Jag har aldrig behövt något sådant verktyg för träarbete men nu när jag har gett mig på att reparera en plastbåt tänkte jag att det skulle fungera att kapa bort förstörd inredning med utan att skada skrovet.
Jag tror att jag blir tvungen att köpa en. Den skall givetvis ha sladd och inget batteri och bör tåla seriös användning.
Vilken modell skall man satsa på?
Finns det olika standarder på infästningen för bettet?
Jag tror att jag blir tvungen att köpa en. Den skall givetvis ha sladd och inget batteri och bör tåla seriös användning.
Fein 350 hittar du för bra pris begagnad, 500 heter den nyare om du vill köpa nytt. Äldre än så vibrerar mycket mer i handen så inte värt det skulle jag säga. Du behöver inte heller det större sågdjupet du får av den stora modellen (som nu heter 700 tror jag) för att såga tunn båtinredning). Längre blad är dock kanonbra för att kapa upp fönsterkarmar på plats.H heimlaga skrev:Jag har aldrig behövt något sådant verktyg för träarbete men nu när jag har gett mig på att reparera en plastbåt tänkte jag att det skulle fungera att kapa bort förstörd inredning med utan att skada skrovet.
Med en nyare maskin som har starlock-fäste kan du även köra no-nameblad via adapter så mer kompatibilitet. Bosch Expert gör bra och prisvärda blad om du köper dem i tiopack via amazon. Bimetal eller karbid klarar spik, härdad skruv behöver karbid. De är dyrare men räcker andra sidan många ggr längre än standardblad.
Gör man av med sådana mängder blad att en adapter blir aktuellt så skulle jag bara skaffa en maskin till med rätt fäste. På köpet har jag två maskiner vilket verkar bra med den volymen på användning. Skulle jag kunna välja så batteri på en och sladd på den andra.
Medlem
· Västra Götaland
· 799 inlägg
Beroende på budget så skulle jag rekommendera en med batteri, alla dagar i veckan! De är vrålstarka och supersmidigt att slippa kabeln.
Samtidigt får en du superbilliga sladdade maskiner på Jula eller Clas Ohlson.
Här är för övrigt en grym genomgång av lite olika blad, man kan göra mycket mer med ett multiverktyg än man tror:

Här är för övrigt en grym genomgång av lite olika blad, man kan göra mycket mer med ett multiverktyg än man tror:
Hej, jag har både batteri och sladdmaskin, jag använder sladdmaskinen oftast, den är lättare och smidigare, batteriet är ofta i vägen och maskinen känns obalanserad vid precisions arbeten. Metabo i båda fallen, jag har använt Fein maskiner på jobbet och tycker inte att de är prisvärda och så mycket bättre än Metabo, Bosch, Milwaukee m.flandreascarlsson skrev:
Beroende på budget så skulle jag rekommendera en med batteri, alla dagar i veckan! De är vrålstarka och supersmidigt att slippa kabeln.
Här är för övrigt en grym genomgång av lite olika blad, man kan göra mycket mer med ett multiverktyg än man tror: [media]
![]()
Ps, kvalitets blad är det viktigaste av allt
En i varje hand 😆Z z_bumbi skrev:
Nä, grejen är ju den att de flesta premiummärken är medlemmar i Starlock-maffian (det är väl bara DeWalt och Makita som har andra system?). Dessutom passar många Starlock-blad (ej Plus och Max) även OIS-maskiner, men inte vice versa, så har man en OIS-maskin behöver man bara en maskin.
Klicka här för att svara