13 602 läst ·
60 svar
14k läst
60 svar
Byte av vattenmätare - Vattenlev. kräver åtgärd först
Hej,
Enligt vattenbolaget så har jag en föråldrad installation. Det ska finnas en konsol bakom vattenmätaren innan han gör utbytet. Han sa att jag skulle ringa en VVSare som bytar ut allt, stänga av vattnet från gatan etc.
Ska man ringa en VVSare byta ut allt bara för att det är "nice" eller räcker det att jag köper en konsol, stänger ventilerna och gör det själv så att teknikern får lov att byta mätaren?
Är äldre delar en risk?
Enligt vattenbolaget så har jag en föråldrad installation. Det ska finnas en konsol bakom vattenmätaren innan han gör utbytet. Han sa att jag skulle ringa en VVSare som bytar ut allt, stänga av vattnet från gatan etc.
Ska man ringa en VVSare byta ut allt bara för att det är "nice" eller räcker det att jag köper en konsol, stänger ventilerna och gör det själv så att teknikern får lov att byta mätaren?
Är äldre delar en risk?
Inte nödvändigtvis, men får det plats en med ventiler kan du väl sätt dit en sådan mellan. Under förutsättning att de gamla ventilerna håller tätt under manövern. Den är det ju bara att slå på vattnet och ta bort hattarna på de gamla ventilerna och i fortsättningen låta dessa vara öppnaK Keld skrev:
Vad du gör så försök inte att själv stänga av vattnet i gatan, dessa ventiler går ofta sönder och drar du sönder den så sitter du i skiten, då får du betala bytet av ventilen i gatan.
Låt vattenbolaget stänga ventilen, då är risken deras.
Låt vattenbolaget stänga ventilen, då är risken deras.
Enda stunden som kräver avstängt vatten i gatan är ju när den första kranen bytes..
Har man kompetens själv så är det ju inte svårt att beställa avstängning av vattnet i gatan för bytet och dit med en ny vattenmätarkansoll med nya kranar när man ändå byter
Det som fattas är ju väggfästet så det är väl det som är anmärkningen om nu kranarna funkar men det är ju ingen poäng att krångla dit ett fäste på några gamla kranar..
Eftersom det är koppar är det ju enkelt att utföra med klämringskopplingar om man vill hålla på själv och saknar pressverktyg..
Självklart lär man ha lite koll vad man gör och göra jobbet i rätt ordning så vattenverkets personal kan vara där så få minuter som möjligt tills man fått dit så första kranen är tät så kan dom ju slå på vattnet och åka
vidare...
Och klokt att ta dit vattenverkets personal för att stänga av vattnet i gatan om ventilen i gatan jäklas så slipper man tjafs om det och risk att ha sönder den om man är ovan
Har man kompetens själv så är det ju inte svårt att beställa avstängning av vattnet i gatan för bytet och dit med en ny vattenmätarkansoll med nya kranar när man ändå byter
Det som fattas är ju väggfästet så det är väl det som är anmärkningen om nu kranarna funkar men det är ju ingen poäng att krångla dit ett fäste på några gamla kranar..
Eftersom det är koppar är det ju enkelt att utföra med klämringskopplingar om man vill hålla på själv och saknar pressverktyg..
Självklart lär man ha lite koll vad man gör och göra jobbet i rätt ordning så vattenverkets personal kan vara där så få minuter som möjligt tills man fått dit så första kranen är tät så kan dom ju slå på vattnet och åka
vidare...
Och klokt att ta dit vattenverkets personal för att stänga av vattnet i gatan om ventilen i gatan jäklas så slipper man tjafs om det och risk att ha sönder den om man är ovan
Har själv fått göra samma byte, här blev det strul. Hade bokat med Vvs-firman då det visade sig att servisventilen på granntomten inte gick att stänga och det tog nästan tre år innan den byttes ut. När det var dags visade det sig att gängorna på inkommande rör rostat sönder så det blev mer omfattande än tänkt. Ett tips när du ändå är igång är att installera en läckagevakt vid vattenmätaren då det brukar ge en femhundring i rabatt på försäkringspremien.
