Pga vädret så har jag passat på att tvätta huset under två dagar. Det är nästan mer arbete än att måla det (exklusive tvätten), i alla fall när man får tvätta delar av huset från stege. Alternativet är att hyra och bygga ställning...

Som vanligt hittar man lite ruttet. Och som vanligt är det för att inhyrda hantverkare har tummen mitt i handen. Jag missade vi besiktningen av insättning av fönster för några år sedan att de inte vikt upp kanten på underfodret på ett fönster och att de därför satt fogmassa för att täta. Där har det börjat ruttna.

Upptäckte också att den 35 år gamla altandörren börjat ruttna. Korkad konstruktion. Den byts när den blir för dålig. Nu målade jag bara över så klarar vi oss nog i ett par år till i alla fall.

Hittade också att man när huset för 35 år sedan satt ett fönsterfoder så att underfodret ligger under sidofodret. Där har sidofodret börjat ruttna.

Det är bara så jobbigt att fixa småsakerna från stege. Där det inte behövs fixas genast, där skjuter jag på det till dess att jag hyr in en hantverkare som får bygga ställning istället. Måla från stege går an, men att byta foder från stege är inte lika roligt.

Jag skulle ju vara tvätta och bättringsmåla lite...

• Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
j.f.s
Rensat slangar från avlagringar samt backspolat värmeväxlaren i bergvärmepumpen.
Värmeväxlare i bergvärmepump med rengjorda slangar och blått papper på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmeväxlare i bergvärmepump, kopparrör och slangar syns efter rensning av avlagringar och backspolning.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Pga vädret så har jag passat på att tvätta huset under två dagar. Det är nästan mer arbete än att måla det (exklusive tvätten), i alla fall när man får tvätta delar av huset från stege. Alternativet är att hyra och bygga ställning...

Som vanligt hittar man lite ruttet. Och som vanligt är det för att inhyrda hantverkare har tummen mitt i handen. Jag missade vi besiktningen av insättning av fönster för några år sedan att de inte vikt upp kanten på underfodret på ett fönster och att de därför satt fogmassa för att täta. Där har det börjat ruttna.

Upptäckte också att den 35 år gamla altandörren börjat ruttna. Korkad konstruktion. Den byts när den blir för dålig. Nu målade jag bara över så klarar vi oss nog i ett par år till i alla fall.

Hittade också att man när huset för 35 år sedan satt ett fönsterfoder så att underfodret ligger under sidofodret. Där har sidofodret börjat ruttna.

Det är bara så jobbigt att fixa småsakerna från stege. Där det inte behövs fixas genast, där skjuter jag på det till dess att jag hyr in en hantverkare som får bygga ställning istället. Måla från stege går an, men att byta foder från stege är inte lika roligt.

Jag skulle ju vara tvätta och bättringsmåla lite...
Glöm icke alternativet att köpa en ställning! Känslan att äga 😁

F Fluxor skrev:
Glöm icke alternativet att köpa en ställning! Känslan att äga 😁
Den skall förvaras någonstans också...

pacman42 pacman42 skrev:
Det är lika enkelt som att äga en minigrävare: den är alltid utlånad när man inte använder den själv.

• Haha
  • Älska
AndersPS och 6 till
  • Laddar…
Har rensat och rengjort vattenlås och brunnar i badrum och kök. Samt spolat ur soptunnorna. Lite halväckliga jobb men såna ska ju också göras emellanåt.

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har 400 kvadratmeter ställning. Den förvaras uppställd mot väggen....

Trästuga under renovering, omgiven av byggnadsställningar och presenning, solig dag med grönska i förgrunden.
Skapa konto

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
AndersPS och 14 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har 400 kvadratmeter ställning. Den förvaras uppställd mot väggen....

[bild]
Min är inne på sitt fjärde år runt huset tror jag 😳

• Haha
  • Wow
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Min är inne på sitt fjärde år runt huset tror jag 😳
Har du trätrall/plank eller nått vädertåligare att gå på?

F fribygg skrev:
De flesta är Layher aluplank, sen har jag en drös stålplank som är oanvändbara då jag saknar bommar i samma längd tyvärr...

F fribygg skrev:
Jag har träplank. På hösten brukar jag vrida dom 90 grader så de står på kant och inte samlar på sig så mycket snö. Planken som legat på ställningen är mindre anfrätta av tidens tand än de som legat staplade på pall under en takplåt.

