4 826 711 läst ·
33 456 svar
4827k läst
33,5k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Fortsatt på badrums-temat och bytt avloppet på badkaret till ett med dold sil som förhoppningsvis fördröjer rensandet i brunnen. 🙂
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hobbysnickare
· Sverige
· 150 inlägg
Går i planerna att renovera badrummet, tyvärr drar det med sig att i princip allt vatten måste dras om i huset, vilket i sin tur drar med sig att inkommande vatten och mätare behöver flyttas. Så under semestern blev beslutet att börja med inkommande vatten.
I dagsläget kommer det upp ca 30 cm ut från väggen, mitt i vårt grovkök (under nuvarande varmvattenberedare):
Inte optimalt ur flera perspektiv, inte minst att mätaren sitter monterad i två lösa plank sedan förra beredaren som den tidigare var monterad i gick sönder... Istället är planen att flytta den till andra sidan grovköket i ett vattenmätarskåp...
Förutsättningarna är hus med platta på mark, gammalt 40mm PEL rör. Röret drogs om på 90-talet när det drogs in komunalt vatten, så någonstans utanför ytterdörren ligger en skarv i marken till 32mm PEM. Typ här:
Lyfte bort ett par plattor och hittade renset för avloppet:
Gissar på att PEM slangen ligger i samma rörgrav, så blir till att gräva i den regionen.
Hittade mycket plaströtter, men endast av "spännande" karaktär:
Efter ytterligare grävande hittade jag skarven:
Direkt under avloppsröret från garaget som jag anslöt till stammen 2020 när garget byggdes. Skarven låg bara någon centimeter under, galet att jag lyckades missa den då! Trodde att den låg på åtminsone 1 till 1.5 meters djup, men nej, 90cm räcker tydligen.
Nästa steg blir att gräva in till huset och in under kantbalken. Sedan ska det borras ett nästan vertikalt hål ner genom kantbalken så att nytt rör kan dras in till vattenmätarskåpet. Tyvärr hamnar skåpet på varma sidan av ytterväggen, men med platta på mark är det inte så många alternativ som finns.
I dagsläget kommer det upp ca 30 cm ut från väggen, mitt i vårt grovkök (under nuvarande varmvattenberedare):
Logga in
Skapa konto
Inte optimalt ur flera perspektiv, inte minst att mätaren sitter monterad i två lösa plank sedan förra beredaren som den tidigare var monterad i gick sönder... Istället är planen att flytta den till andra sidan grovköket i ett vattenmätarskåp...
Förutsättningarna är hus med platta på mark, gammalt 40mm PEL rör. Röret drogs om på 90-talet när det drogs in komunalt vatten, så någonstans utanför ytterdörren ligger en skarv i marken till 32mm PEM. Typ här:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gissar på att PEM slangen ligger i samma rörgrav, så blir till att gräva i den regionen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Direkt under avloppsröret från garaget som jag anslöt till stammen 2020 när garget byggdes. Skarven låg bara någon centimeter under, galet att jag lyckades missa den då! Trodde att den låg på åtminsone 1 till 1.5 meters djup, men nej, 90cm räcker tydligen.
Logga in
Skapa konto
Nästa steg blir att gräva in till huset och in under kantbalken. Sedan ska det borras ett nästan vertikalt hål ner genom kantbalken så att nytt rör kan dras in till vattenmätarskåpet. Tyvärr hamnar skåpet på varma sidan av ytterväggen, men med platta på mark är det inte så många alternativ som finns.
NU kommer du att få ett h-vete med att få plattorna i plan efteråt. Det blir nog att lägga om dem en eller två säsonger framöver.J JSten skrev:Går i planerna att renovera badrummet, tyvärr drar det med sig att i princip allt vatten måste dras om i huset, vilket i sin tur drar med sig att inkommande vatten och mätare behöver flyttas. Så under semestern blev beslutet att börja med inkommande vatten.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild][bild]
[bild]
Ja det blir till att packa ordentligt. Men brukar gå bra om man tar små lager mellan vare runda med stampande. Inte första gången jag är och härjar under plattorna.pacman42 skrev:
Fått ut ca 2 ton matjord i nya slänten, då upptäckte jag att mina 2kg gräsfrö bara var 1kg, således tog det slut.
Så jag krattade ut de sista tonnen med singel på uppfarten, passar som utfyllnad i hjulspåren innan väggruset ska på.
Så jag krattade ut de sista tonnen med singel på uppfarten, passar som utfyllnad i hjulspåren innan väggruset ska på.
Husägare
· Trelleborg
· 697 inlägg
Efter gårdagens lyckade vattenjakt så stod det håltagning på mitt schema, dessvärre fanns där andra tankar, så majoriteten av dagen spenderades i skogen på jakt efter skogens guld. Men, när guldet var inhämtat (8kg), så var det dags att borra!
