Jag har aldrig behövt något sådant verktyg för träarbete men nu när jag har gett mig på att reparera en plastbåt tänkte jag att det skulle fungera att kapa bort förstörd inredning med utan att skada skrovet.

Jag tror att jag blir tvungen att köpa en. Den skall givetvis ha sladd och inget batteri och bör tåla seriös användning.
Vilken modell skall man satsa på?
Finns det olika standarder på infästningen för bettet?

Fein uppfann väl sågtypen så ska du "Feina" är det nog en sån du ska ha

Det finns en äldre infästning och så något som kallas Starlock. Starlockblad är generellt dyrare (ellet i alla fall sist jag kollade) men det är numera lite lättare att hitta flera typer av blad i butik.

H heimlaga skrev:
Jag har aldrig behövt något sådant verktyg för träarbete men nu när jag har gett mig på att reparera en plastbåt tänkte jag att det skulle fungera att kapa bort förstörd inredning med utan att skada skrovet.

Jag tror att jag blir tvungen att köpa en. Den skall givetvis ha sladd och inget batteri och bör tåla seriös användning.
Vilken modell skall man satsa på?
Finns det olika standarder på infästningen för bettet?
Fein 350 hittar du för bra pris begagnad, 500 heter den nyare om du vill köpa nytt. Äldre än så vibrerar mycket mer i handen så inte värt det skulle jag säga. Du behöver inte heller det större sågdjupet du får av den stora modellen (som nu heter 700 tror jag) för att såga tunn båtinredning). Längre blad är dock kanonbra för att kapa upp fönsterkarmar på plats.
Med en nyare maskin som har starlock-fäste kan du även köra no-nameblad via adapter så mer kompatibilitet. Bosch Expert gör bra och prisvärda blad om du köper dem i tiopack via amazon. Bimetal eller karbid klarar spik, härdad skruv behöver karbid. De är dyrare men räcker andra sidan många ggr längre än standardblad.

C
nanowire nanowire skrev:
Med en nyare maskin som har starlock-fäste kan du även köra no-nameblad via adapter så mer kompatibilitet.
Nåt tips på adapter? Har bara hittat på typ Aliexpress och tycker det är lite bökigt att handla där.

C cpalm skrev:
Nåt tips på adapter? Har bara hittat på typ Aliexpress och tycker det är lite bökigt att handla där.
Minns inte tyvärr, kan ha varit där

Gör man av med sådana mängder blad att en adapter blir aktuellt så skulle jag bara skaffa en maskin till med rätt fäste. På köpet har jag två maskiner vilket verkar bra med den volymen på användning. Skulle jag kunna välja så batteri på en och sladd på den andra.

Beroende på budget så skulle jag rekommendera en med batteri, alla dagar i veckan! De är vrålstarka och supersmidigt att slippa kabeln.
Samtidigt får en du superbilliga sladdade maskiner på Jula eller Clas Ohlson.

Här är för övrigt en grym genomgång av lite olika blad, man kan göra mycket mer med ett multiverktyg än man tror:

:)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag skall se om jag kan få tag på någon begagnad Fein med sladd.

andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Beroende på budget så skulle jag rekommendera en med batteri, alla dagar i veckan! De är vrålstarka och supersmidigt att slippa kabeln.
Samtidigt får en du superbilliga sladdade maskiner på Jula eller Clas Ohlson.

Här är för övrigt en grym genomgång av lite olika blad, man kan göra mycket mer med ett multiverktyg än man tror: [media]
:)
Hej, jag har både batteri och sladdmaskin, jag använder sladdmaskinen oftast, den är lättare och smidigare, batteriet är ofta i vägen och maskinen känns obalanserad vid precisions arbeten. Metabo i båda fallen, jag har använt Fein maskiner på jobbet och tycker inte att de är prisvärda och så mycket bättre än Metabo, Bosch, Milwaukee m.fl
Ps, kvalitets blad är det viktigaste av allt

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
C
Z z_bumbi skrev:
På köpet har jag två maskiner vilket verkar bra med den volymen på användning.
En i varje hand 😆

Nä, grejen är ju den att de flesta premiummärken är medlemmar i Starlock-maffian (det är väl bara DeWalt och Makita som har andra system?). Dessutom passar många Starlock-blad (ej Plus och Max) även OIS-maskiner, men inte vice versa, så har man en OIS-maskin behöver man bara en maskin.

Har Bosch både sladd och en nyare blå med batteri, idag används batterimaskin oftast, men har också flera batterier.

H heimlaga skrev:
Jag skall se om jag kan få tag på någon begagnad Fein med sladd.
Jag har en Fein i fint jag tänkte lägga ut till försäljning.
20260713_190455.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.