6 865 läst ·
50 svar
7k läst
50 svar
Vad går först? Ventilationen eller värmen?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Kamin är väl den sista prioriteringen man bör göra?
1. Vädertåligt hus (det regnar inte in etc)
2. Fungerade värmesystem genom värmepumpen
3. Fungerade ventilation (gärna FTX om möjligt)
4. Se till att huset inte läcker som ett såll (tätt förutom ventilation)
5. Övrigt husskick som inte är "okej"
6. Tilläggsisolering
7. Kamin
1. Vädertåligt hus (det regnar inte in etc)
2. Fungerade värmesystem genom värmepumpen
3. Fungerade ventilation (gärna FTX om möjligt)
4. Se till att huset inte läcker som ett såll (tätt förutom ventilation)
5. Övrigt husskick som inte är "okej"
6. Tilläggsisolering
7. Kamin
"förr eller senare misstänker jag att det blir en kamin:x" Jag anar en antydan till att detta ej är en bra ide?roland53 skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Håller helt med så länge punkt 5 är sånt som kan tänkas skada huset. t ex en spricka i en gjuten trappa är ju inte OK, men måste inte nödvändigtvis prioriteras högt så länge det inte föreligger risk för skador på personer eller hus.Johannes Carlsson skrev:Kamin är väl den sista prioriteringen man bör göra?
1. Vädertåligt hus (det regnar inte in etc)
2. Fungerade värmesystem genom värmepumpen
3. Fungerade ventilation (gärna FTX om möjligt)
4. Se till att huset inte läcker som ett såll (tätt förutom ventilation)
5. Övrigt husskick som inte är "okej"
6. Tilläggsisolering
7. Kamin
Sedan kan jag tycka att om man prioriterar punkt 6 eller 7 först, det är lite av en smaksak och beror på vad det är för hus. I mitt hus hade jag inte valt att tilläggsisolera framför att installera en kamin, det hade varken inte vart ekonomiskt lönsamt kontra att kunna värma med ved.
Men då är det ett gammalt timmerhus med vindpapp utvändigt och veden är i mitt fall gratis.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Han som var här sa tydligt att han ej var van vid luft/vatten värmepumpar...roland53 skrev:
Jag får se om det blir någon värme i huset framöver,helt enkelt
Då skulle jag ringt firman och fråga varför dom skickar en "serviceman" som inte har kunskap om det han ska serva.
Frågan är om du överhuvudtaget skall betala för en sådan "service" och det känns ju ganska meningslöst att att ringa igen "om du får problem".
Dom kunde ju lika bra ha skickat jultomten eller mannen som står i korvkiosken. Hade duvarit villiga betala för det?
Frågan är om du överhuvudtaget skall betala för en sådan "service" och det känns ju ganska meningslöst att att ringa igen "om du får problem".
Dom kunde ju lika bra ha skickat jultomten eller mannen som står i korvkiosken. Hade duvarit villiga betala för det?
Jag håller fullständigt med dig,men det är ju som sagt en av alla bekymmer jag har i detta hus,som jag berättat tidigare i en av mina trådar,att jag inte får hit folk som är professionella och vet vad dom pysslar med. Det är mycket retfullt,men vad ska jag göra? Jag har ringt och skällt på dessa firmor innan,det hjälper inte. Ingen ide´att bli förbannad,så nu har jag resignerat tyvärr. Jag gör vad jag kan för att fixa folk som vet vad dom gör. Mer kan jag inte göra. Jag bara hoppas på att inte värmepumpen börjar krångla akut som att vatten skulle börja spruta i pannrummet tex,för då anar jag att ingen kommer hit då heller,tyvärr.roland53 skrev:Då skulle jag ringt firman och fråga varför dom skickar en "serviceman" som inte har kunskap om det han ska serva.
Frågan är om du överhuvudtaget skall betala för en sådan "service" och det känns ju ganska meningslöst att att ringa igen "om du får problem".
Dom kunde ju lika bra ha skickat jultomten eller mannen som står i korvkiosken. Hade duvarit villiga betala för det?![]()
Men som sagt,jag håller fullständigt med dig i ditt inlägg.
Där satt den. Underbart inlägg.Precis så tänker jag medLars48 skrev:
Att slippa denna teknik,som aldrig vill fungera, skulle vara oslagbart.
Jag har inte kunna jämföra så mycket ännu så länge. Det är ju rätt varmt ute så innetempen är rätt hög oavsett,om pumpen funkar eller ej.
Men en skillnad på några av husets element har jag märkt. Elementet i köket och i hallen är mycket varmare än dom brukar vara,plus ett element uppe i ena sovrummet är mycket varmare än förut. Tänk om jag får värme i huset nu?
Det ska bli så spännande att se sedan när det blir minusgrader ute.
Eftersom det är så här så skulle jag rekommendera att du börjar lära dig mer om det du har. Snabbt. Det är ett bra sätt att minska kostnader. Börja med att läsa manualen till din VP. Googla allt du inte förstår. Det kommer kosta tid men sparar pengar i slutänden och kunskap är en lätt börda att bära...
Alldeles riktigt. Jag är här på detta forum och suger åt mig alla kunskaper så mycket jag bara kan. Skrev i någon annan tråd att jag uppskattar mycket alla råd och tips jag får här.tommib skrev:Eftersom det är så här så skulle jag rekommendera att du börjar lära dig mer om det du har. Snabbt. Det är ett bra sätt att minska kostnader. Börja med att läsa manualen till din VP. Googla allt du inte förstår. Det kommer kosta tid men sparar pengar i slutänden och kunskap är en lätt börda att bära...
Detta gäller speciellt mycket eftersom det inte finns någon manual till värmepumpen. Och att googla på mitt märke har inte gjort mig så mycket klokare.
Jag gör allt jag kan. Jag tror inte jag kan suga åt mig hur mycket som helst på en enda gång. Jag tar lite i taget. Och jag har lärt mig mycket här på forumet. Jag är på god väg