Tänker dra PEM slangen i ett 50mm skyddsrör, så skaffade en hålsåg på 52mm. Dessvärre var det någon udda gänga på hålsågen, och det fanns inte tillräckligt långa förlängare. Så det fick bli en kort SDS+ adapter, M10 skarvmutter och 1 meter M10 gängstång:
Kapade adaptern så att SDS fästet försvann och borrade ur skarvmuttern med 10mm borr halvägs igenom. Sedan körde jag en svets där adaptern mötte muttern. Inte det snyggade, men fick duga.
Fanns inte heller något pilotborr, och jag skulle borra med vinkel, så några minuter i fusion och någon timmes jobb för 3d skrivaren så fanns det en adapter som styrde sågen:
Sen var det bara att borra
Någon timme senare var hålet klart, ca 57cm långt. Mestadels lättbetong/klinkers, men en hel del betong. Var livsrädd för att borret skulle fastna, i hålet, men icke, det tuffade på bra.
Nästa steg är att gräva ner skyddsröret till rätt djup och få fram det dit skarven ska ligga. Men, slut på semestern, så nu blir det ännu lägre tempo
Tänker dra PEM slangen i ett 50mm skyddsrör, så skaffade en hålsåg på 52mm. Dessvärre var det någon udda gänga på hålsågen, och det fanns inte tillräckligt långa förlängare. Så det fick bli en kort SDS+ adapter, M10 skarvmutter och 1 meter M10 gängstång:
Logga in
Skapa konto
Kapade adaptern så att SDS fästet försvann och borrade ur skarvmuttern med 10mm borr halvägs igenom. Sedan körde jag en svets där adaptern mötte muttern. Inte det snyggade, men fick duga.
Fanns inte heller något pilotborr, och jag skulle borra med vinkel, så några minuter i fusion och någon timmes jobb för 3d skrivaren så fanns det en adapter som styrde sågen:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen var det bara att borra
Logga in
Skapa konto
Någon timme senare var hålet klart, ca 57cm långt. Mestadels lättbetong/klinkers, men en hel del betong. Var livsrädd för att borret skulle fastna, i hålet, men icke, det tuffade på bra.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nästa steg är att gräva ner skyddsröret till rätt djup och få fram det dit skarven ska ligga. Men, slut på semestern, så nu blir det ännu lägre tempo
Börjar närma mig slutet på mitt bygge av hall, entretrappa och altan.
Idag har jag monterat spottar i trappan.
Resten av bygget finns dokumenterat här
https://www.byggahus.se/forum/threa...-svart-kan-det-va.395747/page-47#post-6322683
Idag har jag monterat spottar i trappan.
Logga in
Skapa konto
Resten av bygget finns dokumenterat här
https://www.byggahus.se/forum/threa...-svart-kan-det-va.395747/page-47#post-6322683
River ner barnens rum till nakna väggar.
Ganska spännande eldragning bakom taklisterna där det sitter plastkanaler med ledare och skarvar innanför (Mockfjärds Elementhus 1 1/2 plan -69).
Lösningen blir att regla ner och sänka taket några cm och dra fördragen flexslang till takdosa m.m.
Några nya uttag blir det också, lägger in flexrör mellan byggelementen i innerväggen som tack och lov inte är spånfyllda till skillnad från ytterväggarna.
I ena barnrummet är elen till köksuttagen dragen längs ena kortsidan, den dragningen avvaktar jag med att ersätta tills det är dags för köksrenoveringen om 6-12 mån.
Det blir renoveringsgips på väggarna snart.
Funderar på vinylgolv/vinylklickgolv.
Undrar om plastmattan måste bort då?
Ganska spännande eldragning bakom taklisterna där det sitter plastkanaler med ledare och skarvar innanför (Mockfjärds Elementhus 1 1/2 plan -69).
Lösningen blir att regla ner och sänka taket några cm och dra fördragen flexslang till takdosa m.m.
Några nya uttag blir det också, lägger in flexrör mellan byggelementen i innerväggen som tack och lov inte är spånfyllda till skillnad från ytterväggarna.
I ena barnrummet är elen till köksuttagen dragen längs ena kortsidan, den dragningen avvaktar jag med att ersätta tills det är dags för köksrenoveringen om 6-12 mån.
Det blir renoveringsgips på väggarna snart.
Funderar på vinylgolv/vinylklickgolv.
Undrar om plastmattan måste bort då?
Logga in
Skapa konto
Fortsatt att måla fasaden på huset. Mycket jobb bara med foder brädorna på två sidor som jag tagit idag. Det går nog snabbare när jag skall måla själva fasaden på 1,5 sidor nästa helg.
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg