4 149 775 läst ·
21 282 svar
4150k läst
21,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Blev illa tvungen att gå tillbaks i historiken för att påminna mig om hur länge sedan det var som överliggaren blev utförd (till viss del). Och tiden ränner iväg när man har kul. Färdig med denna överliggare nu. Bara målning kvar....Noramasen skrev:
Här är det inte enbart verktyg och maskiner som har åstadkommit detta. Men vad tar man inte till för att få lite press på limningen, då man egentligen saknar förutsättningar för att pressa ytorna. Visst hade man kunnat gå på lite mera traditionella sätt, men då hade jag ju inte kunnat använda mig av alla dessa tyngder
[bild]
Och med lite knektar så växer den till sig.
[bild]
Vad det skulle bli? En överliggare till räcket.
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Egentligen har detta nedan tagit längre tid än en dag, men hoppas att det finns överseende med det och det är en period av ca en veckas arbete som ligger bakom.
Verktygen som använts är bl.a, bandsåg, kant och bordsfräs.... Äsch! snickeriverktyg och maskiner rent allmänt.
Annars så blev ytterligare en överliggare utförd och monterad idag. Fast en kortare variant, men jag tror att det tog ungefär samma tid som den tidigare varianten. Med lite hoplimmade bitar och här i grovt utförande. Anledning till de uppstickande delarna (Röd pil) är att få en vinkelrät sammanpressning mot det andra hörnet (blå pil), och därmed minimeras risken att dessa två bitar glider isär. Sedan att det använts mera tvingar än så i sin helhet utelämnar jag till mottagaren att fantisera fram😉
Logga in
Skapa konto
Lite mera färdig enhet.
Logga in
Skapa konto
Och här är den på plats. Fodren till fönstret med sina hörnbitar har också kommit i sitt rätta läge.
Logga in
Skapa konto
Hattarna hyvlades fram och för att underlätta hyvlingen så drogs stödlinjer fram för att få till den kapade pyramidformen. De två första sidorna som löper i fiberriktningen använde jag planhyveln till. Men det kändes lite olustigt att använda den där fibrerna går tvärs, så då använde jag den snabbare och mindre handhyveln där jag kunde gå ner allt eftersom avräkningen började ta form, med början av 1,5 mm för att avsluta med 0,1 mm. Så där var det enbart känslan som bidrog till resultatet.
Logga in
Skapa konto
Och lite mera arbete med fräsen och med tillägg av en mindre upphöjd plutt så får dagens inlägg avslutas.
Med vänlig hälsning, Noramasen
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 8 344 inlägg
Inte idag, men igår.
Böjt najtråd till sko-krokar
Och sen sytt damasker till barnen
Böjt najtråd till sko-krokar
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och sen sytt damasker till barnen
Logga in
Skapa konto
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 363 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 363 inlägg
Logga in
Skapa konto
Idag har jag hjälpt grannen ta ner ett ”träd”. Det är det till höger. Det coola med det är att det är en gammal stam från ett plommonträd som var ca 1,2-1,5 meter högt och sen har det vuxit murgröna runt och upp.
Logga in
Skapa konto
Verktyg!
Logga in
Skapa konto
Tänkte dela upp det i mindre bitar och såga av stammen med men döm av min förvåning när började såga av toppen och hela alltet åkte med. Sen var stammen så murken att tre fyra hockeytacklingar och sen låg den på backen lika fort som en filmande argentinsk fotbollsspelare!
Logga in
Skapa konto
Två rundor till tippen blev det med hyrsläpet! Sen blåste jag av det med lövblåsen, sånt himla life hack!
Logga in
Skapa konto
Himla skillnad och grannen blev supernöjd!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 341 inlägg
På arbetsbesök hos svärmor i Västerbotten. Två björkar vid infarten där den ena tappade fotfästet i vintras. Planterades lite snett på 50-60 talet och har växt i en fin båge mot himlen. Det var lite gnissel när jag sa att jag tar med batterisågen upp och tar hand om den. En granne med "proffssåg" hade anmält sig mot att få ta veden.
Är grymt impad av Milwaukeen. Stannar aldrig trots hela svärdet i stammen. Hade jag tagit med lilla Husqvarnan från stugan hade jag fått kämpa hela dagen. Två batterier (12ah) drog den för hela björken där en stor del kapades i vedlängd direkt. Ca 60cm i diameter vid rot.
Är grymt impad av Milwaukeen. Stannar aldrig trots hela svärdet i stammen. Hade jag tagit med lilla Husqvarnan från stugan hade jag fått kämpa hela dagen. Två batterier (12ah) drog den för hela björken där en stor del kapades i vedlängd direkt. Ca 60cm i diameter vid rot.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 10 341 inlägg
Batteri är kraftigare än vad många tror!Kretikos skrev:
På arbetsbesök hos svärmor i Västerbotten. Två björkar vid infarten där den ena tappade fotfästet i vintras. Planterades lite snett på 50-60 talet och har växt i en fin båge mot himlen. Det var lite gnissel när jag sa att jag tar med batterisågen upp och tar hand om den. En granne med "proffssåg" hade anmält sig mot att få ta veden.
[bild][bild][bild][bild]
Gjorde en knivslipsjigg igår, det går liksom bara inte att slipa om en kniv på frihand tycker jag, blir aldrig så bra som med en jigg trots jag hållit på i åratal.
Med denna fick jag en kniv rakbladsvass igår på en kvart.
Logga in
Skapa konto
Med denna fick jag en kniv rakbladsvass igår på en kvart.
Nå det är inte så speciellt, konceptet finns det hundratals videos av på youtube. Men det är effektivt för lite pengar, gjort av överloppsgrejer.
Denna är ganska lik, använde den för inspiration
Denna är ganska lik, använde den för inspiration
Jag gillar inlägg från er österbottningar (och även ålänningar) då vi får alternativa ord till våra "rikssvenska". 👍DennisCA skrev:
Tänker just nu på "överloppsgrejer". Jag skulle sagt "överskottsgrejer".
Klicka här för att svara