andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Du tror inte luftspalten hjälper mot det (se ritningen)?
De står på plastdistanser i plåtreglarna och har ingen kontakt med något potentiellt fuktigt eller annat biologiskt material. Ska vara safe och "praxis". Men jag hade som sagt kört plåt ändå om jag gjort om det.

Ett tips är att följa den vedertagna tekniken att isolera källaren utifrån med t.ex. Platon eller Isodrän runt hela källaren och se till att marken dräneras, om det inte är gjort.

Vi har renoverat källaren (bl.a. bilat golv, nytt avlopp, isolerat, gjutit nytt golv med golvvärme mm) och fick bl.a. följande tips:
- Undvik organiskt material i källaren, skapar ofta mögel förr eller senare.
- Måla väggarna med silikatfärg eftersom det andas.
- Installera ventilation t.ex. Fresh fläkt(ar) som drar ut fuktig luft eftersom källare tenderar att bli fuktiga även om man isolerar väggar och golv utifrån.

Väggarna var redan isolerade utifrån med isodrän och marken dränerad.

Fasta isoleringsskivor finns på flera byggvaruhus i Sverige och utomlands t.ex. baltikum (ca 1/3 av priset) av märkena t.ex.
- Recticel
- Kingspan

Lycka till!

Redigerat:
I Idrottaren skrev:
Ett tips är att följa den vedertagna tekniken att isolera källaren utifrån med t.ex. Platon eller Isodrän runt hela källaren och se till att marken dräneras, om det inte är gjort.

Vi har renoverat källaren (bl.a. bilat golv, nytt avlopp, isolerat, gjutit nytt golv med golvvärme mm) och fick bl.a. följande tips:
- Undvik organiskt material i källaren, skapar ofta mögel förr eller senare.
- Måla väggarna med silikatfärg eftersom det andas.
- Installera ventilation t.ex. Fresh fläkt(ar) som drar ut fuktig luft eftersom källare tenderar att bli fuktiga även om man isolerar väggar och golv utifrån.

Väggarna var redan isolerade utifrån med isodrän och marken dränerad.

Fasta isoleringsskivor finns på flera byggvaruhus i Sverige och utomlands t.ex. baltikum (ca 1/3 av priset) av märkena t.ex.
- Recticel
- Kingspan

Lycka till!
Å kör lugnt med golvvärmen i källare

• Gilla
Idrottaren
  • Laddar…
O OTG skrev:
Hej! Funderat på samma sak. Frågade Chat-GPT då jag även har isolerat utvändigt. Du får ta det som det är ich kan inte garantera att Chat-GPT har rätt, men dock intressant information. [länk]
Är det inte enklare att fråga dom som säljer produkterna.

TRJBerg
OT, men vad gäller källarisolering och andra renoveringar så är det bäst (tycker jag) att göra det fullt korrekt från början. I det långa loppet är det det billigaste alternativet. Här räknar jag in egen tid och energi. Alla genvägar tenderar att orsaka merjobb i framtiden.
(I just TS fall finns ett undantag när det gäller utvändig källarisolering, det är mycket möjligt att det är så mycket dyrare och tar så mycket merarbete att det inte är värt det sett ur hans omständigheter.)

• Gilla
Idrottaren
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
OT, men vad gäller källarisolering och andra renoveringar så är det bäst (tycker jag) att göra det fullt korrekt från början. I det långa loppet är det det billigaste alternativet. Här räknar jag in egen tid och energi. Alla genvägar tenderar att orsaka merjobb i framtiden.
(I just TS fall finns ett undantag när det gäller utvändig källarisolering, det är mycket möjligt att det är så mycket dyrare och tar så mycket merarbete att det inte är värt det sett ur hans omständigheter.)
Yepp. Grävde ur och fixade dräneringen samt la dit isodrän och platon samt dräneringsgrus på utsidan. Märkte ett betydligt bättre klimat i källaren. Tifigare fanns enbart en lecagrund med platonskydd. Anledningen att jag frågade Chat GPT är att få mer kunskap i en eventuell dialog med någon entreprenör m.m. Sen är det väl så att AI-funktioner stör dem som jobbar som konsulter inom en mängd onråden.

andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jag söker efter isolering som består av "fasta skivor", alltså inte den här fluffiga isoleringen som mest beter sig som bomull. Jag vill ha isolering som är fast, som man kan sätta mot en vägg utan att den faller ihop.

Jag köpte ett paket Rockwool från Hornbach eftersom det såg ut som fasta skivor på bilden, men det var det ju inte. :P

Vad är det för term jag ska söka efter? Länk till en produkt hos Hornbach eller Byggmax vore super! :)
Frigolit eller Styrolit plattor du är ute efter

B Björn Hagström skrev:
Frigolit eller Styrolit plattor du är ute efter
Är det någon som säljer cellplast under de varumärkena nu för tiden? Jag tror nog TS får leta förgäves om det ska vara just Frigolit eller Styrolit...

useless useless skrev:
Är det någon som säljer cellplast under de varumärkena nu för tiden? Jag tror nog TS får leta förgäves om det ska vara just Frigolit eller Styrolit...
Försäljarna vet vad han behöver om han frågar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.