
50år börjar väl bli en överspelad tumregel. Nu är vi isf inne på byggår 1976 och de ledningarna man använde då är ju nästan i nyskick fortfarande pga bra material. Så ser man inte tecken på åldrande och skador så finns det ingen stress att riva ut allt uat kan ta det efterhand som övriga renoveringar sker. Ofta har man ju bytt delar efterhand i samband med kök och bad-renoveringa mm.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A Ahlsells-listpriser skrev:
Ja tack för att du såg detta. Ditt inlägg ökade kvaliten på tråden något oerhört.

Ska vi återgå till kärnfrågan istället att branschorganisationer planterar artiklar för att bygga upp höga prisnivåer i folks medvetanden?
Ok, då var det Bygg Hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.