6 070 läst ·
43 svar
6k läst
43 svar
Vad har jag för säkring? 10A/25A?
Det ser bara ut att vara två rader och säkringen till vänster saknas... Du får nog prova dig fram lite mer systematiskt, men eftersom det sitter en central i garaget så är det inte säkert att det finns några säkringar före.
Jo, Du behöver nog "utforska" hela huset för att lära Dig, och göra en fungerande lista, på vilken säkring som går vart. I en central med bara 2 rader kan det vara lite lurigt
Ofta är det nog L1 i övre raden från vänster och L3 i nedre raden från höger. L2 kan vara delad så att det finns i L2 i högerkanten av övre raden och i vänsterkanten av undre raden.
Det vanligaste har väl varit att använda sådana centraler för elvärme, med 400V. Då blir det så att varje utgående kabel mot några elemement ansluter till två säkringar, över varandra.
Den gamla regeln var att i hus med elvärme skull det vara "lätt" att stänga av värmen (för sommaren) med en separat huvudbrytare. Vanligen hade man två centraler (sida vid sida förstås), en för "vanlig el" och en för matningen till elvärmen.
När garaget fixades och fick en ny central så kan man ju ha återanvänt den gamla gruppen som gick dit tidigare för något nytt ändamål, men missat att ändra märkningen...
Det skymtar mig att de två sista säkringarna i nedre raden kan vara blå, dvs 20A. Inte så vanligt, men kan förstås vara en enfas-spis eller värmepump...
För att prova vilka säkringar som går på lika eller olika faser kan Du, om Du känner Dig säker på hur det skall göras, mäta med spänningsprovare som har indikator för 230 eller 400V (t.ex. Claes Ohlson https://www.clasohlson.com/se/Sp%C3%A4nningsprovare/36-5733 eller någon liknande). Det går även att mäta med universalinstrument, men då skall man veta att vara försiktig på rätt sätt.Ett universalinstrument kan, fel kopplat, ge en blixtrande kortslutning, det kan inte provarna enligt länken.
De flesta av säkringshuvarna (porslinen) har ett litet hål bredvid glaset. I det hålet kan man sticka in en mätspets. När man mäter mellan provhålen på två säkringar som sitter på samma fas blir det noll - inget utslag. När man mäter på två säkringar med olika fas blir det 400V. För att kunna mäta måste det sitta en (hel) säkring i hålet. Om det inte går att stoppa dit någon säkring för att det inte sitter någon färgad ring längst inne så är det inget anslutet, och då kvittar det ju!
Jag ser att Du har något porslin utan provhål. Det kan vara en god ide att köpa nya och byta bort de gamla för att lättare kunna kontrollmäta om Du kommer att ha en del renoveringar i huset framöver. Men om det är många sådana gamla huvar och/eller Du snart tänker byta ut centralen så kanske det känns mer lockande att (med avstängd huvudbrytare) byta runt huvarna för att kunna mäta och använda de Du har.
En fungerande lista är i vilket fall något som man verkligen har glädje av, det är därför elförordningen säger att den skall finnas, vara tydlig, och hållas korrekt. Många installatörer tycks ha mycket svårt att justera listan när man ändrar koppling, och ännu värre är det nog med "svartjobb" som vill verka spårlöst. Handskrivet är ok, men inte oskrivet!
I princip hela denna tråden skulle vara onödig om Din elanläggning hade varit korrekt gjord, dvs tydligt märkt. Listan/märkning är en del av en elanläggning!
Ofta är det nog L1 i övre raden från vänster och L3 i nedre raden från höger. L2 kan vara delad så att det finns i L2 i högerkanten av övre raden och i vänsterkanten av undre raden.
Det vanligaste har väl varit att använda sådana centraler för elvärme, med 400V. Då blir det så att varje utgående kabel mot några elemement ansluter till två säkringar, över varandra.
Den gamla regeln var att i hus med elvärme skull det vara "lätt" att stänga av värmen (för sommaren) med en separat huvudbrytare. Vanligen hade man två centraler (sida vid sida förstås), en för "vanlig el" och en för matningen till elvärmen.
När garaget fixades och fick en ny central så kan man ju ha återanvänt den gamla gruppen som gick dit tidigare för något nytt ändamål, men missat att ändra märkningen...
Det skymtar mig att de två sista säkringarna i nedre raden kan vara blå, dvs 20A. Inte så vanligt, men kan förstås vara en enfas-spis eller värmepump...
För att prova vilka säkringar som går på lika eller olika faser kan Du, om Du känner Dig säker på hur det skall göras, mäta med spänningsprovare som har indikator för 230 eller 400V (t.ex. Claes Ohlson https://www.clasohlson.com/se/Sp%C3%A4nningsprovare/36-5733 eller någon liknande). Det går även att mäta med universalinstrument, men då skall man veta att vara försiktig på rätt sätt.Ett universalinstrument kan, fel kopplat, ge en blixtrande kortslutning, det kan inte provarna enligt länken.
De flesta av säkringshuvarna (porslinen) har ett litet hål bredvid glaset. I det hålet kan man sticka in en mätspets. När man mäter mellan provhålen på två säkringar som sitter på samma fas blir det noll - inget utslag. När man mäter på två säkringar med olika fas blir det 400V. För att kunna mäta måste det sitta en (hel) säkring i hålet. Om det inte går att stoppa dit någon säkring för att det inte sitter någon färgad ring längst inne så är det inget anslutet, och då kvittar det ju!
Jag ser att Du har något porslin utan provhål. Det kan vara en god ide att köpa nya och byta bort de gamla för att lättare kunna kontrollmäta om Du kommer att ha en del renoveringar i huset framöver. Men om det är många sådana gamla huvar och/eller Du snart tänker byta ut centralen så kanske det känns mer lockande att (med avstängd huvudbrytare) byta runt huvarna för att kunna mäta och använda de Du har.
En fungerande lista är i vilket fall något som man verkligen har glädje av, det är därför elförordningen säger att den skall finnas, vara tydlig, och hållas korrekt. Många installatörer tycks ha mycket svårt att justera listan när man ändrar koppling, och ännu värre är det nog med "svartjobb" som vill verka spårlöst. Handskrivet är ok, men inte oskrivet!
I princip hela denna tråden skulle vara onödig om Din elanläggning hade varit korrekt gjord, dvs tydligt märkt. Listan/märkning är en del av en elanläggning!
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Tack för utförligt svar! Jag förstår din tanke och det hade antagligen inte varit nödvändigt med denna tråden om jag ägt huset heller. Kanske mest pga min OCD (som hade velat ha det strukturerat och tydligt i vilket fall) 
Vi hyr huset och jag har egentligen inte förrän nu behövt kolla närmare på elcentralerna.
Ok då vet jag. Låter som jag behöver ordna en sån där och testa lite.
Vi hyr huset och jag har egentligen inte förrän nu behövt kolla närmare på elcentralerna.
Ok då vet jag. Låter som jag behöver ordna en sån där och testa lite.
Sen jag fick hem nya fräsen har jag kunnat testa lite. Jag slog ifrån de fyra till höger på första bilden. Fräsen på 3kW startade. Slog jag av den stora till vänster stog fräsen still.
Nu till vidare spörsmål.
Jag är spekulant på en Felder K700s, med en motor på 5,5kW och skulle vid drift av denna, även vilja köra spånsug (2.2kW) på samma 3fas-uttag. Kan detta vara möjligt? På säkringen längst till vänster står det ”25A”. Men misstänker att fler saker spelar in. Enligt mina högst amatörmässiga beräkningar så borde sågen kräva ca(?) 5500/400=13.75A? Om nu så är fallet att det är säkrat på 25A så borde det gå?
Men som sagt jag besitter ingen kunskap när det kommer till el och jag respekterar högt de som är kunniga inom ämnet
(Han som bodde här innan jobbade som svetsare så inte omöjligt att han kanske hade en del krävande maskiner i nämnda garage och därför säkrade ordentligt..)
Nu till vidare spörsmål.
Jag är spekulant på en Felder K700s, med en motor på 5,5kW och skulle vid drift av denna, även vilja köra spånsug (2.2kW) på samma 3fas-uttag. Kan detta vara möjligt? På säkringen längst till vänster står det ”25A”. Men misstänker att fler saker spelar in. Enligt mina högst amatörmässiga beräkningar så borde sågen kräva ca(?) 5500/400=13.75A? Om nu så är fallet att det är säkrat på 25A så borde det gå?
Men som sagt jag besitter ingen kunskap när det kommer till el och jag respekterar högt de som är kunniga inom ämnet
(Han som bodde här innan jobbade som svetsare så inte omöjligt att han kanske hade en del krävande maskiner i nämnda garage och därför säkrade ordentligt..)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det saknas en del information för att kunna ge ett bra svar. Det verkar som att garaget inte längre är matat via den säkring du hittade i husets elcentral. Sedan verkar det vara så att trefasuttaget inte är avsäkrat i garagets central utan förlitar sig på en tidigare säkring, kanske i mätarskåpet? Man kan ju gissa på att garaget som helhet är avsäkrat med 16 A men det vet vi inte.
2.2 + 5.5 kW är inga problem att köra på 3 x 16 A men frågan är dels hur matningen ser ut och om både spånsug och feldern går på trefas? Är det trefas beräknar du fasströmmen som kW / (230*3). Är någon av dem enfasig så blir det annorlunda.
Det du har längst till vänster i garagets central är en jordfelsbrytare, ingen säkring.
2.2 + 5.5 kW är inga problem att köra på 3 x 16 A men frågan är dels hur matningen ser ut och om både spånsug och feldern går på trefas? Är det trefas beräknar du fasströmmen som kW / (230*3). Är någon av dem enfasig så blir det annorlunda.
Det du har längst till vänster i garagets central är en jordfelsbrytare, ingen säkring.
Errmm...E ___EM skrev:
Ja om den har en enfasmotor på 5500W och 400V, som då alltså kopplas in på en tvåfasgrupp över 2 st säkringar.
En otroligt ovanlig fågel i så fall, så jag tror inte det.
Är motorn en trefas så ska man använda trefas effektformeln.
Den översta i bilden längst ner.
Och då blir strömmen till motorn 5500 = 1,73 * 400 * I *cos(phi)
=> I = 5500/(1,73*400*cos(phi)) och så gissar jag cos(phi) till 0,8 så I = 9,9A
Går nog inte att uttala sig 100% säkert vare sig i teorin, eller praktiken.E ___EM skrev:
Men, teoretiskt är lättare i alla fall.
Motorn drar 5500W och med en rimligt vald fasvridning för denna så hittade vi fram till att den drar 10A i märkström (antar trefasmotor då)
Startströmmen kan faktiskt bli uppåt 10ggr så hög (det beror på hur välkonstruerad motor det är, och hur stora luftgap det är osv), men mer normalt är ca 7ggr så hög, dvs 70A.
Nu kan det tänkas att 10A säkringen klarar detta, en diazed (porslinssäkring) klarar väldigt hög överström en kort tid. Och om motorn är ganska obelastad så kommer den upp i varvtal också på väldigt kort tid så säkringarna tål det.
Men detta är inte helt garanterat med 16A säkringar. Det kan vara lite på gränsen, detta mest beroende på maskinen och motorn ifråga.
Nästa problem är att du funderar på en motor till på samma säkringar. Den adderar ju ström, du lär ju inte kunna starta båda samtidigt, men tillsammans med lasten från ena klarar det kanske inte att starta nästa.
Eller att det går om man väljer rätt maskin först.
Ytterligare problem är att din nätägare antagligen inte godkänner direktstart utav så här stora motorer om du nu inte har ett "industri eller verkstadsabonnemang", missförstå inte, detta är ingen speciell typ av abonnemang, men jag menar att nätägaren har dimensionerat upp nätet för att klara lite häftigare startlaster, vilken nätägaren inte gör för vanliga bostadsområden.
Så då går min hjärna in i spinn här, och börjar fundera på om den där sågen är utrustad med mjukstart eller Y/D-start eller likn. I så fall blir startströmmarna mycket mindre problem.
Sen har du väl fortfarande inte klarlagt hur det är kopplat till garaget samt trefasuttaget?
Sitter det direkt på huvudsäkringarna .. är dom 16A ... Då kan du inte köra vattenkokare eller dammsugare eller kaffebryggaren i huset samtidigt som du startar sågen.
Och kör du sågen och annat i huset samtidigt så blir det nästan direkt överlast, som förvisso säkringarna klarar en stund innan de löser, men inte riktigt bra iaf.
Okej. Det klargör en del. Huvudfrågan kommer såklart att handla om huruvida jag har 16a eller något annat på huvudsäkringen. Jag vet inte hur det är med mjukstart på dessa maskiner men jag antar att en tillverkare som Felder kanske har sånt lyx? Eller inte?
Det vet säkert någon maskinguru som äger en likadan här inne..
Den är kanske oavsett snäppet tung för mig i nuläget känner jag. Både utrymmesmässigt och elektriskt sett. Borde kanske rikta in mig på något annat eller åtminstone få det klarlagt angående strömmen först. Tack för din input i alla fall!
Den är kanske oavsett snäppet tung för mig i nuläget känner jag. Både utrymmesmässigt och elektriskt sett. Borde kanske rikta in mig på något annat eller åtminstone få det klarlagt angående strömmen först. Tack för din input i alla fall!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
För Y/D-start krävs att motorn är märkt med spänningen 400/690 V.
Jag är inte hemma på mjukstart/frekvensdrift men de kan ev hantera andra (lägre) spänningar.
En direktstartad motor ska vara märkt antingen 230/400 V eller 400/690 V.
Jag är inte hemma på mjukstart/frekvensdrift men de kan ev hantera andra (lägre) spänningar.
En direktstartad motor ska vara märkt antingen 230/400 V eller 400/690 V.
Innebär det att man startar på ett utav lägena och sen vrider över på ett annat när motorn uppnått fullt varvtal? Minns ju att vi hade såna på ett stort antal maskiner i skolan men minnena börjar svika med åren 
Hur mycket gör det i så fall? Är det skonsammare med y/d drift av en motor på säg 5.5kW än direktstart av en 3/4kw? (3fas)
Hur mycket gör det i så fall? Är det skonsammare med y/d drift av en motor på säg 5.5kW än direktstart av en 3/4kw? (3fas)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Precis, det startvred du har där är en (manuell) Y/D-start. Man startar i Y-läget och väntar till motorn varvat upp, då går man över till D. Detta har stor inverkan på startströmmen.
Jag har aldrig funderat på någon brytgräns på motorn storlek. Men vid Y/D-start sänker man spänningen med en faktor 1.73 vilket ger 1/3 effekt, ca 1.8 kW för en motor på 5.5 kW så man kan kanske jämföra Y/D-starten av en 5.5 kW med direktstart av en 1.8 kW. Men jag är inte säker på att man kan resonera så.
Jag har aldrig funderat på någon brytgräns på motorn storlek. Men vid Y/D-start sänker man spänningen med en faktor 1.73 vilket ger 1/3 effekt, ca 1.8 kW för en motor på 5.5 kW så man kan kanske jämföra Y/D-starten av en 5.5 kW med direktstart av en 1.8 kW. Men jag är inte säker på att man kan resonera så.

