Jag kommer att anlita en elektriker till att dra fram en jord till ett uttag i köket men jag vill först få en uppfattning om hur stort arbetet är. Den lokala elektrikern har en förmåga att förvandla ett en timmes jobb till tre timmar på fakturan + lite extra salt för skojs skull..
Det är en stuga från 70-talet där elen går upp från källaren upp till vinden och sedan ner i väggarna.
När de installerade kablarna så drog de kablarna i vp rören och sedan knäckte dem så att alla 90-graders böjar är knäckta och således omöjliga att dra nya kablar igenom...
Uttaget sitter på en vägg mellan köket och ett sovrum, ovanför uttaget finns en strömbrytare för taklampan in sovrummet och ovanför den finns en förgrenings dosa i väggen. Här finns en orange kabel som inte används? men som jag misstänker är jorden som går till de andra uttagen i köket.
Det jag hoppas på är att man kan koppla in sig på den orange kabeln och dra ner den till det ojordade uttaget 2m nedanför vilket skulle göra eljobbet snabbt och billigt (+ salt)
Vad tror ni experter, kommer elektrikern att använda sig av den orange kabeln eller kommer de kräva att man drar 3x nya kablar till uttaget genom vp-rör som inte går att användas?
Eller de kanske rent av kräver en helt ny dragning av en ny kabel genom huset?