Jag söker efter isolering som består av "fasta skivor", alltså inte den här fluffiga isoleringen som mest beter sig som bomull. Jag vill ha isolering som är fast, som man kan sätta mot en vägg utan att den faller ihop.

Jag köpte ett paket Rockwool från Hornbach eftersom det såg ut som fasta skivor på bilden, men det var det ju inte. :P

Vad är det för term jag ska söka efter? Länk till en produkt hos Hornbach eller Byggmax vore super! :)

Vad ska den användas till? Det är olika skivor beroende på applicering. Fasadisolering? Vägg-, eller takbjälklag?

Bart Bart skrev:
Vad ska den användas till? Det är olika skivor beroende på applicering. Fasadisolering? Vägg-, eller takbjälklag?
Väggisolering i källare.

Ok, inte för att vara krånglig. Men just källarväggar är ju ett kapitel i sig att isolera invändigt. Då är det så mycket mer än typ av skiva som spelar roll också.

Har du koll på konstruktionen för invändig isolering av källarvägg? Annars skulle jag rekommendera att att kolla hos t ex Isover eller Paroc vad de rekommenderar och använda deras produkter och tillvägagångssätt.

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Jag har följt instruktionerna från min snickarkompis, se ritning. Det är alltså "isoleringen" som jag vill ha i skivform, 45 mm tjock.
När jag placerar isolering där så är den för mjuk och faller ihop. Fasta skivor hade varit enklare.
1783586525902.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då är jag med. Jag tänker att det är lite annan konstruktion än vad en del tillverkare har i sina instruktioner. Det påminner dock en del om Rockwools teknik. En bit ned på sidan hittar du invändig isolering. De använder Rockwool Flexi Batts.

https://info.rockwool.se/sv/isolera-ratt/tillaggsisolering/kallare/

Annars har du t ex Isover som använder ett annat tillvägagångssätt. Med mjuka skivor.

https://www.isover.se/supporten-tipsar/isolera-kallarvagg-inifran

Och Paroc med ytterligare annat material.

https://www.paroc.com/sv-se/tools-d...-insulation-of-basement-walls-from-the-inside

Skillnaden är väl att de rekommenderar sätt som passar just deras material. Så Rockwool eller Paroc kan fungera för dig kanske?

• Gilla
meckis och 1 till
  • Laddar…
Är inte västskustskivan styvare?

andreascarlsson andreascarlsson skrev:
När jag placerar isolering där så är den för mjuk och faller ihop. Fasta skivor hade varit enklare.
Har du inga reglar som håller isoleringen på plats?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du inga reglar som håller isoleringen på plats?
Jag valde träreglar på kompisens rekommendation. Skulle tagit plåt om jag gjort det idag.

Så ja, det finns reglar, men de håller inte fast isoleringen tillräckligt bra...

andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jag valde träreglar på kompisens rekommendation. Skulle tagit plåt om jag gjort det idag.

Så ja, det finns reglar, men de håller inte fast isoleringen tillräckligt bra...
Träreglar direkt mot källarvägg?
Är det yttervägg så finns det en ganska stor risk att du kommer få problem med mögel.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
stenullsskiva 45 tjock för cc600 blir sladdrig. väldigt stor skillnad på en 70mm för cc450. Hjälper dig inte just nu men för andra läsare.

Ståltråd, eller hellre montageband, är nog vägen framåt för dig.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Dede77 Dede77 skrev:
Träreglar direkt mot källarvägg?
Är det yttervägg så finns det en ganska stor risk att du kommer få problem med mögel.
Du tror inte luftspalten hjälper mot det (se ritningen)?
De står på plastdistanser i plåtreglarna och har ingen kontakt med något potentiellt fuktigt eller annat biologiskt material. Ska vara safe och "praxis". Men jag hade som sagt kört plåt ändå om jag gjort om det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.