17 958 läst ·
111 svar
18k läst
111 svar
Vad kommer elektrikern att göra?
Då är ett doslock en lösning, så får nästa ägare avgöra om bryta mot regeln att euro uttag ska ha framdragen jord, eller bryta upp väggen.Demmpa skrev:
Eurouttag, utan att skyddsjorden är framdragen, kan vara gränsfall i detta läget, det beror på om uttaget sitter vid "matplatsen" eller inte samt om det har skett någon "större" elrenovering i köket.
Alla eurouttag har numera en jordskruv.
Det ska numera vara skyddsjord framdragen till alla anslutningspunkter (även eurouttag) även om ansluten apparat inte har någon jordanslutning.
Så att sätta dit ett eurouttag bara för att det inte går att dra fram skyddsjord är inget alternativ när resten av rummet är skyddsjordat.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 672 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 672 inlägg
Jag tillhör gruppen som arbetar hemifrån rätt ofta. Jag arbetar som konsult inom IT och beroende på uppdragets karaktär och uppdragsgivarens önskemål så varierar det hur mycket jag är på kundens kontor, från 0% upp till 100%. Det är rätt tydligt att hemarbete är ok (inte alltid) och att det innebär att folk arbetar lite flexiblare. Man tar kanske en längre paus mitt på dagen för att åka och besiktiga bilen eller ta ett besök hos läkaren, men å andra sidan så är det inte ovanligt att datorn är igång klockan 23 på kvällen eller att man upptäcker att en kollega är inne och jobbar med system som man själv tänkte arbeta med en lördag.
Flera av bolagen som har tillåtit hemarbete ett visst antal dagar i veckan börjar nu återgå till kontoret mer och mer. Volvo och Scania till exempel vill ha 5 dagar i veckan på kontoret för att man lättare ska kunna utbyta tankar med varandra. Det är tveksamt om det är särdeles genomtänkt. Jag har vänner som arbetar med kollegor från andra delar av världen mer eller mindre hela tiden och att det skulle främja kommunikationen att en person sitter på kontoret i Sverige, en annan på kontoret i Tyskland ett etc tror jag inte på. Kanske är det ett samarbete med elektriker för att kunderna inte ska klaga för fakturorna? 😉
Visst är det många som arbetar hemifrån idag, men jag skulle nog tro att gruppen som inte gör det är större, mycket större.
Jag tillhör gruppen som ibland klagar på vissa fakturor som man ser här på byggahus, när en elektriker lagt på 200-300% på vägguttag och FK och sen sitter och skyller på garantier och annat trams. Lika ofta kan jag försvara rimliga fakturor och jag har själv bara fått rimliga fakturor av de elektriker som jag har anlitat. Det har inte påverkats ett dugg av om jag sitter på ett uppdrag med 100% hemarbete eller 100% arbete hos kunden.
Jag tror helt enkelt inte det går att koppla klagomål på fakturor på om personen arbetar hemma eller inte. Jag tror det är mer att man många gånger är usla på att kommunicera att man tar betalt för restid och tid för att handla etc.
Den enda hantverkare som jag inte varit helt nöjd med (bortsett från de som aldrig dök upp trots avtalad tid) är rörmokaren jag hade inne sist. Där ville man ha en massa bilder innan, vilket man fick och jag skrev också att jag kunde ta mått etc. Sen kommer rörmokaren tittar 2 minuter och tar 3 bilder och säger sen att han måste åka och handla materialet. Där undrar jag lite varför mina bilder inte var ok och varför de inte frågade efter fler bilder isåfall. Rörmokarens firma ligger mellan mig och grossisten, mycket närmare grossisten, så man hade kunnat hämta upp material på vägen om man velat.
