Beställde byggström genom min elektriker för husbygget. Strax därefter hade någon markerat ut var elen finns med en neongulmålad träpinne samt gissningsvis klippt av kabeln då kabeln ovan mark är helt borta nu:eek:, kabelstumpen som stack upp var iofs bara ca 70cm lång vilket iofs är lagom för mitt elbjörn elskåp som ska kopplas in.

verkar inte vara några vanliga koppartjuvar då de andra obyggda tomterna har sina kabelstumpar kvar och placeringen är utmarkerad med en pinne

Brukar vattenfall komma å klippa av kablar strax innan de ska koppla in byggel i vanliga fall eller varför gör de så här? verkar ju väldans märkligt..

De som har markerat ut vad kablen ligger är ju Nätägaren alt någon grävmaskin snubbe som bett om kabel visning.

Det är väldigt vanligt med kabeltjuvar. Oftast kan det ligga en liten ring med kabel gömd på tomten som ska räcka intill det färdiga huuset sedan. Tex 20m.

Det är inte ditt bekymmer. Vem fixar fram en elbjörn med godkännd elmätare i? Vad jag vet så är det nätägaren som kopplar in/ur byggström om inget annat ges.

Fattar ingenting. Har VF stulit 70 cm kabel från dig menar du??

hoppas det löser sig när de kommer å kopplar in skåpet utan att det kommer en extra faktura för kabelskarvning när det egentligen inte behövdes... (har köpt mig ett begagnat elbjörnskåp av en annan som byggt hus, då det är billigare än att hyra ett, som är det skåpet som de ska koppla in)

vet inte vem det är men kabeln är borta och det står en markeringspinne där iaf...

Det är inte din elinstallatör som snott den då för den varit utsliten eller av fel sort? Ska du inte koppla in kommande servis där istället kanske?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.