Fairlane
Om huset ändå ska säljas så varför inte sätta ett uttag med euro-uttag, alternativt bara låta det vara så den nya ägaren får hantera det?

Om du trots allt vill ha dit en elektriker för att fixa det och känner att de bara skickar okunniga juniorer, be om en mer erfaren och förklara att du tror det är lite knepigt att lösa för en oerfaren. Meddela också att du självklart accepterar ett högre timpris då (vilket i slutändan).

• Gilla
Robin Lindberg och 3 till
  • Laddar…
S
P P.O. skrev:
O, tack för de snälla orden....
Det du uppenbarligen inte förstår är att jag behöver veta hur stora hål jag behöver göra för att kunna förbereda arbetet. En liten kabel kan dras på ställen en stor kabel inte dras så lösningen mycket enklare är om de drar en hel kabel med tre ledare.
Menar du att du tänkte att elektrikern skulle dragit en enkel gröngul FK löst någonstans eller i ett separat rör?

Som sagt, extremt krånglig kund som redan innan jobbet är påbörjat tjafsar om att elektrikern saltar.

Som sagt, tror du kommer vara en enormt krånglig kund och hoppas elektrikern slipper undan. :)

• Gilla
TriggerHappy33 och 4 till
  • Laddar…
P P.O. skrev:
Gällande de knäckta rören så har jag bara sett det på vinden, har ingen aning om hur det ser ut på andra ställen.
Man skulle rent teoretiskt fixa de knäckta rören genom att kapa av dem före och efter knäckningen och sedan sätta dit en rund övergång, men det innebär även att man måste dra om alla kablarna som finns i röret.

Det "roliga" är att jag har precis renoverat klart köket där jag bland annat bytte ut golvspånskivorna och då hade en 100% möjlighet att dra nya kablar på ett snyggt sätt..
Men tyvärr så viste jag inte om detta med det ojordade uttaget så nu är allt klart och jag har bara uttaget kvar att fixa...
Är det någon som har en tidsmaskin jag kan låna?
Jag vet ej hur du resonerar. Jag har ett hus ifrån 1934 . Jag bytte all el i huset (höll på ändra och bygga om hela huset ändå) Totalt 3 våningar a 65kvm varje. Bytte ut elcentralerna och kan sova lugnt.
Tänkte i början som du , ska lösa lite här o där. Men bäst är att göra allt på engång.

Farstatjej90
Finns det lite spel i den orangea kabeln? Om du drar i den så du kan skarva på gul/grön i änden kommer elektrikern inte trilskas med färgen....

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Finns det lite spel i den orangea kabeln? Om du drar i den så du kan skarva på gul/grön i änden kommer elektrikern inte trilskas med färgen....
Mja du...den bruna tåten har inget med jord att göra, läs tråden...

A
Är den brun? Jag tycker den är orange. Det är fascinerande hur olika vi uppfattar färger. Har varit med om detta tidigare vid många tillfällen. Måste nog boka tid hos optikern snart igen 🙂

• Gilla
dodge75 och 1 till
  • Laddar…
Jag uppfattar den som brun.
Det stämmer även in i ålder; orange och grå dök upp i FK-världen sent 90-tal efter att gul och grön försvunnit. Jag tycker den är ljusbrun. 😉

Farstatjej90
Fotografen Fotografen skrev:
läs tråden...
Måste jag? 🤔

A avh67f skrev:
Är den brun? Jag tycker den är orange. Det är fascinerande hur olika vi uppfattar färger. Har varit med om detta tidigare vid många tillfällen. Måste nog boka tid hos optikern snart igen 🙂
Tycker också orange, bruna brukar väl vara mörkare!

P P.O. skrev:
Alla andra uttag i köket har jord och jag har läst att på 70-talet så användes orange/röd eller liknande för jord kabeln då det inte var standard att använda the gul/gröna kabeln.
Vet inte vad den orange kabeln skulle användas till annars.
Man ska aldrig ta färgen förgivet

P P.O. skrev:
Jag kommer att anlita en elektriker till att dra fram en jord till ett uttag i köket men jag vill först få en uppfattning om hur stort arbetet är. Den lokala elektrikern har en förmåga att förvandla ett en timmes jobb till tre timmar på fakturan + lite extra salt för skojs skull..

Det är en stuga från 70-talet där elen går upp från källaren upp till vinden och sedan ner i väggarna.
När de installerade kablarna så drog de kablarna i vp rören och sedan knäckte dem så att alla 90-graders böjar är knäckta och således omöjliga att dra nya kablar igenom...

Uttaget sitter på en vägg mellan köket och ett sovrum, ovanför uttaget finns en strömbrytare för taklampan in sovrummet och ovanför den finns en förgrenings dosa i väggen. Här finns en orange kabel som inte används? men som jag misstänker är jorden som går till de andra uttagen i köket.

Det jag hoppas på är att man kan koppla in sig på den orange kabeln och dra ner den till det ojordade uttaget 2m nedanför vilket skulle göra eljobbet snabbt och billigt (+ salt)

Vad tror ni experter, kommer elektrikern att använda sig av den orange kabeln eller kommer de kräva att man drar 3x nya kablar till uttaget genom vp-rör som inte går att användas?
Eller de kanske rent av kräver en helt ny dragning av en ny kabel genom huset?
Elektriker löser detta lätt.Kan bara hoppas att den "lokala" skonas från uppdraget....

• Gilla
Lasse Holmström
  • Laddar…
P P.O. skrev:
Jag kommer att anlita en elektriker till att dra fram en jord till ett uttag i köket men jag vill först få en uppfattning om hur stort arbetet är. Den lokala elektrikern har en förmåga att förvandla ett en timmes jobb till tre timmar på fakturan + lite extra salt för skojs skull..

Det är en stuga från 70-talet där elen går upp från källaren upp till vinden och sedan ner i väggarna.
När de installerade kablarna så drog de kablarna i vp rören och sedan knäckte dem så att alla 90-graders böjar är knäckta och således omöjliga att dra nya kablar igenom...

Uttaget sitter på en vägg mellan köket och ett sovrum, ovanför uttaget finns en strömbrytare för taklampan in sovrummet och ovanför den finns en förgrenings dosa i väggen. Här finns en orange kabel som inte används? men som jag misstänker är jorden som går till de andra uttagen i köket.

Det jag hoppas på är att man kan koppla in sig på den orange kabeln och dra ner den till det ojordade uttaget 2m nedanför vilket skulle göra eljobbet snabbt och billigt (+ salt)

Vad tror ni experter, kommer elektrikern att använda sig av den orange kabeln eller kommer de kräva att man drar 3x nya kablar till uttaget genom vp-rör som inte går att användas?
Eller de kanske rent av kräver en helt ny dragning av en ny kabel genom huset?
3 timmar är det minsta man fakturerar oavsett hur snabbt jobbet gick att göra

Mja du...den bruna tåten har inget med jord att göra, läs tråden...
Den är då orange i mina ögon också.. (men jag har haft fel förr också) 🤔

F Färgdräng skrev:
3 timmar är det minsta man fakturerar oavsett hur snabbt jobbet gick att göra
Det är olika från företag till företag.
Vissa har 1 timme som mindebitering, vissa har 2 timmar som mindebitering (är nog det vanligaste).
Har aldrig hört att någon har 3 timmar som mindebitering.

Ge gärna några exempel runt om i landet som har 3 timmar som minsta debitering.

• Gilla
Kirka75
  • Laddar…
Jag uppfattar den som brun.
Den är helt klart orange och används som tändtråd.

Dessutom är det inte en kabel utan en tråd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.