Säkerställ luftspalt vid golv och tak också så att du får en cirkulation. Jag antar att du har bra ventilation i källaren i övrigt?

Bart Bart skrev:
Säkerställ luftspalt vid golv och tak också så att du får en cirkulation. Jag antar att du har bra ventilation i källaren i övrigt?
Fast då blir ju isoleringen mer eller mindre overksam.

Missade din ritning 😕
Gäller ju att ev. fukt som bildas bakom vägg/isolering kan ta sig ut någonstans.
Jag hade nog också sett till att det fanns vissa ställe med öppet mot golv och tak.
Behöver inte vara överdrivet mycket och inte någon fläkt eller liknande.

Jag har byggt enligt min snickarkompis som har jobbat som byggare i 35 år, så jag hoppas att jag har fått korrekta anvisningar. :P

Magnus E K
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jag har byggt enligt min snickarkompis som har jobbat som byggare i 35 år, så jag hoppas att jag har fått korrekta anvisningar. :P
Korrekt är att isolera på utsidan av väggen (då blir rummet större också)... Eller låta det vara "oisolerat".

Om din källarvägg är torr i övrigt kommer det fungera utmärkt. Har du fukt i väggen är det bra att kunna ventilera det, eller kunna dränera det på något sätt. Men som Useless är inne på gör det funktionen av isoleringen sämre. Då kan det vara idé att isolera direkt mot källarväggen och ventilera utrymmet mellan isolering och innerväggen.

Risken finns ju att väggen blir fuktig om man isolerar då den blir kallare och fuktvandring inifrån och ut minskar. Organiskt material i en källare är som att be om problem.

Vilken funktion skall väggen fylla? Den vedertagna lösningen för isolering är att isolera på utsidan så väggen blir torrare och varmare.

Jag vill inte raljera men skulle inte säga att den lösning din snickarkompis kommit med är särskilt bra. Man ser den ofta i källare och kan funka bra men finns endast små problem med fukt eller dålig dränering så blir det problem.

Bästa lösningen för källare är ett målat golv alternativt klinker. Vill man nödvändigtvis ha trägolv är det nivell eller Platon som gäller. För väggar är bästa lösningen putsad vägg med exempelvis silikatfärg. Vill man ha en skiva på vägg istället så skulle jag sätta plåtreglerar med nån form av cementbaserad skiva utan isolering med luftspalt.

Bart Bart skrev:
Om din källarvägg är torr i övrigt kommer det fungera utmärkt. Har du fukt i väggen är det bra att kunna ventilera det, eller kunna dränera det på något sätt. Men som Useless är inne på gör det funktionen av isoleringen sämre. Då kan det vara idé att isolera direkt mot källarväggen och ventilera utrymmet mellan isolering och innerväggen.
Jag håller inte med. Om man isolerar på insidan kommer väggen att bli kallare och fuktigare.

Jag söker efter isolering som består av "fasta skivor", alltså inte den här fluffiga isoleringen som mest beter sig som bomull. Jag vill ha isolering som är fast, som man kan sätta mot en vägg utan att den faller ihop.

Jag köpte ett paket Rockwool från Hornbach eftersom det såg ut som fasta skivor på bilden, men det var det ju inte. :P

Vad är det för term jag ska söka efter? Länk till en produkt hos Hornbach eller Byggmax vore super! :)
https://www.hornbach.se/p/isolering...zUheXOF7pAR0ZvfrmmC3LQt9DczgKu2t-5K4K1LKjWNb1

De här ska vara fasta och lämpliga att tex näta och putsa på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.