Jag har aldrig behövt något sådant verktyg för träarbete men nu när jag har gett mig på att reparera en plastbåt tänkte jag att det skulle fungera att kapa bort förstörd inredning med utan att skada skrovet.

Jag tror att jag blir tvungen att köpa en. Den skall givetvis ha sladd och inget batteri och bör tåla seriös användning.
Vilken modell skall man satsa på?
Finns det olika standarder på infästningen för bettet?

Fein uppfann väl sågtypen så ska du "Feina" är det nog en sån du ska ha

Det finns en äldre infästning och så något som kallas Starlock. Starlockblad är generellt dyrare (ellet i alla fall sist jag kollade) men det är numera lite lättare att hitta flera typer av blad i butik.

H heimlaga skrev:
Jag har aldrig behövt något sådant verktyg för träarbete men nu när jag har gett mig på att reparera en plastbåt tänkte jag att det skulle fungera att kapa bort förstörd inredning med utan att skada skrovet.

Jag tror att jag blir tvungen att köpa en. Den skall givetvis ha sladd och inget batteri och bör tåla seriös användning.
Vilken modell skall man satsa på?
Finns det olika standarder på infästningen för bettet?
Fein 350 hittar du för bra pris begagnad, 500 heter den nyare om du vill köpa nytt. Äldre än så vibrerar mycket mer i handen så inte värt det skulle jag säga. Du behöver inte heller det större sågdjupet du får av den stora modellen (som nu heter 700 tror jag) för att såga tunn båtinredning). Längre blad är dock kanonbra för att kapa upp fönsterkarmar på plats.
Med en nyare maskin som har starlock-fäste kan du även köra no-nameblad via adapter så mer kompatibilitet. Bosch Expert gör bra och prisvärda blad om du köper dem i tiopack via amazon. Bimetal eller karbid klarar spik, härdad skruv behöver karbid. De är dyrare men räcker andra sidan många ggr längre än standardblad.

C
nanowire nanowire skrev:
Med en nyare maskin som har starlock-fäste kan du även köra no-nameblad via adapter så mer kompatibilitet.
Nåt tips på adapter? Har bara hittat på typ Aliexpress och tycker det är lite bökigt att handla där.

C cpalm skrev:
Nåt tips på adapter? Har bara hittat på typ Aliexpress och tycker det är lite bökigt att handla där.
Minns inte tyvärr, kan ha varit där

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.