4 562 läst ·
54 svar
5k läst
54 svar
Vad kan detta vara för kablar?
Som sagt sätt tillbaka termistorn och vrid upp dom två rattarna till vänster till önskad nivå enligt schemat som sitter under vreden. Som det ser ut nu är dom ställda på 0? och då blir det svårt att få ut någon värme.
japp - jag har inte riktigt kunnat tolka värdena på de rattarna.E elmont skrev:
För systemet sett är det ju korrekt att de har stått på noll. Man har velat elda radiatorvatten med pelletskaminen och acktanken istället för med elpannan.
Som småbarnsfar med begränsad tid för sotning av kamin m m skulle jag kunna tänka mig att betala lite mer för värmen dock... så ska nog börja använda pannan lite mer
Pluppen mellan plintarna i dosan är ett NTC-motstånd med resistans 150 ohm vid 25 grader och 5% tolerans. Sitter sannolikt klämd i plintarna tillsammans med trådarna från väggen.H hullan skrev:
I din EL-panna sitter det en reglering som ska hålla rätt temperatur i huset i förhållande till utetempen, utegivaren ska ge information om det. Vid ett avbrott på givarkabeln så rusar El-pannan med max värme, lika med en del shuntautomatiker. vid kortslutning så stängs pannan av och lika med en shunt via reglercentralen. På pannan finns säkert inställning för att få rätt värme, sätt tillbaka givaren och vrid ner alla inställningar till noll, glöm inte skriva upp vad respektive ratt stod på.H hullan skrev:
När ni åker bort så går det att ställa in så EL-pannan startar om tempen understiger kanske 10 C på framledningen och säkerställer att huset inte kan frysa ned. Så länge som framledningen är över 10 C så står EL-pannan still
Motståndets färgkod säger annat. Sedan gör inte trådarnas resistans så mycket, motsvarar att peta lite på parallellförskjutningenMikael_L skrev:
Jag måste skriva att jag försökte hitta lite djupare info, och det verkar som att en del värmepannor faktiskt har NTC på 150 ohm vid 25°C.Logad skrev:
Så jag finner det dock inte helt omöjligt. Men de jag installerat har nog de flesta varit på några enstaka kohm.
Om denna NTC är märkt på standard resistorvis så verkar den vara på 150ohm, så långt är jag med!
NTC verkar dock även kunna vara märkta på andra märkliga, tillverkarspecifika sätt ...
edit:
Bl.a. har jag hittat att CTC och Thermia verkar kunna ha 150 ohms NTC.
Redigerat:
Ja, CTC har kört med 150 ohm, men nu var det väl frågan om en Autotherm?
I och för sig kan ju givaren höra till en äldre panna och kanske aldrig har fungerat med den nuvarande. Men det tar ju inte många sekunder att mäta upp resistansten om man har en multimeter liggande.
I och för sig kan ju givaren höra till en äldre panna och kanske aldrig har fungerat med den nuvarande. Men det tar ju inte många sekunder att mäta upp resistansten om man har en multimeter liggande.
Jo faktiskt. Inte alla men en del.S Strontus skrev:
http://www.sfu.ca/phys/231/archived, 041-061/061/data_sheets/thermistor.pdf
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden