Frustrator Frustrator skrev:
Sakta sakta [bild]

”Stilla flyter Don”​

Eftersom klockan börjar bli sent och grannarna har barnbarnen hos sig tänkte jag att jag får gå in och bandsåga lite på städet. Fram med bandsågen från Lidl. Den är såklart äldre än 3år så garantin har gått ut.

Började köra och plötsligt rasslade det till och sen slutade driva.
Tänkte att det var ngn form av plastdrev som gett upp..alt ngn liten rem som hoppat av.

Så skruvade isär skiten.
Såhär ska det ju inte se ut..[bild][bild]

Drevet är i ngn form av metall men bladet fastnade inte eller liknande så tror inte riktigt det var nu den pajade..
Ska leta reservdelar på nätet..
Verkar tyvärr vara svårt att hitta kugghjul som passar. Ngn som önskar resterna av bandsågen som reservdelar eller ska jag hiva den?

Verkar tyvärr vara svårt att hitta kugghjul som passar. Ngn som önskar resterna av bandsågen som reservdelar eller ska jag hiva den?
Nackdelen med verktyg från Lidl.... reservdelstillgången är dålig.

Har du kollat om det finns någon Einhell med samma delar?

useless useless skrev:
Har du kollat om det finns någon Einhell med samma delar?
Tack för tipset!
Nu hittade jag något som kan vara rätt :)
400kr +frakt så kanske den lever igen.

• Gilla
useless
  • Laddar…
N
Tack för tipset!
Nu hittade jag något som kan vara rätt :)
400kr +frakt så kanske den lever igen.
Vart hittade du delar? Söker en del till en parkside bandslip. Firman som sköter garantireparationerna tipsade om att det ofta finns Boschdelar som passar till parksidemaskinerna.

N Niq skrev:
Vart hittade du delar? Söker en del till en parkside bandslip. Firman som sköter garantireparationerna tipsade om att det ofta finns Boschdelar som passar till parksidemaskinerna.
Einhells hemsida

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
En liten och enkel hylla till sticksågen så den blir lättare att få fram när den ska användas. Nog för att Bosch L-boxxxxxxxar är helt okej. Men det är bra mycket lättare att bara greppa tag den från väggen!
[bild]

Fräste ut för stickisen och för vinklarna!

[bild]
Den idén ska jag sno rakt av och kalla den min inför alla grannar!

• Gilla
  • Haha
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Renoverad fasad med ny isolering och panel, samt färdigt fönster med jalusier. Dubbla fönster och trädgårdsdetaljer synliga i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2år lyssnat på "det draaaaaar" varje gång man besökte föräldern...
det förstår man 2cm glipa mellan restbitar av vindskiva och fukt som på skivan så den smulasönder bara man pilla på den.... så blev ny isolering vindskiva och panel

Renoverad ytterdörr med ny isolering och vindskiva, röd fasad, nybyggd trätrappa och trall, gröna buskar och en blomlåda vid ingången.
Skapa konto

100% färdig och trappan gjordes dagen innan fönstret.. 2x4 botten med 28x120 trall det fixa problemet att man snubblade i dörrtröskelplåten som var dåligt monterad.

• Gilla
pjgb och 4 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Bart Bart skrev:
Den idén ska jag sno rakt av och kalla den min inför alla grannar!
En animerad karaktär med mustasch och glasögon i grön tröja och rosa skjortkrage, står utomhus och ler.
Skapa konto

Det gör du helt rätt i! Hoppas han gillar den!

• Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Fönstermåleriet går vidare och de stora fönstren målar jag i uterummet.

Fönster placerat på bord täckt med presenning i uterum för renovering och kittning, omgiven av glasväggar och utsikt mot trädgård.
Skapa konto

Fönsterkarm skrapas rent med röd- och blåhandtagig skruvmejsel, träflisor skrapade bort, grön presenning under.
Skapa konto

Ett fönster behöver jag kitta om! Blir mycket bös!

Tur att veckans Amazon-primeköp kom precis då! En Bosch minidammsugare!

Skadat fönsterkitt på brunt träfönster med flagande färg som behöver repareras, synligt både glas och trä.
Skapa konto

Fönsterkarm med avskavd färg och slitet kitt, redo för renovering och målning.
Skapa konto

Det är första gången jag kittar så önska mig lycka till! Jag har fått lära mig att skrapa/bryta bort det som sitter löst och resten kan vara kvar. Håller ni med om det eller bör jag skapa rent allt?

• Gilla
pjgb och 5 till
  • Laddar…
T
sitter kittet hårt kommer du att knäcka glaset i försöken att få bort kittet, eller i vart fall ökar risken rejält. men glasmästaren ska ju också leva (fast har han gått på semester vill man inte knäcka fler rutor...)

Du målar ju ändå över så det ska inte krypa in nån fukt mellan trä och kitt.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
N
Sitter det fast så kan det vara kvar. Vad för kitt tänker du använda?

N Niq skrev:
Vad för kitt tänker du använda?
Finns det nån vettig anledning att använda nått annat än Dana 683?

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Fönstermåleriet går vidare och de stora fönstren målar jag i uterummet.

[bild]

[bild]

Ett fönster behöver jag kitta om! Blir mycket bös!

[video]

Tur att veckans Amazon-primeköp kom precis då! En Bosch minidammsugare!

[bild]

[bild]

Det är första gången jag kittar så önska mig lycka till! Jag har fått lära mig att skrapa/bryta bort det som sitter löst och resten kan vara kvar. Håller ni med om det eller bör jag skapa rent allt?
Jag hade tagit bort allt och kittat om hela. Det blir helt klart bäst så.

Och gällande kittning. Det är inte så svårt faktiskt. Ska du köra med LA-seal eller hederlig linoljekitt? Köp en bra kittkniv och doppa den i såpavatten efter varje sida, det underlättar.
I hörnen drar du snett emot dig, så får du ett fint hörnveck på kittet. Googla och se hur andra gör, så förstår du principen.

Linoljekitt är mer förlåtande, men tar lång tid att härda. Medans LA-seal är mer som fog. Kladdig och jobbig om man skulle göra fel, men torkar snabbt.
Råder dig att välja någon av dessa två. Lägger man ner så mycket jobb, så vill man ju veta att det är bra och hållbara grejer man använder. Så undvik budgetmärken.

Önskar dig lycka till! 🙂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.