Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det går att vrida och vända på det hur man vill. Men HHÄ har på ett sätt redan betalt genom att låna ut sin hund. Och genom detta erhålla en valp i komp.

Skadeståndet kan bara vara pengar, du kan inte kräva valpen som skadestånd. Det är ju för att du inte fått valpen som du kan kräva skadestånd. Får du valpen har du inte längre någon grund för ditt skadestånd. Det blir moment 22.

O
Leder det här till nånting?
vi är alla överrens om att ett avtalsbrott har begåtts. Och att det då rent teoretiskt skulle kunna bli ett skadestånd. Dock skulle detta stanna vid kaffepengar....(bensinkostnad)

Jag förstår att TS känner sig överkörd och sviken. Men att driva detta verkar vara total pengaförstörelse.

Tror nog att det som gör mest ont är att du inte lyckas få din vilja igenom trots fina ord, hot och din stora pengapung. Gott att se dig förlora trots din låtsasmakt i form av dollars. Väx upp och gå vidare i livet en erfarenhet rikare, även om det svider i ditt kungliga skinn.. :)

zenobia skrev:
Tror nog att det som gör mest ont är att du inte lyckas få din vilja igenom trots fina ord, hot och din stora pengapung. Gott att se dig förlora trots din låtsasmakt i form av dollars. Väx upp och gå vidare i livet en erfarenhet rikare, även om det svider i ditt kungliga skinn.. :)
Vad är detta för onödiga påhopp?

Klart man blir skogstokig om man blivit lovad en viss valp och säljaren sedan bryter avtalet. Tyvärr har du nog rätt i detta fall att det enda vettiga är att gå vidare. Som jag förstår det har säljaren avtalat bort valpen till två olika köpare. Det säger sig självt att säljaren omöjligen kan infria båda avtalen. Han väljer då att bryta avtalet med TS och TS har nog, som många redan tagit upp i tråden, små rättsliga möjligheter annat än möjligtvis lite kaffepengar,

Alfredo skrev:
Vad är detta för onödiga påhopp?

Klart man blir skogstokig om man blivit lovad en viss valp och säljaren sedan bryter avtalet. Tyvärr har du nog rätt i detta fall att det enda vettiga är att gå vidare. Som jag förstår det har säljaren avtalat bort valpen till två olika köpare. Det säger sig självt att säljaren omöjligen kan infria båda avtalen. Han väljer då att bryta avtalet med TS och TS har nog, som många redan tagit upp i tråden, små rättsliga möjligheter annat än möjligtvis lite kaffepengar,
Det gäller väl ändå att hålla isär vad uppfödaren har gjort och vad Troberg vill göra. Man behöver inte ta uppfödaren i försvar för att kritisera Trobergs agerande. Tidigt i tråden har han konstaterat att har inte kommer att få valpen det gäller. Det är tråkigt och det är dåligt av uppfödaren att avtala mer än hon kan hålla.

Att i det läget börja agera rättshaverist för att i rent hämndsyfte skapa maximal olägenhet för uppfödaren utan möjlighet eller ens förhoppning om vinning för egen del är mycket barnsligt. Det är förvisso en underhållande tråd att läsa, men rådgivning till rättshaverister är väl inte forumets syfte?

Erik

Avemo skrev:
Det gäller väl ändå att hålla isär vad uppfödaren har gjort och vad Troberg vill göra. Man behöver inte ta uppfödaren i försvar för att kritisera Trobergs agerande. Tidigt i tråden har han konstaterat att har inte kommer att få valpen det gäller. Det är tråkigt och det är dåligt av uppfödaren att avtala mer än hon kan hålla.

Att i det läget börja agera rättshaverist för att i rent hämndsyfte skapa maximal olägenhet för uppfödaren utan möjlighet eller ens förhoppning om vinning för egen del är mycket barnsligt. Det är förvisso en underhållande tråd att läsa, men rådgivning till rättshaverister är väl inte forumets syfte?

Erik
Håller med om vad du säger men varför citerar du mig? Jag har väl inte gett "rådgivning till rättshaverister". Jag kommenterade bara vad jag tyckte var ett onödigt påhopp.

Och jag förklarade varför jag inte tyckte att det var ett onödigt påhopp. Kanske onödigt skarpt formulerat, men i sak rätt. Ett sätt att säga ifrån när nivån sjunker väl lågt i diskussionen.

