Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag rekommenderar att ni kontaktar SKK, uppfödaren är rimligtvis medlem i kennelklubben och bör då följa deras riktlinjer. SKK borde åtminstone kunna svara på vilka rättigheter ni har och vilka skyldigheter uppfödaren har och hur ni går vidare. För övrigt skulle jag ALDRIG köpa valp av en sådan uppfödare, varför gynna falska personer?

Helene

Jag känner också att jag inte vill gynna uppfödaren, men nu är vi ju commitade, så nu är det bara att spela vidare.

När det gäller mina kostnader och om det är lönsamt så är det ointressant. Pengar är ett verktyg, inte ett mål.

När det gäller att strunta i det och gå vidare så är det inte på kartan, så föreslå inte det. Jag vill veta vad jag kan göra, inte vad jag inte kan. Det är aldrig för sent att ge upp, jag ger hellre upp när jag överklagat till högsta instans än att lämna walkover nu.

Valpen är ID-märkt, så ingen chans till ett diskret byte.

Som sagt, SKK är nog den bästa instansen att kontakta. Annars är väl hundar betraktade som vilken vara som helst och avtal om köp etc är detsamma som för andra kaptialvaror? Konsumentverket kanske? Låter kallt men det ÄR trots allt en vara med en säljare och en köpare.

För övrigt om någon undrar så har jag fyra hundar, alla noga utvalda och jag känner med dig, Troberg. Det är nästan som att vara gravid. Eller tänk dig att beställa en bil och bli lovad leverans och sen ändrar de sig och säger att du får ingen extrautrustad silver metallic, det blir en basic grön (om du nu saknar förståelse för hundbiten).

Helene

Redigerat:
Har ni ens ett giltigt avtal med specificerad hund eller har ni en muntlig utfästelse?

Era rättigheter är de stipulerade under köplagen då jag trots att det är en kennel är tveksam om de säljer som firmaregistrerad utan misstänker att det är köp mellan privatpersoner. Alltså har ni ett svagare skydd än vid köp av lös egendom utav ett företag.

Absolut att ni har rätt att gå vidare o göra en resningsansökan hos tingsrätten. Det lär absolut bli ett småmål vilket innebär att det lär ta ett tag och vardera part bär sina egna kostnader...

Ps även om det är tråkigt så blanda inte in känslor i affärer och juridik. Jag är själv hundägare och kan till viss del förstå din tanke men det skulle vara oansvarigt att rekommendera något annat än att lägga ner. Visst ni kan orsaka en del besvär för uppfödaren med pappersarbete mm men då är vi nere på rätt barnslig nivå. Någon annan framgåbg har jag svårt att se om inte ni har ett oerhört vattentätt avtal med varuspecifikation och införda vitesbelopp

Har talat med uppfödaren som blev direkt otrevlig och stod och blåljög oss rätt upp i ansiktet om vad som blivit sagt. Hanhundsägaren gick inte med på 10 000 för att välja en annan valp, vilket ganska tydligt visar att vi valt rätt valp (om de andra inte ens är värda att ta om man får 10 000 så är det illa). Ingen av de andra valparna kommer alltså på fråga.

Som sagt, SKK är nog den bästa instansen att kontakta. Annars är väl hundar betraktade som vilken vara som helst och avtal om köp etc är detsamma som för andra kaptialvaror? Konsumentverket kanske?
Det är den vägen det måste bli nu.

Eller tänk dig att beställa en bil och bli lovad leverans och sen ändrar de sig och säger att du får ingen extrautrustad silver metallic, det blir en basic grön (om du nu saknar förståelse för hundbiten).
Eller, för folket här, som att beställa en DeWalt och sedan få reda på att man inte kan få den, men man kan få en BilTema istället...

Har ni ens ett giltigt avtal med specificerad hund eller har ni en muntlig utfästelse?
Giltigt muntligt avtal, med fem vittnen.

Ps även om det är tråkigt så blanda inte in känslor i affärer och juridik. Jag är själv hundägare och kan till viss del förstå din tanke men det skulle vara oansvarigt att rekommendera något annat än att lägga ner. Visst ni kan orsaka en del besvär för uppfödaren med pappersarbete mm men då är vi nere på rätt barnslig nivå. Någon annan framgåbg har jag svårt att se om inte ni har ett oerhört vattentätt avtal med varuspecifikation och införda vitesbelopp
Tja, jag har sålt en hjullastare nyligen, så jag har gott om pengar just nu. Med andra ord, jag har inget att förlora som jag inte har råd att förlora. Varför inte driva det då, chansen till framgång finns, även om den är liten.

