4 131 679 läst ·
21 112 svar
4132k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Så himla kul att se hur du tagit väl hand om denna maskin och fått den i drift. Bra jobbat 👍👏Ola C skrev:
Äntligen! @Pysslarn brukar ibland skriva saker gått långsamt fram i hans verkstad men här har det gått LÅNGSAMT!
Efter blockettips från @Frustrator för fyra år sedan köptes den här svarven för en spottstyver. Den va redigt grisig o mögig men i princip helt osliten under ett intorkat lager av fett, sågspån och damm. Den demonterades ner i molekyler, putsades o fixades o gjordes jättefin. Sprillans ny motor inhandlades och den var i princip färdig att användas.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
...och där har den stått o varit snygg, utan motor, i fyra år. Min projektkompis o jag brukar byta bra att ha prylar med varandra och i utbyte mot något han fick av mig föreslog han att ordna frekvensstyrning till svarven. Va väl egentligen inget jag behövde men trevligt att ha. Sen blev det stiljte, jag har ju en annan svarv så behövde inte få ordning på denna så...ja.
[bild]
Men nu så! För nån vecka sen så koppla han ihop ett paket till mig och sen har jag trimmat in kabellängder o annat hemma. Byggt en liten myfordgrå-målad box till on/off samt varvtalsstyrningen o flyttat svarven till dess riktiga plats.
[bild]
[bild]
[bild]
Lite småpill kvar men allt funkar som det ska.
[video]
Senaste verkstan jag jobbade på hade en myford. Säkerhetsregler gjorde att jag inte fick använda denOla C skrev:
Äntligen! @Pysslarn brukar ibland skriva saker gått långsamt fram i hans verkstad men här har det gått LÅNGSAMT!
Efter blockettips från @Frustrator för fyra år sedan köptes den här svarven för en spottstyver. Den va redigt grisig o mögig men i princip helt osliten under ett intorkat lager av fett, sågspån och damm. Den demonterades ner i molekyler, putsades o fixades o gjordes jättefin. Sprillans ny motor inhandlades och den var i princip färdig att användas.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
...och där har den stått o varit snygg, utan motor, i fyra år. Min projektkompis o jag brukar byta bra att ha prylar med varandra och i utbyte mot något han fick av mig föreslog han att ordna frekvensstyrning till svarven. Va väl egentligen inget jag behövde men trevligt att ha. Sen blev det stiljte, jag har ju en annan svarv så behövde inte få ordning på denna så...ja.
[bild]
Men nu så! För nån vecka sen så koppla han ihop ett paket till mig och sen har jag trimmat in kabellängder o annat hemma. Byggt en liten myfordgrå-målad box till on/off samt varvtalsstyrningen o flyttat svarven till dess riktiga plats.
[bild]
[bild]
[bild]
Lite småpill kvar men allt funkar som det ska.
[video]
Att jag jobbade på lagret bidrog kanske också
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 330 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 330 inlägg
Målarsommaren går vidare!
Fjärde sommaren i huset, fjärde sommaren med målning. Jag hatar målning och nästa hus blir ett i enbart betong och corten..
Fönstermålningen sker i garaget. Så jag har gjort en insats som sätts i karmen så länge. Har 5 fönster i 4 olika storlekar så jag får kapa bort lite pö om pö! Bra med sticksåg med 150 mm blad!
Två skruv utifrån och två inifrån gör att den sitter bra!
Fjärde sommaren i huset, fjärde sommaren med målning. Jag hatar målning och nästa hus blir ett i enbart betong och corten..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönstermålningen sker i garaget. Så jag har gjort en insats som sätts i karmen så länge. Har 5 fönster i 4 olika storlekar så jag får kapa bort lite pö om pö! Bra med sticksåg med 150 mm blad!
Logga in
Skapa konto
Två skruv utifrån och två inifrån gör att den sitter bra!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Nu löste du det själv, men kan säga att HQ har en intressant lösning på laddningen.mexitegel skrev:
Efter lite mer funderande och surfande kom jag fram till att spänningen nog ändå var ok under laddning. Men märkligt då att det nya batteriet inte laddades. Förvisso inte original, men det hade ju laddat max 20 gånger.
Men så när jag städade bort resterna av myrboet lossnade ena sladden till kabelskon som ansluter till kontaktblecken och den visade sig vara i princip sönderärgad. Även andra sladden var i princip av.
[bild]
Så fram med lödstationen och fixa löda fast frisk kabel!
[bild]
Och se på tusan, nu laddar batteriet!
[bild]
Ställde ut den senare och nu funkar den igen 😍
Man använder en intern strömbegränsning i transformatorn för att inte ladda batteriet med för hög ström.
Jag märkte det när jag bytte trafo på min, man behöver en som man kan ställa in en strömbegränsning på.
Sedan finns också en övervakning av spänningen i klipparen, jag hade glapp i sladden mellan trafo och laddstation. Då klagade den på laddsystemproblem.
Mest trädgårdsarbete idag som lite omväxling till fönsterbyten (som är det som annars ligger högst på priolistan nu när det är soligt).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Skrivit ut en mall och borrat i aluminium. Ska montera överhandsfräsen på skivan och behövde få bra passform på första försöket 👌
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Eftersom klockan börjar bli sent och grannarna har barnbarnen hos sig tänkte jag att jag får gå in och bandsåga lite på städet. Fram med bandsågen från Lidl. Den är såklart äldre än 3år så garantin har gått ut.
Började köra och plötsligt rasslade det till och sen slutade driva.
Tänkte att det var ngn form av plastdrev som gett upp..alt ngn liten rem som hoppat av.
Så skruvade isär skiten.
Såhär ska det ju inte se ut..
Drevet är i ngn form av metall men bladet fastnade inte eller liknande så tror inte riktigt det var nu den pajade..
Ska leta reservdelar på nätet..
Började köra och plötsligt rasslade det till och sen slutade driva.
Tänkte att det var ngn form av plastdrev som gett upp..alt ngn liten rem som hoppat av.
Så skruvade isär skiten.
Såhär ska det ju inte se ut..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Drevet är i ngn form av metall men bladet fastnade inte eller liknande så tror inte riktigt det var nu den pajade..
Ska leta reservdelar på nätet..