Såhär såg det ut i dosan ute på garaget

är det någon form av motstånd el liknande? Det står 2010 på den så jag gissar att det bara kortslutet i efterhand?

Smutsig och slitna etikett med texten "2010 1,5mm² 380V" möjligen från en elektrisk dosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen eldosa med synliga ledningar och hållpunkter, föremål märkt med 2010, på en vit bok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där har säkert varit en riktig givare en gång i tiden men nu ser det bara ut som en kulodosa typ. Jag gissar på att man har kortslutit kretsen för att pannan inte ska värma?

Det är en termistor som har styrt värmen, ledningarna har slutat i någon typ av reglercentral. Dosan är en helt vanlig kulodosa.

H hullan skrev:
Såhär såg det ut i dosan ute på garaget

är det någon form av motstånd el liknande? Det står 2010 på den så jag gissar att det bara kortslutet i efterhand?

[bild] [bild]
Du ser thermistorn mellan plintarna.

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Motståndet sitter ju där mellan plintarna! Den platta, bruna, runda grejen.

Det är mycket vanligt att utegivare är gjorda just så som din eller den som MikaelL visade tidigare. Alltså ett löst motstånd i enklaste möjliga dosa. Ofta bara sockerbitar eller dosans egna plingar som anslutning.

Mikael_L
Ja själva givaren sitter kvar på terminalerna i dosan. Jag skulle inte kastat bort den, utan åtminstone lagt undan den någonstans ifall det blir något krångel sen och man inser att givaren måste finnas.
Givaren skulle ju kunna gå att koppla direkt mot terminalerna inne i pannan också, där är det ju så varmt att det aldrig lär värma ändå.

Sen tycker jag att man egentligen bör koppla ur elpatronen ifall det absolut aldrig ska värmas något mer med den. Men å andra sidan kanske det är en finess med att ha elpatron som reserv också, inte någon helt lätt fråga det där.
Men nackdelen med att ha oanvända elpatroner inkopplade är att de plötsligt i någon framtid kan börja orsaka läckströmmar som blir svåra att hitta.

jag får lite konfliktande svar? "elmont" skriver att det bara är en kulodosa.

är ni säkra på att det är en termistor? jag menar den verkar ju inte ha fungerat som en tempgivare eftersom elpatronen aldrig har värmt. Har jag inte värmt med pelletskaminen så har det blivit kallt i huset - elpannan har aldrig "tagit över"

det var först nu när jag bröt den kretsen som den började värma på fullt spjut

H hullan skrev:
är ni säkra på att det är en termistor?
Ja.

är inte den runda knappen i mitten bara en plint som sammankopplar ledarna?

H hullan skrev:
Ge dig nu. Det är ingen knapp.
Ta bort den och se om du hittar någon beteckning på den. Har du multimeter kan du kolla om den har någon resistans över benen. Om den har det, värm upp den eller kyl ned den och kolla hur resistansen ändras.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Mikael_L
H hullan skrev:
Nej, den runda "knappen" med bla ett grönt streck över är ett NTC-motstånd (ev PTC, men mest troligt NTC) som är själva temperaturgivaren.

okej jag är med.

men - kan ni hjälpa mig att förklara varför elpannan aldrig har värmt öht? som sagt nu när det är -10 här... eldar jag inte med min pelletskamin+acktank som är dockad till pannan så blir det... kallt :)

elpatronen i pannan har aldrig gått igång förrän igår kväll som sagt

Mikael_L
K Kane skrev:
Ta bort den och se om du hittar någon beteckning på den. Har du multimeter kan du kolla om den har någon resistans över benen. Om den har det, värm upp den eller kyl ned den och kolla hur resistansen ändras.
Fast egentligen behövs väl inte det. Det går nog att slå fast att den fungerar, då elpatronerna gick igång då den avlägsnades.
Att börja mickla med givaren i detta skick är dumt (jag skulle avstått), ty plötsligt går ett ben av eller så, och så står man där med skägget i brevlådan och det tar en massa tid att hitta rätt och beställa sen någon dag innan man fått den.

Att elpatronen varit avslagen kan bero på att man ställt ner kurvan så hårt att de inte värmer förrän tempgivaren rapporterar hundra minusgrader, eller nåt sånt ...

vart hittar jag en ny sådan här dosa med termistor då? själva locket till den gamla är ju helt sprucken och ful - har kopplat tillbaka den igen och allting är återställt - men den ser ju inte så rolig ut

H hullan skrev:
ag får lite konfliktande svar? "elmont" skriver att det bara är en kulodosa.
Ingen konflikt här, som elmont skriver så är dosan är en vanlig kulodosa, i vilket sedan givaren sitter monterad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.