M
Husköpare 8 skrev:
Där satt den. Underbart inlägg.Precis så tänker jag med:D
Att slippa denna teknik,som aldrig vill fungera, skulle vara oslagbart.

Jag har inte kunna jämföra så mycket ännu så länge. Det är ju rätt varmt ute så innetempen är rätt hög oavsett,om pumpen funkar eller ej.
Men en skillnad på några av husets element har jag märkt. Elementet i köket och i hallen är mycket varmare än dom brukar vara,plus ett element uppe i ena sovrummet är mycket varmare än förut. Tänk om jag får värme i huset nu?
Det ska bli så spännande att se sedan när det blir minusgrader ute.:)
Har suttit på samma sits som du fast jag bor i sthlm. En dag kom jag hem från jobbet och tyckte det var väldigt kallt. Ingen värme på elementerna. VP var helt dött. Tar dit en reparatör som tyckte att jag ska börja leta efter kretskortet på blocket eller ebay, eftersom det inte gick att få tag i !
Försökte beställa ny panna med leverans tid mellan 4 till 6 veckor. Då skulle jag fixa installatör själv, mitt i vinter, minus 16 grader. Alla företag som jag ringde var fullbokade ett par månader framåt.
Som tur var hade jag en kamin, annars skulle jag frusit i hjäl. Efter ett par veckor letande och 100 tals telefonsamtal hit och dit, valde jag att köpa en begagnad vp på blocket och installera den själv. På en halv dag var allt återställd med en tiondedels kostnad jmf med den billigast offerten.
Så att säga kamin är väldigt bra att ha. EN del konserver, medicin och ren vatten i källaren är oxå nödvädigt att ha. Människan har blivit så beroende av all teknik, manualler, internät, el, byggahus och inte minst iphone.
Här om dan tappade jag luren och håll på få hjärt attack. 180/111 i blodtryck fick jag !
D>et är dags att bli oberende som en gång i tiden våran förfäder var.
 
  • Gilla
Husköpare 8 och 1 till
  • Laddar…
Redigerat:
roland53 skrev:
Kan du posta din adress så ska jag skicka en flintyxa och lite benmärg, kan ju vara gott nu till jul ..... fast man firade väl inte jul heller på den tiden. :)

.... med PostNord dom har ännu ej kommit in i den moderna tiden om man ska tro denna tråd

[länk]
Tack för omtanken. Med den nya avvancerade tekniken ifall kommer den bort eller kommer aldrig fram 😊
 
Lars48 skrev:
Har suttit på samma sits som du fast jag bor i sthlm. En dag kom jag hem från jobbet och tyckte det var väldigt kallt. Ingen värme på elementerna. VP var helt dött. Tar dit en reparatör som tyckte att jag ska börja leta efter kretskortet på blocket eller ebay, eftersom det inte gick att få tag i !
Försökte beställa ny panna med leverans tid mellan 4 till 6 veckor. Då skulle jag fixa installatör själv, mitt i vinter, minus 16 grader. Alla företag som jag ringde var fullbokade ett par månader framåt.
Som tur var hade jag en kamin, annars skulle jag frusit i hjäl. Efter ett par veckor letande och 100 tals telefonsamtal hit och dit, valde jag att köpa en begagnad vp på blocket och installera den själv. På en halv dag var allt återställd med en tiondedels kostnad jmf med den billigast offerten.
Så att säga kamin är väldigt bra att ha. EN del konserver, medicin och ren vatten i källaren är oxå nödvädigt att ha. Människan har blivit så beroende av all teknik, manualler, internät, el, byggahus och inte minst iphone.
Här om dan tappade jag luren och håll på få hjärt attack. 180/111 i blodtryck fick jag !
D>et är dags att bli oberende som en gång i tiden våran förfäder var.
Exaktamente,detta är precis vad jag pratar om. Om jag skulle få strömavbrott i mitt hus,skulle jag frysa ihjäl utan en kamin. Därför är jag så angelägen att installera en INNAN det sker. Jag litar inte ett dugg på den moderna tekniken,speciellt inte efter att ha ägt en Foma luft/vatten värmepump....Jag anser det vara ett gissel att människan idag är så beroende av modern teknik för att överleva. Vid en kris situation är en kamin bra att ha. Punkt slut.