När jag renoverade skulle vi byta ut befintliga ventiler för att montera allt i ett fördelarskåp. Pratade med kommunen om avstängning och samma här, det blev strul för ventilen låg djupt under ytan under min häck, dvs även inne på min fastighet. Så det blev först för kommunen att planera in o gräva upp vägen utanför och från sidan gräva sig in till ventilen som de då flyttade ut i gatan. Kommunens vattenpersoner tyckte då att vi skulle passa på att byta mätare för det skulle i alla fall uppgraderas inom några år så mina VVS’are fick i uppdrag att koordinera med kommunens vatten om att få till avstängning så att de kunde montera nya skåpet samt få ny ventil installerad samtidigt. Gick hur smidigt som helst så behövdes det inget spring eller avstängning i onödan.
Jag tänker att du borde kunna göra lika dant, se till att få konsol installerad och att den som ska göra jobbet ser till att det blir avstängt och att de byter mätaren vid samma tillfälle. Jag tror nämligen inte att han får installera befintlig mätare igen i en ny konsol utan det, precis som med elmätaren ska göras av de som äger den.
Jag tänker att du borde kunna göra lika dant, se till att få konsol installerad och att den som ska göra jobbet ser till att det blir avstängt och att de byter mätaren vid samma tillfälle. Jag tror nämligen inte att han får installera befintlig mätare igen i en ny konsol utan det, precis som med elmätaren ska göras av de som äger den.
Den vanliga gången är att vvs-firman sätter dit den gamla mätaren i konsolen och sedan får du kontakta din vattenleverantör så de kan boka in ett byte till ny mätare. I de flesta fall så har vvs-firman klartecken från leverantören att stänga servisventilen.T TypRätt skrev:När jag renoverade skulle vi byta ut befintliga ventiler för att montera allt i ett fördelarskåp. Pratade med kommunen om avstängning och samma här, det blev strul för ventilen låg djupt under ytan under min häck, dvs även inne på min fastighet. Så det blev först för kommunen att planera in o gräva upp vägen utanför och från sidan gräva sig in till ventilen som de då flyttade ut i gatan. Kommunens vattenpersoner tyckte då att vi skulle passa på att byta mätare för det skulle i alla fall uppgraderas inom några år så mina VVS’are fick i uppdrag att koordinera med kommunens vatten om att få till avstängning så att de kunde montera nya skåpet samt få ny ventil installerad samtidigt. Gick hur smidigt som helst så behövdes det inget spring eller avstängning i onödan.
Han sade att utan godkännande rör han den inte då han skulle bli ansvarig om den gick sönder.
Hos mig för några år sen så samkörde vvs-firman med vattenbolaget, de verkade ha en speciell "ventildag" i min stadsdel när de var på plats och kunde stänga ventiler. Det var tom så att min rörmokare fick den nya vattenmätaren under tiden och satte den på plats i konsolen istf den gamla.B Bitterhetsakademin skrev:
Ser ut att du precis som jag har en "gammal" idag icke standard dimension på inkommande plastslang.
Visst det går fixa rätt själv, men jag rekommenderar att köra via VVS firma då det KAN vara svårt att hitta fäste som passar.
Jag anlitade VVS firma just pga det.
Visst det går fixa rätt själv, men jag rekommenderar att köra via VVS firma då det KAN vara svårt att hitta fäste som passar.
Jag anlitade VVS firma just pga det.
Godmorgon, trevligt att det finns kommuner som har förnuftet kvar, i kommunen där jag bor var det uteslutet att de skulle anpassa sig till att göra saker samtidigt, när ni gjort det ni ska så meddelar ni oss så kommer vi sedan och byter mätare, inget sunt tänkande i onödan.T TypRätt skrev:När jag renoverade skulle vi byta ut befintliga ventiler för att montera allt i ett fördelarskåp. Pratade med kommunen om avstängning och samma här, det blev strul för ventilen låg djupt under ytan under min häck, dvs även inne på min fastighet. Så det blev först för kommunen att planera in o gräva upp vägen utanför och från sidan gräva sig in till ventilen som de då flyttade ut i gatan. Kommunens vattenpersoner tyckte då att vi skulle passa på att byta mätare för det skulle i alla fall uppgraderas inom några år så mina VVS’are fick i uppdrag att koordinera med kommunens vatten om att få till avstängning så att de kunde montera nya skåpet samt få ny ventil installerad samtidigt. Gick hur smidigt som helst så behövdes det inget spring eller avstängning i onödan.
Ps det är i nutid, mätarbyte med manuell avläsning 2025, i grannkommunen monterades mätare med fjärravläsning.
Kostnaden för att vattenverkets personal ska komma ut och stänga av eller öppna vattnet vid servisventilen (i gatan) är:K Keld skrev:
Pris per tillfälle: ca 1 225 kr = 2450 kronor totalt