3 941 557 läst ·
20 126 svar
3942k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Rensat andra grunden och plastat.
Har även satt konsoler och tappkran, rörklämmor osv i källaren och blivande tvättstugan.
Verktyg: kratta, mattkniv, slagborr, hammare, skruvdragare, penna.
Har även satt konsoler och tappkran, rörklämmor osv i källaren och blivande tvättstugan.
Verktyg: kratta, mattkniv, slagborr, hammare, skruvdragare, penna.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 962 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 962 inlägg
Köpte den här på bygg max. https://www.byggmax.se/åldersbeständig-byggfolie-p21080Ossian K Olsson skrev:
Känns tålig och är lättarbetad. Köpte även åldersbeständiga tejpen där.
Såhär blev nu slipblocket, det främre greppet var en överbliven träbit som jag inte ides göra nånting med än att runda formerna för bekvämare grepp. Pappret är fastlimmat för att det ska bli en så flat yta som möjligt. Får se hur lätt det går att byta sen, det ska finnas ett specifikt lim för detta syfte men jag bara tog en burk spraylim jag hade på hyllan.
Jag hittade några andra slippapper till en maskin som inte längre finns så jag provade göra ett flexibelt block
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hittade några andra slippapper till en maskin som inte längre finns så jag provade göra ett flexibelt block
Logga in
Skapa konto
Fick dit sista bitarna på del 1 av 2025 stenläggning idag, så nu är denna bit klar för året sånär som på att så lite gräs och lite odlingar framför muren. Men det får frun dyka in på.
Sedan har jag monterat ganska mycket av min Stenberg bordssåg idag, men det finns en egen renoveringstråd på den där det kommen större uppdatering snart.
Sedan har jag monterat ganska mycket av min Stenberg bordssåg idag, men det finns en egen renoveringstråd på den där det kommen större uppdatering snart.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Efter lite mer funderande och surfande kom jag fram till att spänningen nog ändå var ok under laddning. Men märkligt då att det nya batteriet inte laddades. Förvisso inte original, men det hade ju laddat max 20 gånger.mexitegel skrev:
Men så när jag städade bort resterna av myrboet lossnade ena sladden till kabelskon som ansluter till kontaktblecken och den visade sig vara i princip sönderärgad. Även andra sladden var i princip av.
Logga in
Skapa konto
Så fram med lödstationen och fixa löda fast frisk kabel!
Logga in
Skapa konto
Och se på tusan, nu laddar batteriet!
Logga in
Skapa konto
Ställde ut den senare och nu funkar den igen 😍
Jag hittade en bit kanalplast bakom förrådet under nån presenning. Fick en idé då storleken så nästan perfekt ut. Jag letade upp mera skräp (jag slänger knappt nånting i träväg som är tillräckligt stort) från en annan hylla och efter nån timme hade jag spikat ihop ett regnskydd åt roboten. Just då jag ska fota bestämmer den sig för att åka iväg
Logga in
Skapa konto
Bra jobbat! 👌👏mexitegel skrev:
Efter lite mer funderande och surfande kom jag fram till att spänningen nog ändå var ok under laddning. Men märkligt då att det nya batteriet inte laddades. Förvisso inte original, men det hade ju laddat max 20 gånger.
Men så när jag städade bort resterna av myrboet lossnade ena sladden till kabelskon som ansluter till kontaktblecken och den visade sig vara i princip sönderärgad. Även andra sladden var i princip av.
[bild]
Så fram med lödstationen och fixa löda fast frisk kabel!
[bild]
Och se på tusan, nu laddar batteriet!
[bild]
Ställde ut den senare och nu funkar den igen 😍
Äntligen! @Pysslarn brukar ibland skriva saker gått långsamt fram i hans verkstad men här har det gått LÅNGSAMT!
Efter blockettips från @Frustrator för fyra år sedan köptes den här svarven för en spottstyver. Den va redigt grisig o mögig men i princip helt osliten under ett intorkat lager av fett, sågspån och damm. Den demonterades ner i molekyler, putsades o fixades o gjordes jättefin. Sprillans ny motor inhandlades och den var i princip färdig att användas.
...och där har den stått o varit snygg, utan motor, i fyra år. Min projektkompis o jag brukar byta bra att ha prylar med varandra och i utbyte mot något han fick av mig föreslog han att ordna frekvensstyrning till svarven. Va väl egentligen inget jag behövde men trevligt att ha. Sen blev det stiljte, jag har ju en annan svarv så behövde inte få ordning på denna så...ja.
Men nu så! För nån vecka sen så koppla han ihop ett paket till mig och sen har jag trimmat in kabellängder o annat hemma. Byggt en liten myfordgrå-målad box till on/off samt varvtalsstyrningen o flyttat svarven till dess riktiga plats.
Lite småpill kvar men allt funkar som det ska.
Efter blockettips från @Frustrator för fyra år sedan köptes den här svarven för en spottstyver. Den va redigt grisig o mögig men i princip helt osliten under ett intorkat lager av fett, sågspån och damm. Den demonterades ner i molekyler, putsades o fixades o gjordes jättefin. Sprillans ny motor inhandlades och den var i princip färdig att användas.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
...och där har den stått o varit snygg, utan motor, i fyra år. Min projektkompis o jag brukar byta bra att ha prylar med varandra och i utbyte mot något han fick av mig föreslog han att ordna frekvensstyrning till svarven. Va väl egentligen inget jag behövde men trevligt att ha. Sen blev det stiljte, jag har ju en annan svarv så behövde inte få ordning på denna så...ja.
Logga in
Skapa konto
Men nu så! För nån vecka sen så koppla han ihop ett paket till mig och sen har jag trimmat in kabellängder o annat hemma. Byggt en liten myfordgrå-målad box till on/off samt varvtalsstyrningen o flyttat svarven till dess riktiga plats.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite småpill kvar men allt funkar som det ska.
Redigerat:
Inte alls i paritet med @Ola C (hur skulle man kunna vara det?) men jag har ordnat lite däckförvaring mellan hus och garage. Hyllkonsoler, överblivna 45x45 och lite skruvar.
Stegen får nog flytta för det är sex hjul till som ska få plats.
Stegen får nog flytta för det är sex hjul till som ska få plats.
Logga in
Skapa konto