Därför tyckte jag ju också att det var vansinnigt att kasta ut eldningsmöjligheterna i huset.
Efter denna resa med min usla pump så vill jag nu ha en kamin ännu mer än tidigare.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Marcussjogren skrev:
Det står inget modellnummer om du öppnar luckan på innerdelen? Eller om du kollar på utedelen?

Här är manualen till Foma 6200 Inverterpump.

[länk]
jajemen,nu börjar det hända saker i stugan:)
På utedelen står det såhär: Modell 5600/6200/6300 inte vet jag vad det betyder,men jag läste också att värmekapaciteten för min pump är 1400-6400 watt. Kan någon vänlig människa berätta för mig om detta är tillräckligt för ett två våningshus på 120 kvadrat?

Ännu så länge är det inte så kallt utomhus,men jag tycker jag redan börjar känna skillnad på värmen inomhus?
Jag tror jag har fått värme i mitt hus,gott folk!:wow:

Men jag ska väl inte ropa hej ännu,tänker jag. Jag VÅGAR inte ropa hej ännu.:)

Vad killen gjorde som var här,var att han vred på nån vatten kran och ökade vattentrycket i systemet. Plus att han kunde rubba den röda kulventilen som jag inte har lyckats vrida på.

Herregud vad jag har gått omkring och frusit i detta hus. Ska lidandet äntligen vara över nu? tror knappt det är sant...
Tack förresten för att ni laddade upp manualer till min värmepump,även om det inte är exakt min modell,så kan det kanske vara till någon hjälp ändå. :)

Så...nu om värmen kommer tillbaka till mitt hus,så står jag fortfarande inför denna vanliga gamla fråga...ska jag installera en kamin nu när värmepumpen verkar fungera?

Tänk den dagen fanskapet går sönder på riktigt och jag inte har en kamin att elda i...det blir inte roligt...jag orkar inte frysa mer inomhus nu. Jag orkar inte längre leva som en uteliggare i mitt eget hem. En komplettering till pumpen kan ju aldrig vara fel?

Men då har vi nästa problem....bygganmälan som tar flera månader....I rest my case...:cool:
.
 
Får jag fråga varför du är så negativ mot din värmepump? Att ventiler är stängda och trycket i systemet är lågt kan du ju knappast belasta värmepumpen för. Det är ju ett klassiskt handhavande-fel.

En annan fråga: hur många gånger per år försvinner strömmen hemma hos dig?

Med vänlig hälsning, David
 
Ja, nu börjar jag undra om felet verkligen låg på värmepumpen???

Som du beskriver det misstänker jag att du inte haft tillräckligt med vatten i radiatorerna och att du har en membran-expansionstank (röd burk).

Om så är fallet kan du inte anklaga värmepumpen utan då har du missat tillsynen på radiatorkretsen.
Eftersom du också pratar om en stängd ventil. Kan det rent av vara så att det varit stängt till en cirkulationspump?
En stängd ventil kan ej heller belasta själva värmepumpens funktion utan handlar om att operatören "bakom spakarna" har varit och pillat på ventilen utan att förstå funktionen :eek:

Edit: 2:a på bollen :o
 
Om du nu fått ordning på värmepumpen utan att du tömt plånboken så sätt in alla klutar för att få in kaminen.

Om inte annat så händer det väl förr eller senare att v-pumpen havererar igen, det händer alla .... eller ett strömavbrott.

Go for it, GO!
 
  • Gilla
Husköpare 8 och 1 till
  • Laddar…
M
Husköpare 8 skrev:
jajemen,nu börjar det hända saker i stugan:)
På utedelen står det såhär: Modell 5600/6200/6300 inte vet jag vad det betyder,men jag läste också att värmekapaciteten för min pump är 1400-6400 watt. Kan någon vänlig människa berätta för mig om detta är tillräckligt för ett två våningshus på 120 kvadrat?
.
Jag kan tänka mig att ditt hus kräver runt 8kW vid DUT om det inte är tilläggsisolerat.