Flera av bolagen som har tillåtit hemarbete ett visst antal dagar i veckan börjar nu återgå till kontoret mer och mer. Volvo och Scania till exempel vill ha 5 dagar i veckan på kontoret för att man lättare ska kunna utbyta tankar med varandra. Det är tveksamt om det är särdeles genomtänkt. Jag har vänner som arbetar med kollegor från andra delar av världen mer eller mindre hela tiden och att det skulle främja kommunikationen att en person sitter på kontoret i Sverige, en annan på kontoret i Tyskland ett etc tror jag inte på. Kanske är det ett samarbete med elektriker för att kunderna inte ska klaga för fakturorna? 😉
Visst är det många som arbetar hemifrån idag, men jag skulle nog tro att gruppen som inte gör det är större, mycket större.
Jag tillhör gruppen som ibland klagar på vissa fakturor som man ser här på byggahus, när en elektriker lagt på 200-300% på vägguttag och FK och sen sitter och skyller på garantier och annat trams. Lika ofta kan jag försvara rimliga fakturor och jag har själv bara fått rimliga fakturor av de elektriker som jag har anlitat. Det har inte påverkats ett dugg av om jag sitter på ett uppdrag med 100% hemarbete eller 100% arbete hos kunden.
Jag tror helt enkelt inte det går att koppla klagomål på fakturor på om personen arbetar hemma eller inte. Jag tror det är mer att man många gånger är usla på att kommunicera att man tar betalt för restid och tid för att handla etc.
Den enda hantverkare som jag inte varit helt nöjd med (bortsett från de som aldrig dök upp trots avtalad tid) är rörmokaren jag hade inne sist. Där ville man ha en massa bilder innan, vilket man fick och jag skrev också att jag kunde ta mått etc. Sen kommer rörmokaren tittar 2 minuter och tar 3 bilder och säger sen att han måste åka och handla materialet. Där undrar jag lite varför mina bilder inte var ok och varför de inte frågade efter fler bilder isåfall. Rörmokarens firma ligger mellan mig och grossisten, mycket närmare grossisten, så man hade kunnat hämta upp material på vägen om man velat.
Vi hade alltid kunnat arbeta hemma. Självständigt arbete går bättre om man inte riskerar att bli störd hela tiden och det brukar vara mindre risk för det hemma (kanske inte för alla dock). Samarbete går däremot bättre när medarbetarna befinner sig i samma lokal (eller åtminstone i närheten).Fairlane skrev:
Sen kom pandemin. Då blev alla tvungna att arbeta hemma. Vissa undantag gjordes för sådant arbeta som inte gick att utföra någon annanstans än på kontoret. Möten hölls på distans med Teams (blä!).
Jag misstänker att det är mellanchefer som driver på sånt där. De får mindre att göra och deras inflytande minskar när deras underlydande arbetar mest hemma.Fairlane skrev:
Volvo och Scania till exempel vill ha 5 dagar i veckan på kontoret för att man lättare ska kunna utbyta tankar med varandra. Det är tveksamt om det är särdeles genomtänkt. Jag har vänner som arbetar med kollegor från andra delar av världen mer eller mindre hela tiden och att det skulle främja kommunikationen att en person sitter på kontoret i Sverige, en annan på kontoret i Tyskland ett etc tror jag inte på.
Ja, det är en mycket rimligare tes.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 672 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 672 inlägg
Kanske, men i fallet Scania och Volvo kommer det iallafall officiellt från ledningen. Det kan iofs varit mellanchefer som tryckt på, men i de fall jag har hört så blev mellancheferna lika överraskade som alla andra. Man börjar fundera hur det ens ska vara möjligt med lokaler etc och framförallt hur många medarbetare man kommer tappa. Många både anställda och konsulter har kommit in med förutsättningar att arbeta hemifrån och många har över 1 timme till jobbet, enkel väg. Jag vet några som har 2 timmar till jobbet och de kommer inte bli långvariga. Kanske är det ett sätt att bli av med folk, men väldigt oprecist. Kanske slutar de duktigaste och kvar blir de man helst ville bli av med.P pmd skrev:
Jaha därför IT-konsulter är så dyra så fort datorn är på så arbetar man, tack då vet jag.Fairlane skrev:
Jag tillhör gruppen som arbetar hemifrån rätt ofta. Jag arbetar som konsult inom IT och beroende på uppdragets karaktär och uppdragsgivarens önskemål så varierar det hur mycket jag är på kundens kontor, från 0% upp till 100%. Det är rätt tydligt att hemarbete är ok (inte alltid) och att det innebär att folk arbetar lite flexiblare. Man tar kanske en längre paus mitt på dagen för att åka och besiktiga bilen eller ta ett besök hos läkaren, men å andra sidan så är det inte ovanligt att datorn är igång klockan 23 på kvällen eller att man upptäcker att en kollega är inne och jobbar med system som man själv tänkte arbeta med en lördag.
