4 144 260 läst ·
21 245 svar
4144k läst
21,2k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Halland
· 8 333 inlägg
Glöm inte skrapa av färgen och kolla vad det är för trä i det gamla räcket.. en kompis hade tjusigt ädelträ jag fick ta hand om. Typ mahogny..(oklart exakt vilket träslag med rödbrunt o hårt och snyggt att bygga lådor i)mexitegel skrev:
Har själv utvecklat någon skum fetish för snygga svängda trappräcken 😍 😂.
Funderar på räcket hemma där planen är att överliggaren(?) på trappräcket ska svänga runt 180 grader och ansluta mot räcket som sedan följer u-trappan hela vägen ner. Och detta då inte en rund handledare utan profilerad. Vet inte riktigt hur man ska få till det 🤔
[bild]
Lite smått perverterade egenskaper här med😂mexitegel skrev:
Har fått offert på ett smidesräcke tidigare, men då jag ville förklara att det ska följa trappens höjd, och då det måttades från smeden så förstod jag att det inte kommer att tillfredsställa oss med den knapphändiga måttningen, så då fick det vara. Och priset gick mera i den klassen också så där hade vi inte blivit nöjda.
Oj! Ja det ställer krav på både uträkningar, handhavande, tid och inte minst maskiner. Men absolut snyggt skulle det bli😍
Jag bad Gemini göra en "stilstudie", men jag vet inte om jag var lite otydlig?mexitegel skrev:
Funderar på räcket hemma där planen är att överliggaren(?) på trappräcket ska svänga runt 180 grader och ansluta mot räcket som sedan följer u-trappan hela vägen ner. Och detta då inte en rund handledare utan profilerad. Vet inte riktigt hur man ska få till det 🤔
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är furu, dock är bänkskivorna i köket i 40mm massiv mahogny och alla trösklar är i teak så går i funderingar kring det. Ek har ju alla andra. Men misstänker att man får cadda upp det och be någon fräsa om det ska bli bra.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 039 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 039 inlägg
Man beställer från Herrljunga ledstångsfabrik. 😉mexitegel skrev:
[bild]
De har ett måttningsverktyg på hemsidan om man vill måtta själv.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 039 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 039 inlägg
https://hlf.se/mattagning/mexitegel skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 318 inlägg
Bytt fjädrar bak på gummans Golf pga en var brusten nedre varvet. Verkar vara något typfel, brorsan och farsan har haft samma på sina Golfar.
Skönt med svalare väder och mestadels uppehåll.
Inte så imponerad av byggkvaliteten dock, länkarmarna är ca 1,5-2 mm pressad lackad plåt och ganska veka. På mina Saabar är det gjutet och stumt aluminium. Men det är nog en tysk som räknat noga på det där, säkert inget fel. Såg bara lite billigt ut.
Skönt med svalare väder och mestadels uppehåll.
Inte så imponerad av byggkvaliteten dock, länkarmarna är ca 1,5-2 mm pressad lackad plåt och ganska veka. På mina Saabar är det gjutet och stumt aluminium. Men det är nog en tysk som räknat noga på det där, säkert inget fel. Såg bara lite billigt ut.
Nej, var bara några säckar idag. Men det funkar riktigt bra i hög tunna och med 160 mm visp. Hade lätt orkat 20 säckar till.R Robert-san01 skrev:
Av förklarliga skäl lättare att vispa än betong. Blir helt dammfritt med när man ställer öppnad säck uppochner ner i tunnan, skär av botten på säcken, häller ner vattnet igenom säcken och drar upp säcken sen om jag gör mig förstådd?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 318 inlägg
Smart!!Alltgår skrev:
Nej, var bara några säckar idag. Men det funkar riktigt bra i hög tunna och med 160 mm visp. Hade lätt orkat 20 säckar till.
Av förklarliga skäl lättare att vispa än betong. Blir helt dammfritt med när man ställer öppnad säck uppochner ner i tunnan, skär av botten på säcken, häller ner vattnet igenom säcken och drar upp säcken sen om jag gör mig förstådd?