Sitter en kopplingsdosa på garagets panel som mer eller mindre vittnar sönder så jag skruvade bort den.
i den satt två kablar kopplade på en plint - en grön och en brun.
finns ingen ström på någon av ledarna.
vad skulle ni gissa på att detta är för något? Det står 2010 i dosan så det är ju definitivt inte original till huset.
finns det någon risk att någon av kablarna kan vara kopplade på en fas?
i den satt två kablar kopplade på en plint - en grön och en brun.
finns ingen ström på någon av ledarna.
vad skulle ni gissa på att detta är för något? Det står 2010 i dosan så det är ju definitivt inte original till huset.
finns det någon risk att någon av kablarna kan vara kopplade på en fas?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara vadsomhelst.
Det finns en risk att det kan blir ström på om någon trycker på någon strömbrytare inne i huset, ingen vet, så var försiktig.
Det finns en risk att det kan blir ström på om någon trycker på någon strömbrytare inne i huset, ingen vet, så var försiktig.
jag blev sent igår kväll varse om vad detta var för kablar.
utegivarna till min gamla ELpanna...
det blev varmt så in i h-e i alla element igår kväll - öppnade Elpannan och såg en brun och en grön kabel som gick till utegivare på plinten...
elpatronen i pannan används inte utan radiatorkretsen värms främst av en pelletskamin istället. jag har inte fattat hur förra ägaren kopplat förbi detta men den tydligen kan man stänga av givarna genom att sluta dem i en krets?
värmen lugnade ner sig igen när jag kopplade tillbaka
utegivarna till min gamla ELpanna...
det blev varmt så in i h-e i alla element igår kväll - öppnade Elpannan och såg en brun och en grön kabel som gick till utegivare på plinten...
elpatronen i pannan används inte utan radiatorkretsen värms främst av en pelletskamin istället. jag har inte fattat hur förra ägaren kopplat förbi detta men den tydligen kan man stänga av givarna genom att sluta dem i en krets?
värmen lugnade ner sig igen när jag kopplade tillbaka
Om det satt ett NTC-motstånd där förut (troligen) så uppfattas kortslutning som att det är väldigt varmt. Så då går väl ingen elpatron igång, då "tempgivaren" berättar att det redan är typ 200°C varmt.H hullan skrev:
ja jag har också funderat på hur det egentligen "lurar" elpannan?Mikael_L skrev:
det är en gammal AutoTerm Mistral från 1995. Radiatorslingan värms främst av min pelletskamin och själva VVBn i autotermen används som volymförstorare till en annan acktank.
jag har liksom trott att det inte "går" att använda elpatronen i den gamla pannan för att värma radiatorerna men det gick tydligen väldigt bra
Det ska gå bra, det blir samma sak.H hullan skrev:
Kolla bara så du inte har något kvar i plinten som satt på utsidan, så det inte sitter kvar ett NTC-motstånd där. En del utrustning sätter igång och larmar eller har annat otyg för sig om den uppfattar det som att givaren försvunnit eller gått sönder (dvs den upptäcker om givaren tas bort eller blir kortsluten).
det bör inte vara något annat. På garagepanelen hade jag en grön och en brun ledare som var strömlösa.Mikael_L skrev:
Det ska gå bra, det blir samma sak.
Kolla bara så du inte har något kvar i plinten som satt på utsidan, så det inte sitter kvar ett NTC-motstånd där. En del utrustning sätter igång och larmar eller har annat otyg för sig om den uppfattar det som att givaren försvunnit eller gått sönder (dvs den upptäcker om givaren tas bort eller blir kortsluten).
när jag öppnade panelen på pannan för att undersöka den djävulska värmen fann jag en flexslang som kom in i pannan och hade samma gröna/bruna ledare som gick till U1 och U2.