• Gilla
Fluxor
  • Laddar…
B
Vårens/sommarens projekt är avslutat ✅

• Trätrappa vid husentré med grusgång och bilar i bakgrunden under blå himmel.
    Skapa konto
  • Trätrappa vid entrén med nybyggda steg i sommarprojekt, blommor i förgrunden och soligt väder.
    Skapa konto
  • Entré med trappsteg i trä mot en putsad husvägg, blomkruka bredvid och grus på marken.
    Skapa konto
  • Gilla
4774 och 15 till
  • Laddar…
Lagt dränering framför garaget, vissa ställen forsade vattnet fram och allt var en lera, sen blev det torrare närmare väggen. Trodde jag, efter några minuter steg vattnet rakt underifrån och upp, nu rinner det konstant i singelbädden runt röret ut i bäcken.

• Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Något som borde tagit någon timme blev halvdagsprojekt... Kom över en ny övervakningskamera innan semestern för att kompletera där det fanns en död vinkel. Men den har blivit liggandes då det saknades framdragen nätverksladd. Platsen är takfoten precis bredvid uterummet där det redan sitter en kamera. Tyvärr går det inte att knö in ytterligare en kabel i det röret, så det blir till att dra nytt.

Planen var att dra en flexslang från takfoten upp till vinden längs med takstolen. Men, först behövde jag ta bort lite panel så att jag kom in i takfotslådan. Fram med ett av mina favorit verktyg, Bahco 38 så att spiken kunde plockas ur hyfsat snyggt. När väl en panel var nere kunde jag dra ur ytterligare en panelbräda som satt klämd under uterumsväggen. En c-tving och spännband kunde jag sakta dra loss den:
Utsikt under takfot där panel saknas, avslöjande trästruktur. Orange spännband hänger för att underlätta tillgång vid installation av kamera.
Skapa konto

Takfoten vid ett uterum, med borttagen panel för att dra nätverkskabel till övervakningskamera; syns även del av växt med gula blommor.
Skapa konto

Till slut blev hålet tillräckligt stort så jag kunde banka ur brädan från andra ändan:
Ett hål i ett vitt tak med synlig flexslang i en byggkonstruktion, förberett för att dra nätverkskabel för övervakningskameror.
Skapa konto

Med panelbrädan borta kom nästa utmaning, få genom något upp till vinden som man kan dra fram flexslangen med. Vanligtvis brukar det gå bra med stålmåttband som man kan mata fram, men icke, fastnade efter 3 meter.
Så blev till att titta i garaget efter något annat, hittade två gånger två meter 6mm armeringsgärn. Gängade dem så att de kunde skruvas ihop med skarvmuff, samt en knopp i änden så att den inte skulle gräva ner sig i isoleringen:
Närbild av två träbitar ihopskruvade med en metalldel, troligen ett armeringsjärn, synlig i en verkstadsmiljö.
Skapa konto
Närbild på två armeringsjärn skruvade ihop med en metallskarvmuff och en träknopp fäst i änden av det ena, på cementgolv i verkstad.
Skapa konto

Framgång, bild tagen på vinden:
Hand håller i en ihopsatt armeringsjärnsskruv med knopp, ovanför isolering och träbjälkar i en vind.
Skapa konto

Dit med lite flexslang och väl föranking så var projektet klart:
Flexslang installerad i takfoten för övervakningskameror, omgiven av trästruktur och isoleringsmaterial.
Skapa konto
Flexslang monterad under takfot med metallklämmor, omgiven av träreglar och isolering märkt "SWANASFALT".
Skapa konto
Vitt trätak med två borrade hål i takfoten för kabeldragning till övervakningskamera, synlig träpanel och grund.
Skapa konto
Hål i träpanel med synlig flexslang för nätverkskabeldragning vid installation av övervakningskamera.
Skapa konto

Som ses ovan går röret först fill första kameran och sedan vidare till nästa, kameran har lycklikvis lite plats för att loopa kabeln som ska till nästa:
Fäste för övervakningskamera monterat under ett vitt tak vid uterummet, synligt i samband med installation av nätverkskabel och flexslang.
Skapa konto

• Gilla
AndersPS och 14 till
  • Laddar…
Bytt tre takpannor med hjälp av stege på vårt mansardtak. Det var inte aktuellt att försöka fota ingreppet och att några pannor är nya syns knappt.

• Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.