Avemo skrev:
Och jag förklarade varför jag inte tyckte att det var ett onödigt påhopp. Kanske onödigt skarpt formulerat, men i sak rätt. Ett sätt att säga ifrån när nivån sjunker väl lågt i diskussionen.
OK då förstår jag citatet.

Sen kan jag väl tycka att formuleringar som:

zenobia skrev:
Tror nog att det som gör mest ont är att du inte lyckas få din vilja igenom trots fina ord, hot och din stora pengapung. Gott att se dig förlora trots din låtsasmakt i form av dollars.
är för mig är detta onödiga påhopp. Det andas i mina öron skadeglädje, hjälper varken TS eller någon annan och tillför ingenting i ursprungsfrågan. Men nog om detta. Det finns viktigare trådar.;)

Det är sant. Zenobia kunde ha nöjt sig med förlöjligandet och skippat skadeglädjen. Att vara skadeglad är att sänka sig till samma nivå själv.

Tycker hela tråden är något av det tramsigaste jag läst på länge. Hade det inte varit på detta forumet hade jag vrålat troll för länge sedan.

Finns inget konstruktivt alls utan det handlar "bara" om bitter hämd och det är därför extra skönt att se hur pengar, hot och annat inte alltid tar en dit man hoppas.

Bjud in säljaren så får vi se hur tråden utvecklar sig när vi har bägge sidor representerade. Har jag helt fel i min känsla kommer jag givetvis att göra avbön och be om ursäkt, men fram tills dess är detta bara barnsligt trams i min värld.

Avemo skrev:
Det är sant. Zenobia kunde ha nöjt sig med förlöjligandet och skippat skadeglädjen. Att vara skadeglad är att sänka sig till samma nivå själv.
Då verkar vi vara rätt överens. d^_^b

zenobia skrev:
Tycker hela tråden är något av det tramsigaste jag läst på länge. Hade det inte varit på detta forumet hade jag vrålat troll för länge sedan.

Finns inget konstruktivt alls utan det handlar "bara" om bitter hämd och det är därför extra skönt att se hur pengar, hot och annat inte alltid tar en dit man hoppas.

Bjud in säljaren så får vi se hur tråden utvecklar sig när vi har bägge sidor representerade. Har jag helt fel i min känsla kommer jag givetvis att göra avbön och be om ursäkt, men fram tills dess är detta bara barnsligt trams i min värld.
Javisst handlar det till viss del om "bitter hämnd", det kan jag hålla med om. Och visst finns det en del trams, det kan jag också hålla med om. Men jag säger som Avemo: "Att vara skadeglad är att sänka sig till samma nivå själv."

Utan att få tråden att spåra ur fullständigt får du gärna förklara hur skadeglädje kan vara samma sak som att försöka tvinga sig till det man inte kan få den "normala" vägen? Du får gärna även förklara hur skadeglädje kan vara samma sak som att stämma in någon till tinget bara för att hans sandslott var större än mitt. Å när du ändå håller på så får du gärna förklara hur skadeglädje är samma sak som att "jag har minnsan pengar eftersom jag har sålt min hjullastare" och skall minsan lämna ett erbjudande som ingen kan motstå alternativt stämma skiten ur henne bara för att andra inte skall råka illa ut, jo men tjena.. =)

Om det sedan är skadeglädje när man ser någon som inte viker ner sig för barnsliga sandlådelekar vet jag inte riktigt.. =)

zenobia skrev:
Utan att få tråden att spåra ur fullständigt får du gärna förklara hur skadeglädje kan vara samma sak som att försöka tvinga sig till det man inte kan få den "normala" vägen?
Troberg har tidigt i tråden insett att han inte kommer att få hunden. Det började som ett försök att "tvinga sig till det man inte kan få den normala vägen." På det stadiet är jag inte det minsta frågande till ilskan. Ganska snart ändrades det dock till att fråga sig för om möjligheten till en ren hämndaktion. Att lägga ner tid och pengar på att djävlas med uppfödaren utan att ens ha förhoppning om vinning för egen del kallar jag skadeglädje. Skadeglädje brukar sällan leda till något gott vare sig det gäller att straffa hunduppfödare eller håna forumtroll. Det tål dock att sägas att det senare är något mindre dåligt.

Erik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.