Har upptäckt ett bestånd i en slänt på en äldre släktings tomt. Ca 5 x 1-2 m.

Tar gärna emot erfarenheter från er som har tagit in certifierad firma för bekämpning med glyfosat. Hur har det gått? Hur såg processen ut? Kostnad? Företag ni rekommenderar/inte rekommenderar? Tips om företag i Blekinge extra välkomna.

(Jag vet att jag inte ska ge mig på detta på egen hand, klippa, salta, rycka skott… Vi kommer lämna beståndet i fred tills vi kan få in hjälp.)

Dottern hade några bestånd på nyköpt fastighet. 4-5 st som var 1x1 meter eller liknande. Tog in en kille som kom på höstkanten och sprutade väldigt försiktigt. Året efter (förra året alltså) var det noll skott. I år har det kommit upp ett (1) skott några meter därifrån, så han kommer tillbaka i höst och gör en uppföljning.
Kostnaden var någonstans kring 10'.

Förstår inte alla kommuner och liknande som håller på och testar allsköns olika metoder. Lösningen finns redan och i jämförelse med mycket annat så är den verkligen att föredra.

• Gilla
andersda och 3 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Dottern hade några bestånd på nyköpt fastighet. 4-5 st som var 1x1 meter eller liknande. Tog in en kille som kom på höstkanten och sprutade väldigt försiktigt. Året efter (förra året alltså) var det noll skott. I år har det kommit upp ett (1) skott några meter därifrån, så han kommer tillbaka i höst och gör en uppföljning.
Kostnaden var någonstans kring 10'.

Förstår inte alla kommuner och liknande som håller på och testar allsköns olika metoder. Lösningen finns redan och i jämförelse med mycket annat så är den verkligen att föredra.
Vet du vad som sades initialt om vad din dotter kunde förvänta sig för resultat? Var det förväntat att flera behandlingar skulle behövas, över flera år? Eller fick hon intryck av att 1 behandling kunde ”utrota” bestånden?

Jag har inte hunnit läsa på så mycket än, men läste någonstans att man får förvänta att det kan ta 5-7 år med behandling innan rötterna ”ger upp”. Någon som sa att man aldrig blir helt av med parkslide, att kemisk behandling bara kan hjälpa till att kontrollera omfånget av problemet.

Vi hade ett mindre bestånd.

Bakgrunden är att grannen hade dessa som prydnadsväxt, en ”häck” ca 4x2 m. En del spred sig in till vår tomt. För kanske 8 år sedan insåg jag att det var parkslide, tog ytterligare något år arr övertyga grannen. Då hade jag lite halvhjärtat ryckt eller klippt bort dem på vår sida. Detta bestånd har alltså funnits i minst 30 år med måttlig spridning.

Sedan för 4 eller 5 år sedan började jag och grannen rycka allt så fort det kommer upp. Första två åren kom det nya skott varje vecka. Förra året kom det upp ett enda skott, vid midsommar, och några till senare i juli som jag är osäker på om det verkligen var parkslide. I år har det inte kommit upp ett enda skott hittills. Hos grannen har det kommit upp några skott i år.

Detta om att det påstås att bekämpning ökar spridningen, kanske. Andra året kom det upp två skott ca två meter från beståndet, i två ritningar, men efter att ha ryckt de skotten en gång så har inget kommit upp utanför det ursprungliga beståndet.

Redan efter två år så minskade ytan där det kom upp skott till ca hälften. Och efter 3e året så har samtliga skott kommit upp på två platser, ca en meter från varandra, och redan efter första året så var alla skott som kom upp avsevärt klenare.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
Vet du vad som sades initialt om vad din dotter kunde förvänta sig för resultat? Var det förväntat att flera behandlingar skulle behövas, över flera år? Eller fick hon intryck av att 1 behandling kunde ”utrota” bestånden?

Jag har inte hunnit läsa på så mycket än, men läste någonstans att man får förvänta att det kan ta 5-7 år med behandling innan rötterna ”ger upp”. Någon som sa att man aldrig blir helt av med parkslide, att kemisk behandling bara kan hjälpa till att kontrollera omfånget av problemet.
Jag vill minnas att han sa att men brukar få räkna med två behandlingar med ett år emellan. Ibland kan det även behövas en tredje. Fritt ur minnet.
Resultatet i det här fallet blev ju hundraprocentigt och jag kan inte säga om det skottet som kom upp i år har någon koppling till de tidigare bestånden som bekämpats. Tyresö kommun har nog svenska mästerskapet i att sprida parkslide med sina vägbyggen. Hela kommunen är nedlusad med stora bestånd som kommit med fyllnadsmassor och som sedan sprider sig in i trädgårdarna. Så det här kan ju vara en solitär liten bit som fått liv nu, många år senare. Vem vet.

Men att det inte skulle gå att få död på roten låter otroligt i mina öron. Men men, det gäller nog att göra på rätt vis. Gemene gubbe som får tag på lite gift vill nog gärna se till att det inte underdoseras, och vad det gäller glyfosat så är väl receptet snarare det motsatta. Killen hade en svag lösning som han sprutade ytterst, ytterst sparsamt på bladen. Allt för att lura växten att dra ner det i rötterna istället för att bara döda det som var ovan jord.
Killgissar att när man kommer fram till att det inte går att få död på rötterna så har man nog gått på lite för hårt.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Några fler med erfarenheter av bekämpning via företag som använder glyfosat?

Claes Sörmland
Tips: Kontakta din kommun och grannkommunerna i Blekinge. Och begär som allmän handling ut de dispenser man har gett för användning av glyfosat för bekämpning av parkslide. Då får du se hur processen ser ut i din kommun och vilka företag som är aktiva lokalt. Du ser också kostnaden för att få dispensen hos kommunen.