I så fall så är din pump lite i underkant. Men eftersom man sällan når DUT så är det inte hela världen. Dock minskar ju pumpens effektivitet i takt med att det blir kallare ute, så det kan nog hända att den får problem runt -10 eller lägre. Men det lär du ju märka snart ;)
 
Dave13 skrev:
Får jag fråga varför du är så negativ mot din värmepump? Att ventiler är stängda och trycket i systemet är lågt kan du ju knappast belasta värmepumpen för. Det är ju ett klassiskt handhavande-fel.

En annan fråga: hur många gånger per år försvinner strömmen hemma hos dig?

Med vänlig hälsning, David
Din fråga (som du förstås är mer än välkommen att ställa) får mig att förstå att du själv inte har suttit i min situation.Först att köpa ett hus som faller in över en,och jag blir så chockad så jag till slut inte vet vad som är viktigt att fokusera på först,utan istället vänjer jag mig vid att gå runt och frysa i mitt eget hem,inte en vinter,utan två vintrar på raken. Det tar massor av kraft och energi av en att bara ha 14 grader inomhus. Man slutar att tänka klart. och denna vinter var ändå lite mänsklig. Förra vintern hade jag det ännu värre. Då hade jag 12 grader inomhus.
lägg sedan till att jag var tvungen att fixa massa andra grejer på huset också. Det är inte konstigt alls om man förlorar fokus i det läget.

Så ja jag tycker mig ha rätt att vara less på min värmepump,som det dessutom inte fanns någon manual till.
Jag tog för givet att uppvärmningen i huset skulle fungera när jag köpte huset. Nu vet jag bättre. Ta aldrig något för givet när du köper hus.Aldrig någonsin.Men förra ägaren hade ju förstås inte låtit mig "låna" huset några dagar för att testa om pumpen fungerade. Så jag hade ju ändå inte kunnat utföra min undersökningsplikt gällande fanskapet ändå.

Fråga nummer två. Det har aldrig varit strömavbrott i mitt hus,så länge jag har bott här,men det garanterar ju inte att det aldrig kommer hända i framtiden eller hur? Jag tänker på stormen "Gudrun" bara för att ta ett exempel. Den stormen var så jävlig så det var några som tog sina liv,om jag inte missminner mig. Och om en sådan naturkatastrof händer igen,ja då kan jag åtminstone elda i min kamin så att jag inte fryser ihjäl. Nu om detta skulle hända,är jag helt chanslös utan en kamin.
 
roland53 skrev:
Ja, nu börjar jag undra om felet verkligen låg på värmepumpen???

Som du beskriver det misstänker jag att du inte haft tillräckligt med vatten i radiatorerna och att du har en membran-expansionstank (röd burk).

Om så är fallet kan du inte anklaga värmepumpen utan då har du missat tillsynen på radiatorkretsen.
Eftersom du också pratar om en stängd ventil. Kan det rent av vara så att det varit stängt till en cirkulationspump?
En stängd ventil kan ej heller belasta själva värmepumpens funktion utan handlar om att operatören "bakom spakarna" har varit och pillat på ventilen utan att förstå funktionen :eek:

Edit: 2:a på bollen :o
Som jag skrev innan,jag vågar inte riktigt ropa hej ännu. Det är först vid 3-4 minusgrader utomhus som jag eventuellt kommer märka någon skillnad. Men du har så rätt. Jag kan mycket väl ha använt pumpen på fel sätt,men det är inte lätt att handha den på något sätt alls när en manual saknas till den. Men som sagt,det visar sig med tiden om den funkar nu eller ej...:)
 
Marcussjogren skrev:
Jag kan tänka mig att ditt hus kräver runt 8kW vid DUT om det inte är tilläggsisolerat.

I så fall så är din pump lite i underkant. Men eftersom man sällan når DUT så är det inte hela världen. Dock minskar ju pumpens effektivitet i takt med att det blir kallare ute, så det kan nog hända att den får problem runt -10 eller lägre. Men det lär du ju märka snart ;)
Vad är "DUT" ?
 
Om du är så orolig att värmen skall försvinna på grund av elavbrott, kan du säkra upp med en enkel fotogenkamin, för omkring 1000-lappen.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.