Mitt brev till SKK's disciplinnämnd (tills vidare med kennelnamnen bortredigerade för att uppfödaren inte ska kunna googla fram det, jag kan lämna dem via PM om någon undrar), inget svar ännu:

Min familj hade planer på att skaffa en valp, och kontaktade då (bland annat) X's kennel i Borlänge.

Vi besökte dem 2011-08-06 och tingade en valp, och fick då muntligt besked om att den var tingad av oss och garanterades att ingen annan skulle få den. Kenneln vägrade dock att accpetera en tingningsavgift, inte med hänvisning till att den inte var "hårt" tingad utan med hänvisning till att valpars hälsa inte är säker och att hon därför inte vill ha pengar förrän den hämtas. Vi besökte sedan, under kennelns uppmuntran, valpen fyra gånger, för att lära känna den och för att den skulle vara trygg och hemtam med oss. Vid sista tillfället, 2011-08-28, nämnde uppfödaren att hanhundens ägare (Y kennel) skulle komma och välja en valp, men garanterade oss uttryckligen att de inte skulle få välja vår valp.

Några dagar senare så ringer X's och talar om för oss att vi inte kan få vår valp som avtalat, eftersom Y's ville ha den. Detta är alltså i direkt strid med det som tidigare avtalat, och framför allt så är det precis det scenario som hon bara några dagar senare uttryckligen lovat att det inte skulle ske. Detta skedde alltså cirka fyra veckor efter att vi fått besked om att valpen var vår och ingen annan skulle få den. Uppfödaren påstod att hon försökt allt för att få Y's att ändra sig, utan framgång.

Diskussioner igår (2011-08-04) med X's i hopp om att utarbeta en lösning var meningslösa, och uppfödaren förnekade allt hon tidigare sagt, något som vi var fem personer som tydligt uppfattat, och vid tidpunkten då det blev sagt även frågat och fått bekräftat att vi uppfattat rätt. Försök att genom en substantiell ekonomisk kompensation väl över valppriset få till en överenskommelse med Y's där de väljer en annan valp eller accepterar ekonomisk kompensation från uppfödaren var också utan framgång. Det är naturligtvis Y's fulla rätt att inte acceptera ett sådant erbjudande, men det faktum att de inte accepterade visar tydligt att de andra valparna inte var av samma klass. I diskussionen med Y's så framgick även att uppfödaren inte gjort några försök att få dem att ändra sig.

Jag vill här vara tydlig i att ingen skugga faller på Y's, de har, precis som vi, blivit förda bakom ljuset av uppfödarens dubbla avtal, även om de råkade komma ut som vinnare. Vi har båda legitima anspråk på valpen, och även om min jurist säger att våra anspråk är starkare, så är grundproblemet att uppfödaren gjort två olika utfästelser där hon inte kan leva upp till båda. Y's har inte gjort något fel i detta ärende.

Vi har blivit erbjudna en annan valp, men det var den valp som vi först valt som hade det psyke vi letade efter (vi behöver en hund som är rimligt säker med smådjur) och det var denna valp som funnit vårt hjärta. Naturligtvis skulle vi också kunna älska en annan valp lika mycket, men som djurägare så har man också ett ansvar för sina smådjur, så rätt psyke är ett kompromisslöst krav. X's agerande har gjort att allt förtroende för uppfödaren borta och vi känner att vi inte vill göra affärer med henne. Kan vi få den överenskomna valpen är vi beredda att svälja stoltheten och göra affär, men går inte detta så väljer vi istället en seriösare uppfödare.

Uppfödaren har inte visat några som helst ansatser att vilja lösa problemet eller att kompensera, tvärtom så har hon intagit en aggressiv, konfrontativ attityd och snärjt in sig i ytterligare lögner. Mötet med henne igår blev direkt otrevligt. Vi gick in i det med en attityd av "alla kan göra misstag, nu hittar vi en lösning", men blev mycket otrevligt bemötta och våra barn (14 och 16 år) tog mycket illa vid sig.

