15 166 läst ·
90 svar
15k läst
90 svar
Vad kommer elektrikern att göra?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 573 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 573 inlägg
Jag är HELT OK med det men i samma andetag som man inför den lagen kan man införa en lag som övervakar aktiviteten på hemarbetare. Man ska kunna bevisa för sin kund att man varit aktiv på deras jobb hela tiden man arbetat på projektet.L lbgu skrev:
Det är lustigt att materialpåslag är ett så hett ämne, ofta är det dessutom hemarbetare som kontinuerligt sitter och blåser arbetsgivare / kunder som helt plötsligt har hög moral när det kommer till materialpåslag
Förstår inte vad de sakerna har att göra med varandra.S SueCia skrev:Jag är HELT OK med det men i samma andetag som man inför den lagen kan man införa en lag som övervakar aktiviteten på hemarbetare. Man ska kunna bevisa för sin kund att man varit aktiv på deras jobb hela tiden man arbetat på projektet.
Det är lustigt att materialpåslag är ett så hett ämne, ofta är det dessutom hemarbetare som kontinuerligt sitter och blåser arbetsgivare / kunder som helt plötsligt har hög moral när det kommer till materialpåslag![]()
Det ena har att göra med att konsumenter har rätt att få reda på pris i förväg.
Det andra du pratar om är arbetsgivares rätt att övervaka sina anställda.
Dessa saker har väl noll med varandra att göra så förstår inte varför du kopplar ihop dessa.
Angående hemarbetare som maskar på' jobbet' så är det väl samma problem med folk som sitter på kontoret och maskar. Hur vet du om din anställde verkligen jobbar bara för att den sitter på sin kontorsstol, den kanske sitter och planerar sin semesterresa.
Ärligt talat låter det som att du är avundsjuk på att vissa av sin arbetsgivare tillåts jobba hemifrån. För att förtydliga så tillhör inta jag den gruppen, men jag bryr mig inte heller om en arbetsgivare tillåter hemarbete eller ej. Men du verkar irritera dig på det av någon anledning.
Ännu enklare än ett europauttag - sätt ett täcklock. Om huset ska säljas! Eller ska det sitta en utrustning där som har jordat uttag och måste sitta där vid försäljning, typ en radiator eller liknande?
Men jag tycker nog europauttaget är bäst. De få gånger man ska köra nån hushållsmaskin så kan man dra en skarvsladd.
Men jag tycker nog europauttaget är bäst. De få gånger man ska köra nån hushållsmaskin så kan man dra en skarvsladd.
Fairlane skrev:
Eurouttag, utan att skyddsjorden är framdragen, kan vara gränsfall i detta läget, det beror på om uttaget sitter vid "matplatsen" eller inte samt om det har skett någon "större" elrenovering i köket.J JohanLun skrev:
Alla eurouttag har numera en jordskruv.
Det ska numera vara skyddsjord framdragen till alla anslutningspunkter (även eurouttag) även om ansluten apparat inte har någon jordanslutning.
Så att sätta dit ett eurouttag bara för att det inte går att dra fram skyddsjord är inget alternativ när resten av rummet är skyddsjordat.
Undrar var du får det ifrån? Diskussionen om materialpåslag tycker jag har varit ganska konstant under alla år jag har hängt här, vilket är många år innan Covid då hemarbete blev mer vanligt för många.S SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 573 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 573 inlägg
Jag har tillåtelse att jobba hemmifrån hur mycket jag vill, så den vinkeln föll plattL lbgu skrev:Angående hemarbetare som maskar på' jobbet' så är det väl samma problem med folk som sitter på kontoret och maskar. Hur vet du om din anställde verkligen jobbar bara för att den sitter på sin kontorsstol, den kanske sitter och planerar sin semesterresa.
Ärligt talat låter det som att du är avundsjuk på att vissa av sin arbetsgivare tillåts jobba hemifrån. För att förtydliga så tillhör inta jag den gruppen, men jag bryr mig inte heller om en arbetsgivare tillåter hemarbete eller ej. Men du verkar irritera dig på det av någon anledning.
Jag lyfter det eftersom det är dessa "hemarbetare" som utgör en stor del av personerna som klagar på överdrivna materialpåslag inte har några problem att sitta hemma och låtsasjobba / blåsa sina kunder/arbetsgivare.
Gillar man inte att en viss yrkeskår systematiskt blåser sina kunder, så bör man ju inte vara OK med att en annan yrkeskår gör det.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 573 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 573 inlägg
Jag menade inte helt plötsligt som att de plötsligt fått skeva värderingar, det var slarvigt uttryckt.Alfredo skrev:
Det jag menade var helt enkelt att de som jobbar hemma generellt inte har några som helst problem att blåsa kunder/arbetsgivare men samtidigt tycker de att det är för jävligt när en annan yrkeskår gör det
Nu tycker jag du drar alla över en kam på ett rätt orättvist sätt. Naturligtvis finns det rötägg men det finns även många som arbetar samvetsgrannt och presterar mer än de får betalt för när de jobbar hemifrån.S SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 573 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 573 inlägg
Precis som det finns (gott om) hantverkare som inte ockrar materialet. Men på det här forumet så drar vi alla över en kam, det är sen gammaltAlfredo skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 046 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 046 inlägg
Hur vet man att det är just hemarbetarna som klagar?S SueCia skrev:Jag har tillåtelse att jobba hemmifrån hur mycket jag vill, så den vinkeln föll plattTrivs mkt. bättre med att arbeta på kontoret.
Jag lyfter det eftersom det är dessa "hemarbetare" som utgör en stor del av personerna som klagar på överdrivna materialpåslag inte har några problem att sitta hemma och låtsasjobba / blåsa sina kunder/arbetsgivare.
Gillar man inte att en viss yrkeskår systematiskt blåser sina kunder, så bör man ju inte vara OK med att en annan yrkeskår gör det.