Rensat andra grunden och plastat.

Har även satt konsoler och tappkran, rörklämmor osv i källaren och blivande tvättstugan.

Verktyg: kratta, mattkniv, slagborr, hammare, skruvdragare, penna.

• Plasttäckning över marken i en grund med träbjälkar i taket, förberett för byggprojekt i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rensad grund med plastskikt, synliga brädor i taket, tegelstenar och en gammal tunna i källaren eller tvättstugan under renovering.
    Skapa konto
  • Grund med plastskikt på marken i en mörk källare.
    Skapa konto
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det ska i allafall inte vara ett myrbo i laddstationen 🤬🤬🤬🤬.
[bild]
Hmm, ja där är det nog fel någonstans. De (myrorna) tänkte nog att det var varm och fint där 🐜. Hoppas du får det att fungera 👍

• Älska
mexitegel
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Ohchips Ohchips skrev:
Rensat andra grunden och plastat.

Har även satt konsoler och tappkran, rörklämmor osv i källaren och blivande tvättstugan.

Verktyg: kratta, mattkniv, slagborr, hammare, skruvdragare, penna.
Vad använde du för plast? Jag skulle behöva komplettera jag med!

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Såhär blev nu slipblocket, det främre greppet var en överbliven träbit som jag inte ides göra nånting med än att runda formerna för bekvämare grepp. Pappret är fastlimmat för att det ska bli en så flat yta som möjligt. Får se hur lätt det går att byta sen, det ska finnas ett specifikt lim för detta syfte men jag bara tog en burk spraylim jag hade på hyllan.

Slipblock med två grepp, ett av trä och ett lackerat, placerat över ett större metallfilter i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Jag hittade några andra slippapper till en maskin som inte längre finns så jag provade göra ett flexibelt block
Slipblock med fastlimmat sandpapper och rundat trähandtag.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Maskeringstejp och superlim funkar om du vill kunna byta papper så jag gissar att sprejlim och maskeringstejp (den bruna) kanske också funkar? Annars kör du superlim.

Fick dit sista bitarna på del 1 av 2025 stenläggning idag, så nu är denna bit klar för året sånär som på att så lite gräs och lite odlingar framför muren. Men det får frun dyka in på.

Sedan har jag monterat ganska mycket av min Stenberg bordssåg idag, men det finns en egen renoveringstråd på den där det kommen större uppdatering snart.

• Stenbelagd yta vid sidan av ett hus med en vit grind och en mur av betong. Ogräs och gulblommig växtlighet syns i förgrunden.
    Skapa konto
  • Ny stenläggning framför ett hus med sluttande kant, omgiven av jord och gräs; trädgårdsslang syns på marken.
    Skapa konto
  • Gilla
IgelSpikey och 9 till
  • Laddar…
U
Inte bara idag utan även igår men verktyg va Ditch Witch zahn, 90kg padda, rätskiva, rotationslaser, motorkap, gummiklubba, morakniv och knäskydd. 20 av 90 kvm klart
Byggprojekt i trädgård, 20 av 90 kvm klart, med verktyg som skottkärra, rätskiva och plattor.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
[bild]
Efter lite mer funderande och surfande kom jag fram till att spänningen nog ändå var ok under laddning. Men märkligt då att det nya batteriet inte laddades. Förvisso inte original, men det hade ju laddat max 20 gånger.

Men så när jag städade bort resterna av myrboet lossnade ena sladden till kabelskon som ansluter till kontaktblecken och den visade sig vara i princip sönderärgad. Även andra sladden var i princip av.
Korroderade kabelanslutningar med avbrutna sladdar i ett batterifack, visa reparation av trasiga ledningar med lödning.
Skapa konto

Så fram med lödstationen och fixa löda fast frisk kabel!
Inre del av en batteriladdare med trasiga kablar, lödstation till höger, verktyg och rengöringsmedel på en arbetsbänk.
Skapa konto

Och se på tusan, nu laddar batteriet!

