4 827 008 läst ·
33 457 svar
4827k läst
33,5k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
Inte mitt eget men bytt en dimmer hos svärföräldrarnas och betett mig som en riktig hantverkare 😂.
1. Kom en timme försent
2. Ingen nolla framdragen till dimmern och hade ingen blå FK-kabel med mig, så åka därifrån efter 5 min och hämta.
3. Städade inte.
1. Kom en timme försent
2. Ingen nolla framdragen till dimmern och hade ingen blå FK-kabel med mig, så åka därifrån efter 5 min och hämta.
3. Städade inte.
Idag blev elen i ena barnrummet halvfärdig.
Matas från bortre högra hörnet, takdosan längs bortre kortsidan var en efterhandskonstruktion för att kunna ha mysbelysning på hylla vid sängen (som ställs på tvären längst in.)
Om jag planerat för den takdosan hade jag kanske dragit matningen dit. Iofs inte för sent att ändra sig, vi får se hur det blir i slutändan.
Vi går från ojordat till jordat, från 40-talsstandard (?) med dosor i plåt med täckpapp invändigt, byggt sent 60-tal, till modern standard med DCL och hela faderullan.
Drog fast flexrören med TCS-klammer så att man slipper ha dem dinglandes när innertaket ska reglas.
Det blir dimmer + 2-pol lampknapp vid dörren, totalt tre ställen att släcka/tända. Återanvände 2 st 1,5mm2-kablar från gamla installationen, svart och vit. De får agera tändtrådar. Pvc och toppskick, varför slänga?
Två uttag bredvid elementet återstår att fixa imorgon, jobbigt med spånen från ytterväggen som väller ut. 😬
Imorgon kommer min nya handöverfräs, då kan jag göra doshålen i väggen större så att rotdosorna går in!
Jo jo jag hade kunnat använda sticksåg, eller hålsåg med offerplatta, eller rasp 🥵 - men hur kul är det när man kan lösa problemet genom att köpa ett av verktygen man villhöver?! 😀😀😀
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Matas från bortre högra hörnet, takdosan längs bortre kortsidan var en efterhandskonstruktion för att kunna ha mysbelysning på hylla vid sängen (som ställs på tvären längst in.)
Om jag planerat för den takdosan hade jag kanske dragit matningen dit. Iofs inte för sent att ändra sig, vi får se hur det blir i slutändan.
Vi går från ojordat till jordat, från 40-talsstandard (?) med dosor i plåt med täckpapp invändigt, byggt sent 60-tal, till modern standard med DCL och hela faderullan.
Drog fast flexrören med TCS-klammer så att man slipper ha dem dinglandes när innertaket ska reglas.
Det blir dimmer + 2-pol lampknapp vid dörren, totalt tre ställen att släcka/tända. Återanvände 2 st 1,5mm2-kablar från gamla installationen, svart och vit. De får agera tändtrådar. Pvc och toppskick, varför slänga?
Två uttag bredvid elementet återstår att fixa imorgon, jobbigt med spånen från ytterväggen som väller ut. 😬
Imorgon kommer min nya handöverfräs, då kan jag göra doshålen i väggen större så att rotdosorna går in!
Jo jo jag hade kunnat använda sticksåg, eller hålsåg med offerplatta, eller rasp 🥵 - men hur kul är det när man kan lösa problemet genom att köpa ett av verktygen man villhöver?! 😀😀😀
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 253 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 253 inlägg
Hur djupa takdosor har du? Tänk på att DCL bygger bakåt väldigt mycket. Om det är möjligt skulle jag nog rekommendera att du matar i den bortre takdosan för att på så sätt få mer jämnt fördelat med kopplingar i dosorna och därmed plats för de stora DCL-uttagen. Annars får du sätta en sådan halvutanpåliggande variant.
De är typ 25 mm, grunda varianten för att inte sumpa takhöjd i onödan.tommib skrev:
Hur djupa takdosor har du? Tänk på att DCL bygger bakåt väldigt mycket. Om det är möjligt skulle jag nog rekommendera att du matar i den bortre takdosan för att på så sätt få mer jämnt fördelat med kopplingar i dosorna och därmed plats för de stora DCL-uttagen. Annars får du sätta en sådan halvutanpåliggande variant.
Satte likadana i friggeboden jag byggde och det gick att sätta ”tunna” DCL med 9 trådar och wago 221 men det var lite tight.
Jag tror jag kommer byta matningen till bakre dosan imorgon, som du säger blir det trångt med alla kablar.
Men det tar vi imorgon! Tack för tankarna 👍
Du ska inte passa på och sätta ett vägguttag vid sängen när du ändå håller på?pjgb skrev:
De är typ 25 mm, grunda varianten för att inte sumpa takhöjd i onödan.
Satte likadana i friggeboden jag byggde och det gick att sätta ”tunna” DCL med 9 trådar och wago 221 men det var lite tight.
Jag tror jag kommer byta matningen till bakre dosan imorgon, som du säger blir det trångt med alla kablar.
Men det tar vi imorgon! Tack för tankarna 👍
Jo det blir två på vänstra väggen bortanför elementet. Sängen blir 120 bred så det är ca 30-40 cm i djupled enligt bild till uttaget i golvnivå. Sedan ett i höjd med nederkant fönster på samma vertikala linje, för skrivbordsaccess.D Dublin skrev:
Hårtork för tjejen får anslutas vid dörrkarmen i golvnivå. Typ.
Jag trir det räcker med tre eluttag på 7 kvm.
Och då har jag inte ens nämnt det som kommer att hamna högt upp i bild bakom fotografen till höger, för att driva garderobsbelysningen. (Pax-garderob längs hela kortsidan bakom fotografen)
Allt spelande sker ju mobilt nu för tiden 🥲 (mest för att bonusfarsan köper verktyg istället för gaming rigs) - så bara det finns plats för en USB-laddare någonstans så är de nöjda, de små liven…
Vill man ha grendosa får det plats i skrivbordet Alex från Ikea.
Joråsåatte man har ju försökt tänka på allt..
Vill man ha grendosa får det plats i skrivbordet Alex från Ikea.
Joråsåatte man har ju försökt tänka på allt..
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg