Förra torktumlare lade av och vi har tvungna att köpa en ny lite enklare variant då vi använder den ganska sällan. När vi nu fått hem den står det att kontakten måste anslutas till ett uttag med säkring på 16A och att säkringens aktuella värde för kraftledningen där uttaget är anslutet också bör vara 16A. Jag kan läsa mig till att effekten på tumlaren är på 2700w. Eluttaget är kopplat till en egen säkring på 10A, area 1,5 mm2, spänning 230 V. Således lite för litet.
Jag gissar att det värsta som kan hända är att säkringen ständigt löser ut, rätta mig gärna om jag har fel, men hur stor är den risken? Brukar väl finnas viss överkapacitet. Jag har fortfarande möjlighet att returnera tumlaren istället för att behöva dra ny kabel med 16A säkring i framtiden. Eller kan en 13A i så fall vara ett alternativ (då behöver väl inte kabeln bytas ut)? Någon kunnig som vet?
Jag gissar att det värsta som kan hända är att säkringen ständigt löser ut, rätta mig gärna om jag har fel, men hur stor är den risken? Brukar väl finnas viss överkapacitet. Jag har fortfarande möjlighet att returnera tumlaren istället för att behöva dra ny kabel med 16A säkring i framtiden. Eller kan en 13A i så fall vara ett alternativ (då behöver väl inte kabeln bytas ut)? Någon kunnig som vet?
13A KAN vara möjligt om omständigheterna tillåter det. En duktig elektriker kan avgöra. En sämre elektriker kan gissa 
Hur långt är det mellan torktumlaren och centralen? Är det ingen längre sträcka så kan byte till 2,5mm trådar och 16A säkringar vara kvickt ordnat.
Ska man kunna avgöra måste man veta en del om avstånd, förläggning mm så berätta mer och gärna bilder som förtydligar.
Hur långt är det mellan torktumlaren och centralen? Är det ingen längre sträcka så kan byte till 2,5mm trådar och 16A säkringar vara kvickt ordnat.
Ska man kunna avgöra måste man veta en del om avstånd, förläggning mm så berätta mer och gärna bilder som förtydligar.
Tack för svar! Är 4-5 meter till centralen. Torktumlaren ensam på nr 17.Tomtom79 skrev:
13A KAN vara möjligt om omständigheterna tillåter det. En duktig elektriker kan avgöra. En sämre elektriker kan gissa
Egentligen handlar väl min fundering närmast kring hur sannolikt det är att säkringen kommer att behöva bytas, vilket kanske inte går att få ett säkert svar på... Torktumlaren kan jag ä
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Troligen går värmeelementet bara rätt korta stunder, vilket kan rädda säkringen. Men det ör omöjligt att veta, jag skulle nog byta ut den om det går nu.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det är irrelevant för du ska inte överbelasta säkringen.S sonale skrev:
Jag skulle i första hand lämna tillbaka maskinen. Vitvarubutiker ska inte sälja vitvaror som inte är anpassade för Sverige, inte utan att vara väldigt tydliga med det.
I andra hand är det uppsäkring och ev byte av ledningen som gäller.
Och kontrollera uttaget att det är friskt med blanka kontaktbleck och väl anslutet. 12 A under den tid en TT belastar kan skilja agnarna från vetet.
Klicka här för att svara