Noramasen Noramasen skrev:
Använt rörbocken den groteska för att få till ett resultat som inte är lika groteskt, men övning ger färdighet och skulle önska mera av den vanan. Fick till det mot slutet och det återstår bara ifall jag ids göra om den första biten. Erfarenheten består bland annat av att när jag fyllt på tillräckligt med sand så räcker inte det, trots att jag knackat ner allt. Trodde jag ja, och det blev ett förhållande kraftigt veck som kom att hamna mitt i blickfånget, på den som söker det. Samt att denna böj blev lite för platt på utsidan av böjen. Det som gäller är det att det SKA packas tills det definitivt inte sjunker ihop i toppen då man knackar på röret på alla tänkbara ställen för att vibrera ner sanden fullt ut. Men nu är bitarna klara för lite efterbearbetning samt tillverkning av skarbitar.
Förresten så är det tanken att det ska bli handledare i trapp.

[bild]
Återkoppling på rördelarna som bjöd på mera motstånd än jag räknat med. Passformen var det inga fel på, men montaget ville sig inte riktigt väl ändå. Jag hade egentligen tänkt att skruva fast dessa, men betydligt enklare och rent av bättre med nit. Och då med 4,0 rostfri variant då kopparen är lite aggressiv mot annars vanligen aluminium. Nitpistolen som jag har har på senare tid varit lite sisådär och det visade sig nu vid nitningen. Den drog av splinten mitt på och självfallet är det inte så bekvämt med sådana som sticker ut när man använder räcket. Men efter att ha inhandlat nya käftar så lyckades det med förväntan. Så allt slutade väl.
Skarvarna på rören är utförda genom att såga ur lite material ca 11 mm för att passa invändigt tillräckligt bra för att sitta för djävligt, och med stora besvär lyckas dra ur dem för sedan skjutas ihop inför färdigt resultat.

IMG_3605.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det råkade visst bli lite avslut också som sig böres. Konade ut förändrande med att glödga röret för att sedan löda fast en liten sfärisk topp.

IMG_3625.jpeg
Skapa konto

Den andra änden gjorde sig inte lika väl med timret som fond utan där blev det en liten blomma som avslut. Tekniken där var till en början att göra en koning av ändan för att sedan dra ihop på sex ställen med en spetsig rundtångs hjälp. Sedan gällde det bara att få till ”bladen” med lite drivning och slutligen med ett par slag med baksidan av en körnare mot ett borrat hål i en spånskiva få till en liten blomknopp. Och allt löddes ihop till en enhet.

IMG_3622.jpeg
Skapa konto

Kan nämna att hållarna är i gjutjärn samt att de och skruvarna har blivit linoljebrända för utseendet och hållbarhetens skull.

• Gilla
  • Wow
  • Älska
pjgb och 21 till
  • Laddar…
Igår fick bilen ny olja och filter. Idag blev det maskinparkens tur.
P_20260721_133347.jpg
Skapa konto

Snöslungan får vänta ett tag till...
Börjat med fönster renovering också
P_20260721_135050.jpg
Skapa konto

• Gilla
Noramasen och 6 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.