• Gilla
Tariax och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tips: Kontakta din kommun och grannkommunerna i Blekinge. Och begär som allmän handling ut de dispenser man har gett för användning av glyfosat för bekämpning av parkslide. Då får du se hur processen ser ut i din kommun och vilka företag som är aktiva lokalt. Du ser också kostnaden för att få dispensen hos kommunen.
Bra tips, det ska jag göra!

Har varit på resande fot och inte hunnit ta tag i detta så mycket än, men nu är det dags. Har förstått det så att kemisk bekämpning sker på hösten (aug-sep), och hoppas det fortfarande är möjligt att få in detta i år.

H hempularen skrev:
Vi hade ett mindre bestånd.

Bakgrunden är att grannen hade dessa som prydnadsväxt, en ”häck” ca 4x2 m. En del spred sig in till vår tomt. För kanske 8 år sedan insåg jag att det var parkslide, tog ytterligare något år arr övertyga grannen. Då hade jag lite halvhjärtat ryckt eller klippt bort dem på vår sida. Detta bestånd har alltså funnits i minst 30 år med måttlig spridning.

Sedan för 4 eller 5 år sedan började jag och grannen rycka allt så fort det kommer upp. Första två åren kom det nya skott varje vecka. Förra året kom det upp ett enda skott, vid midsommar, och några till senare i juli som jag är osäker på om det verkligen var parkslide. I år har det inte kommit upp ett enda skott hittills. Hos grannen har det kommit upp några skott i år.

Detta om att det påstås att bekämpning ökar spridningen, kanske. Andra året kom det upp två skott ca två meter från beståndet, i två ritningar, men efter att ha ryckt de skotten en gång så har inget kommit upp utanför det ursprungliga beståndet.

Redan efter två år så minskade ytan där det kom upp skott till ca hälften. Och efter 3e året så har samtliga skott kommit upp på två platser, ca en meter från varandra, och redan efter första året så var alla skott som kom upp avsevärt klenare.
Jag har också samma erfarenhet av det som dig då en granne har ett mindre bestånd vid tomtgräns till två av oss andra. Vi två andra har ryckt sporadiskt när man sett dom, ibland som skott och ibland har dom varit väl kamouflerad bland annan växtlighet och hunnit bli ganska stor innan kapning/ryckning.

Hittills väldigt moderat spridning i form av skott, det är lätträknat på en hand antal gånger vi gjort det och beståndet minskar i antal skott varje gång. 🤷🏼‍♂️

Glyfosat (utspätt till ca 3% med vatten) som sprayas på vid blomning i början av september är garanterat den mest effektiva bekämpningen. Kolla av med din kommun hur du kan få till detta på tillåtet sätt.
Jag sprayade mitt bestånd vid tomtgräns förra hösten, allt tvärdog (dvs inga skott denna vår/sommar). Sedan får man bevaka så de inte ”hoppar över ett år” där man kanske har missat något och kommer tillbaka i förvisso klenare format. Men baserat på några grannars resultat så är de helt borta (de bekämpade med samma metod för 2-3 år sedan).

• Gilla
Lillekitte och 1 till
  • Laddar…
Jag har nu hittat ett (vad det verkar) seriöst företag och fått offert på bekämpning. De har tid att göra detta i år. 😀

Nu ska jag bara leta upp ägaren av grannfastigheten, som bor utomlands, och försöka få henne att bekämpa på sin tomt samtidigt.

L Lillekitte skrev:
Några fler med erfarenheter av bekämpning via företag som använder glyfosat?
Yes. Vi tog in en firma förra året för att bekämpa ett mindre bestånd. Iår har det inte kommit upp ett enda skott.

De tog hand om allt inklusive dispensansökan till kommunen.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Tariax skrev:
Yes. Vi tog in en firma förra året för att bekämpa ett mindre bestånd. Iår har det inte kommit upp ett enda skott.

De tog hand om allt inklusive dispensansökan till kommunen.
Kul att höra, dessa erfarenheter saknas nästan på forumet. Vad gick det hela på ungefär? Vilken del av landet, d v s var det svårt att hitta en firma som kunde göra detta lokalt?

Redigerat:
  • Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
Håller med, hittade inte heller så mycket kring erfarenheter av glyfosat-bekämpning via företag.

Jag kan dela med mig av mitt ”projekt” framöver. Min fastighet ligger i Blekinge, och företaget jag har hittat heter Actum-Greentech, som utgår från Karlskrona. Fick tips om företaget i en FB-grupp, och har läst på lite.

https://www.blt.se/naringsliv/ogras...muner-vi-ar-overallt/?shareSource=sharebutton

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kul att höra, dessa erfarenheter saknas nästan på forumet. Vad gick det hela på ungefär? Vilken del av landet, d v s var det svårt att hitta en firma som kunde göra detta lokalt?
Om jag minns rätt gick det på runt 30 000 för två besök samt all hantering av administration osv. Inräknat i priset är även kommunens taxa.

Det första besöket innebar att de kollade av alla förutsättningar på plats. Dels för själva iobbet, dels för dispensansökan.

Det andra besöket var själva jobbet.

Därtill gick priset upp en del på grund av avståndet. Vi bor i Jönköping och firman utgick från Norrköping.

Uppdragsgivare var vår BRF.

Jag upplever det hela från första kontakt till avslutat jobb (för nu) som smidigt och proffsigt.

Visst, det kostar en slant men jämfört med alla skräckhistorier som florerar är vi både lugna och nöjda i BRF:en.

• Gilla
Lillekitte och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.