Ett samtal med en annan valpspekulant som dök upp vid mötet igår visade också att även de fått likadana utfästelser, även om de då haft turen att inte drabbats som vi.

Några saker jag vill trycka speciellt på:

* Det finns ingen tvekan om vilka utfästelser som gjorts av uppfödaren. Vi är fem personer som alla är eniga om det, och vi har frågat, eftersom vi fann det lite ovanligt att hon inte ville ha tingningsavgift, och fått bekräftat att hon verkligen menade det som vi uppfattat det.
* Vi är inte i första hand ute efter att sätta dit någon. Vi har tolerans för att misstag kan ske, men vi vill ha vår hund. Det kan mycket väl vara ett ärligt misstag, men som seriös aktör så ser man till att reparera sina misstag.
* Det må vara att praxis är att hanhundsägaren får välja först, men nu underlät de att välja tills långt efter att vi fått välja och blivit garanterade vår valp och har därmed försuttit sin chans. I vilket fall, konsumentköplagen är i slutänden vad som gäller och ingångna avtal ska respekteras.
* Vi är beredda att acceptera en förlikning där vi underlåter att göra en rättssak av ärendet om vi får köpa valpen som utlovat. Vi är som sagt inte ute efter att sätta dit någon, målet är alltid en lösning. På det hela taget finner vi det mycket tråkigt och osmakligt att vi tvingas hantera ärendet på detta sätt och föredrar mycket hellre en omsesidigt acceptabel överenskommelse.
* Valpar är, om uttrycket ursäktas, en färskvara. Tiden rinner iväg, och vi har cirka en vecka innan valpen formellt säljs till Y's, varefter alla försök att uppnå en lösning blir avsevärt mycket svårare.

Jag är medveten om att SKK's möjligheter till maktmedel antagligen är mycket begränsade, men, som aktiv inom annat föreningsliv, så är jag också övertygad om att ni inte vill ha oseriösa aktörer bland era medlemmar som skapar dåligt rykte och sänker nivån på landets hunduppfödning. Ett tydligt agerande från er sida skulle därför vara mycket uppskattat, och om det skulle hjälpa till att lösa problemet så att vi fick vår hund så skulle jag och min familj vara evigt tacksamma.

O
Visst du kan testa att slänga iväg dina pengar på att processa, men varför? du vinner inget. Du förlorar bara!
Jag förstår att du är besviken, men lämna detta nu.

Det spelar ju ingen roll om jag förlorar pengar som jag har råd att förlora. Chansen finns att uppfödaren inte har råd att förlora pengar, och därmed ger med sig. Vad är problemet?

Troberg skrev:
Det spelar ju ingen roll om jag förlorar pengar som jag har råd att förlora. Chansen finns att uppfödaren inte har råd att förlora pengar, och därmed ger med sig. Vad är problemet?
Ja men fortfarande så är det så att det du har rätt till som skadeståndsersättning är det som är stipulerat i Köplagen §27. Alltså "köparen har rätt till ersättning för den skada han lider". Det är vidare upptagit att en köpare inte har rätt till ersättning för någon indirekt förlust (köplagen §67)

Så att det du kan få ut är om ni har lagt några pengar på någon veterinärundersökning, tveksamt men eventuellt för bensinersättning för besöken. Alltså rent ut sagt småpotatis, har säljaren bara det minsta koll eller ringer en advokat för 5 min kostnadsfri rådgivning kommer denna inse att de knappt riskerar att förlora något. Om de inte anlitar jurist till småmålet så kostar det dem alltså några hundringar i bensin + den timmen målet kommer ta.

Men visst du kan ju lyckas på ett sådant här sätt att hota eller skrämma upp en okunnig säljare till att kanske vika sig. Då får du en valp av en uppfödare som förmodligen aldrig mer vill prata med dig och troligtvis gör allt i sin makt att se till att ingen annan inom rasklubbar mm vill befatta sig med er heller.

Det är absolut olyckligt att ni har fått ett felaktigt löfte men samtidigt är det hennes "vara" som hon själv bestämmer vem hon vill sälja till.

Troligtvis kommer det inte handla om så mycket pengar för din del, 20-30000 kr kanske. Det är ett småmål som det handlar om. Så oavsett utgång så förlorar du dvs dina kostnader kommer du ha oavsett. Tiden innan du får upp det i rätten är lång och hur som så kommer ni inte få den hund ni har sett ut.