Inte bara fakturor det lilla jag har sett senaste dagarna så är du duktig på att klaga på personers åsikter🙄Fairlane skrev:
Detta är sant produktiviteten har ökat på ett av ovanstående företag efter att dom stramade åt hemarbete. Troligtvis även på det andra men har inga källor där tyvärr.Fairlane skrev:
Kanske, men i fallet Scania och Volvo kommer det iallafall officiellt från ledningen. Det kan iofs varit mellanchefer som tryckt på, men i de fall jag har hört så blev mellancheferna lika överraskade som alla andra. Man börjar fundera hur det ens ska vara möjligt med lokaler etc och framförallt hur många medarbetare man kommer tappa. Många både anställda och konsulter har kommit in med förutsättningar att arbeta hemifrån och många har över 1 timme till jobbet, enkel väg. Jag vet några som har 2 timmar till jobbet och de kommer inte bli långvariga. Kanske är det ett sätt att bli av med folk, men väldigt oprecist. Kanske slutar de duktigaste och kvar blir de man helst ville bli av med.
Visst finns det människor med bra moral som klarar att arbeta hemifrån, men majoriteten gör det inte människan är LAT och självisk i grunden, glöm inte det😉
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 672 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 672 inlägg
Det finns dyra och billiga IT-konsulter. Jag fakturerar 40 timmar i veckan även om jag vissa veckor lägger ner betydligt mer tid. Om du tycker det är dyrt så får du tycka det. Datorn är igång dygnet runt ofta, men det jag syftade på var såklart att jag arbetade också.Frerider skrev:
Det vet jag inte om jag är. Jag kan tycka annorlunda, om det är det du avser.Frerider skrev:
Vad gäller fakturor så kan jag kritisera en faktura där man använt sig var grossistprislistan mot slutkund till exempel. Om det stör dig att jag är kritisk mot det så är det helt ok för dig att tycka annorlunda. Det kommer inte hindra mig från att ha mina tankar.
Du talar alltså om Volvo, eftersom det är de som genomfört det, Scania börjar efter semesterperioden, så troligen har inte produktiviteten ökat på Scania.Frerider skrev:
Detta är sant produktiviteten har ökat på ett av ovanstående företag efter att dom stramade åt hemarbete. Troligtvis även på det andra men har inga källor där tyvärr.
Visst finns det människor med bra moral som klarar att arbeta hemifrån, men majoriteten gör det inte människan är LAT och självisk i grunden, glöm inte det😉
Det varierar givetvis från person till person hur bra hemarbete fungerar, men också väldigt mycket på vad man faktiskt gör. Sitter man i Teams-möten en stor del av dagarna och kollegorna sitter i Polen, Tyskland etc, så får man vara bra naiv om man tror att det blir bättre samarbete för att man åker till Södertälje.