Närbild av en Husqvarna-batteridisplay som visar laddningsstatus och spänning på 17,2V. Knappar för start, meny och siffror syns.
Skapa konto

Ställde ut den senare och nu funkar den igen 😍

• Gilla
  • Älska
Rickard. och 30 till
  • Laddar…
Assisterat frun med hyllplan till växthusförrådet (lilla porten bortanför växthuset)
Kvinna målar hyllplan vid ett bord utomhus nära röda byggnader och växthus, med trädgård och bil i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Jag hittade en bit kanalplast bakom förrådet under nån presenning. Fick en idé då storleken så nästan perfekt ut. Jag letade upp mera skräp (jag slänger knappt nånting i träväg som är tillräckligt stort) från en annan hylla och efter nån timme hade jag spikat ihop ett regnskydd åt roboten. Just då jag ska fota bestämmer den sig för att åka iväg

Regnskydd för robotgräsklippare gjort av kanalplast och träbitar. Gräsklipparen har rullat ut från skyddet och står på gräsmattan.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
FreQa och 14 till
  • Laddar…
Efter lite mer funderande och surfande kom jag fram till att spänningen nog ändå var ok under laddning. Men märkligt då att det nya batteriet inte laddades. Förvisso inte original, men det hade ju laddat max 20 gånger.

Men så när jag städade bort resterna av myrboet lossnade ena sladden till kabelskon som ansluter till kontaktblecken och den visade sig vara i princip sönderärgad. Även andra sladden var i princip av.
[bild]

Så fram med lödstationen och fixa löda fast frisk kabel!
[bild]

Och se på tusan, nu laddar batteriet!

[bild]

Ställde ut den senare och nu funkar den igen 😍
Bra jobbat! 👌👏

• Älska
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
[bild]
Det fattas ett fel!!

Edit: såg sen att du hittade felet.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Äntligen! @Pysslarn brukar ibland skriva saker gått långsamt fram i hans verkstad men här har det gått LÅNGSAMT!

Efter blockettips från @Frustrator för fyra år sedan köptes den här svarven för en spottstyver. Den va redigt grisig o mögig men i princip helt osliten under ett intorkat lager av fett, sågspån och damm. Den demonterades ner i molekyler, putsades o fixades o gjordes jättefin. Sprillans ny motor inhandlades och den var i princip färdig att användas.
Myford metall-svarv Super 7 i grått stående i ett verkstadsrum. Svarven är till salu för 3,500 kr i Malmö stad.
Skapa konto

Svarv placerad på en transportvagn utomhus, vagn med blå handtag. En del av svarv och en skugga syns på asfalten.
Skapa konto

Svarv av märket Myford Super 7 placerad i bagageutrymmet på en bil, omgiven av verktyg och en dunk med vätska.
Skapa konto

Metallkomponenter från en svarv ligger i en plastlåda fylld med brun rengöringsvätska, täckta med små partiklar.
Skapa konto

Närbild på svarvens växlar, före och efter rengöring och restaurering. Den vänstra delen är ren och fin, den högra är smutsig och rostig.
Skapa konto

Delar av en svarv liggandes på ett bord efter demontering, inklusive kugghjul, axlar, och motorhus, alla målade i grått, redo för montering och användning.
Skapa konto

Motor på arbetsbord, med etikett för kvalitetskontroll och en remskiva.
Skapa konto

...och där har den stått o varit snygg, utan motor, i fyra år. Min projektkompis o jag brukar byta bra att ha prylar med varandra och i utbyte mot något han fick av mig föreslog han att ordna frekvensstyrning till svarven. Va väl egentligen inget jag behövde men trevligt att ha. Sen blev det stiljte, jag har ju en annan svarv så behövde inte få ordning på denna så...ja.
En renoverad grå Myford-svarv i en verkstad, ny motor installerad; färdigställd efter fyra års arbete.
Skapa konto

Men nu så! För nån vecka sen så koppla han ihop ett paket till mig och sen har jag trimmat in kabellängder o annat hemma. Byggt en liten myfordgrå-målad box till on/off samt varvtalsstyrningen o flyttat svarven till dess riktiga plats.
Verkstadens steg för installation av frekvensomriktare, med kablage och kontrollbox invid en svart plasthölje på träbord.
Skapa konto

En Myford-svarv monterad på en arbetsbänk med verktygshyllor i bakgrunden, nyinstallerad motor och kontrollpanel synlig på sidan.
Skapa konto

Grå Myford Super 7 svarv på arbetsbänk i en verkstad med verktygshållare och kontrollpanel i förgrunden.
Skapa konto

Lite småpill kvar men allt funkar som det ska.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Rickard.lj och 37 till
  • Laddar…
Inte alls i paritet med @Ola C (hur skulle man kunna vara det?) men jag har ordnat lite däckförvaring mellan hus och garage. Hyllkonsoler, överblivna 45x45 och lite skruvar.
Stegen får nog flytta för det är sex hjul till som ska få plats.

Bild av däckförvaring på husvägg med hyllkonsoler, överblivna reglar och sex däck upphängda. En aluminiumstege är fastsatt under däcken.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.