Det finns legitima sätt att processtekniskt lyfta upp en process som denna från att vara småmål till ordinärt tvistemål. Därmed finns förutsättningar för att få finansiering via hemförsäkringens rättsskydd. Får skriva mer om detta när det visar sig var forumet tar vägen.

Då får du en valp av en uppfödare som förmodligen aldrig mer vill prata med dig och troligtvis gör allt i sin makt att se till att ingen annan inom rasklubbar mm vill befatta sig med er heller.
Bra kontakt med uppfödaren är bra, men inte nödvändigt. När det gäller att ställa till problem så tror jag inte det är ett problem, hon står inte så högt på den sociala hackordningen inom kennelområdet.

Det är absolut olyckligt att ni har fått ett felaktigt löfte men samtidigt är det hennes "vara" som hon själv bestämmer vem hon vill sälja till.
Det är hon som bestämmer fram tills hon avtalat något. Där slutar hennes rätt att bestämma.

Tiden innan du får upp det i rätten är lång och hur som så kommer ni inte få den hund ni har sett ut.
Jag har insett det, men det handlar också om att sätta ner foten och att skydda andra från liknande agerande.

kinglolle skrev:
Ja men fortfarande så är det så att det du har rätt till som skadeståndsersättning är det som är stipulerat i Köplagen §27. Alltså "köparen har rätt till ersättning för den skada han lider". Det är vidare upptagit att en köpare inte har rätt till ersättning för någon indirekt förlust (köplagen §67)

Så att det du kan få ut är om ni har lagt några pengar på någon veterinärundersökning, tveksamt men eventuellt för bensinersättning för besöken. Alltså rent ut sagt småpotatis, har säljaren bara det minsta koll eller ringer en advokat för 5 min kostnadsfri rådgivning kommer denna inse att de knappt riskerar att förlora något. Om de inte anlitar jurist till småmålet så kostar det dem alltså några hundringar i bensin + den timmen målet kommer ta.

Men visst du kan ju lyckas på ett sådant här sätt att hota eller skrämma upp en okunnig säljare till att kanske vika sig. Då får du en valp av en uppfödare som förmodligen aldrig mer vill prata med dig och troligtvis gör allt i sin makt att se till att ingen annan inom rasklubbar mm vill befatta sig med er heller.

Skadestånd är väl en sak... det är väl kanske inte riktigt jätterelevant rent processekonomiskt.
Det hela måste väl handla om en fastställelsetalan om bättre rätt till valpen.

jaso skrev:
Skadestånd är väl en sak... det är väl kanske inte riktigt jätterelevant rent processekonomiskt.
Det hela måste väl handla om en fastställelsetalan om bättre rätt till valpen.
Ja vilket jag betvivlar att TS skulle kunna få då processen kommer att dra ut på tiden såpass långt att valpen troligtvis är unghund på över 1 år och har bott hos sin dåvarande familj i kanske 10-12 månader.

Så att det TS vill göra är väl just att trotsa alla processekonomiska och ta risken för egna utgifter bara han kan orsaka sin motpart en del kostnader. Eller har jag uppfattat något fel?

Eller har du annan erfarenhet än mig angående processtid för en fastställelsetalan om bättre rätt?

O
Tja....
Lägg ner, om du har så mycket pengar över så att du kan slänga dessa på en meningslös process, skänk dom till ett hundstallet i stället. Då får du en vinnare, och du mår bättre!
För hundvalpen kommer du inte få.
Eller så tar du pengarna som processen kan kosta å köp en resa.
Troligtivs så kommer uppfödaren att ringa ett 5min samtal till en jurist. Ni kommer bara att förlora oavsett om ni skulle vinna. Då kostnaden är förstor!

Ditt brev till SKK är nog det bästa.
Att sätta ned foten genom att processa för små summor är totalt meningslöst och löser inga problem.
Det är inget sätt att sätta ner foten på.

Eller så tar du pengarna å köper lite tid hos en psykolog så du kan komma över förlusten av valpen!

Visst är det tråkigt när man ställt in sig på en valp, men det enda realistiska är att du vänder dig till en annan uppfödare och väljer en annan valp. Däremot så bör ju uppfödaren prickas på något sätt, om det nu är Kennelklubben man ska vända sig till. Det är ju viktigt att framtida kunder är medvetna om att uppfödaren inte är att lita på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.