Jag känner till folk bor i Stockholm, som arbetar för Volvo i Göteborg och har varit på plats 2-3 dagar i veckan. Ska de in varje dag så kommer de givetvis inte bli kvar. Det är förstås fantastiskt för Volvo, om dessa personer är slöa personer som inte levererar, men om det är personer som sliter på bra och levererar mycket mer än andra så är det kanske inte lika lyckat. Ingen människa är oumbärlig, men vissa är onekligen väldigt jobbigt att bli av med när det är snudd på omöjligt att hitta någon med samma kompetens. Om man då anställer den personen med löfte om att jobba en dag i veckan på kontoret, eller två och sen ändrar till fem så kan man nog räkna med att den personen som är hett eftertraktad på marknaden kommer lämna om resan till kontoret är för lång. Jag har själv tackat nej till uppdrag hos vissa kunder när de kräver 100% på kontoret och restiden inte är rimlig. Jag vet att de sökt folk till platsen under flera år, men det är en rätt specifik kompetens som behövs, en kompetens som det inte kryllar av och de som har den kan välja och vraka lite. Dvs det finns avvägningar att göra.
Aha då behöver du bara ha igång dator i nästan två dygn😉Fairlane skrev:
Ja ytterligheter finns det alltid men det gäller inte den stora massan av dom kontors anställda.Fairlane skrev:
Du talar alltså om Volvo, eftersom det är de som genomfört det, Scania börjar efter semesterperioden, så troligen har inte produktiviteten ökat på Scania.
Det varierar givetvis från person till person hur bra hemarbete fungerar, men också väldigt mycket på vad man faktiskt gör. Sitter man i Teams-möten en stor del av dagarna och kollegorna sitter i Polen, Tyskland etc, så får man vara bra naiv om man tror att det blir bättre samarbete för att man åker till Södertälje.
Jag känner till folk bor i Stockholm, som arbetar för Volvo i Göteborg och har varit på plats 2-3 dagar i veckan. Ska de in varje dag så kommer de givetvis inte bli kvar. Det är förstås fantastiskt för Volvo, om dessa personer är slöa personer som inte levererar, men om det är personer som sliter på bra och levererar mycket mer än andra så är det kanske inte lika lyckat. Ingen människa är oumbärlig, men vissa är onekligen väldigt jobbigt att bli av med när det är snudd på omöjligt att hitta någon med samma kompetens. Om man då anställer den personen med löfte om att jobba en dag i veckan på kontoret, eller två och sen ändrar till fem så kan man nog räkna med att den personen som är hett eftertraktad på marknaden kommer lämna om resan till kontoret är för lång. Jag har själv tackat nej till uppdrag hos vissa kunder när de kräver 100% på kontoret och restiden inte är rimlig. Jag vet att de sökt folk till platsen under flera år, men det är en rätt specifik kompetens som behövs, en kompetens som det inte kryllar av och de som har den kan välja och vraka lite. Dvs det finns avvägningar att göra.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 672 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 672 inlägg
Ja, 40 timmar per vecka är väl rätt normal arbetsvecka, även om det varierar för min del, vissa veckor mindre, andra mer, enligt överenskommelse med kunden.Frerider skrev:
Men som exempel har vi en kund som vi sköter ett system åt, på distans, allt enligt avtal. Klockan 22.30 en vardag får jag (och kollegorna) mail om att vårt system ligger nere. Vi har ingen 24/7 beredskap på detta, bara vanlig kontorstid, men mobilerna plingar vilt hos oss mig och kollegorna och vi är inloggade på några minuter och börjar undersöka vad problemet är. Det visar sig att vårt system inte har något problem, men pga av en miss hos kunden så har hela deras IT-system problem med konton som raderas i rasande fart. Vi upptäcker det och kontaktar kunden som inte hade en aning om det. Hade vi haft "bara arbete på kontoret", så hade det här uppmärksammats många timmar senare.
Kanske inte, men jag vet från vänner som är på Scania att informationen kom till dem via nyheterna på radio, vilket inte är helt lyckat.Frerider skrev:
Det är nog ändå rätt många "nyanställda" och nya konsulter sen 2020 när Scania skickade hem folk, så det är nog rätt många som bara arbetat med förutsättningen 3-4 dagar hemma, så det finns nog en och annan som har långt att resa.