67 700 läst ·
250 svar
68k läst
250 svar
Vad gäller juridiskt när skogsägare spärrar en sedan länge använd stig
Jag skulle inte göra det utan markägarens tillstånd. Har man sin häst uppstallad hos en bonde så brukar man ha en överenskommelse med den bonden om var man får rida. Har man tur får man kanske även rida på grannarnas mark, enligt anvisning. Annars är det vanliga grusvägar som gäller.F fribygg skrev:
Låsta vägbommar är i praktiken inget hinder. Jag skulle inte välja det som hinder, men jag har sett ryttare hoppa över vägbom. Inget problem för en fälttävlanshäst som är van vid fasta hinder. De 'hinder' som syns på bilderna är perfekta för en häst. Bred stig med fast underlag och små fina 'naturliga' hinder. En ryttares dröm.
Jag är skogsägare och fd hemmansägare, där det förekom en massa spring på tomten. Det var först när vi satte upp kamerabevakning och hotade med polisanmälan om hemfridsbrott, som vi fick stopp på det rännandet.M martinradbo skrev:Hej.
Jag vill reda ut vad vi som boende / medborgare jämfört med markägaren har för möjligheter och skyldigheter innan jag agerar.
Vi bor i en by lite utanför en större stad i Sverige.
Marken runt alla styckade tomter (50-talet) ägs av en privat skogsägare. I ett av skogsområdena går en gammal stig som av hävd har använts av de boende under lång tid. Bl.a. är den bra för barnen för att kunna gena genom skogen och slippa gå på den trafikerade vägen.
Stigen passerar inga tomter med insyn eller nåt sånt. Markägaren, eller rättare sagt en närstående släkting, har nu fått ett ryck och av okänd anledning tycker han att skogen är deras egendom som ingen annan ska vandra genom, och medvetet markerat genom att göra som på bilderna.
Min son påpekade detta och tillsammans röjde vi upp, med följd att släktingen följande dag hade dragit fram allt igen.
Vi har sen gjort om manövern bägge två ett par ggr... 😜
En seriöst nedtagning av skog som en del av skogsbruket skulle jag kunna förstå, det kan ju ofta förstöra gamla fina stigar å man får hitta nya vägar att gå. Men det här handlar som sagt inte om det.
Min fråga är om någon här kan reda ut vad som gäller. Juridiskt och praktiskt. Är det ett brott? Vem kan jag kontakta, om någon? Vad jag göra? Alltså på rätt sida lagen.
Detta är ett annat fall, det är ute i naturen.
Allemansrätten är inte enkelt beskriven i lagen. Den finns beskriven i dokument från Naturvårdsverket.
Det finns ingen allemansstigsrätt. Du får röra dig fritt i skog och mark så länge du inte ställer till skada. Den rätten rör i första hand att gå till fots, inte att framföra fordon som t.ex. cyklar.
Skogsägaren sköter sin skog som de har lust med. Alla är välkomna att gå på min fastighet, där finns inget bostadshus och tomt. Jag krattar däremot inte manegen genom att hålla stigar öppna.
Argumenten om hävd grundar sig på en dom från ett fiskesamhälle i Bohuslön där man brukade gena över en tomt och rätten dömde till fastighetsägarens nackdel. Hävd kan du inte åberopa ute i naturen, där gäller dels allemansrätten, dels har som flera inlägg påpekat, fastighetsägaren rätt att sköta sin skog som de behagar.
Reglerna om stängselgenombrott gäller om någon sätter upp ett staket runt ett allemansrättsligt område, och inte erbjuder något sätt att komma in. Det kan vara berättigat med stängsel runt vilthägn etc. Regeln gäller inte en hög pinnar på marken. Det är som några påpekat, bara att vackert ta en omväg runt.
Hoppas att detta svarar på din fråga.
Naturvårdsverket har ett delvis annat synsätt:J jenhul skrev:
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/sa-gor-vi-allemansratt/cykling/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Markägaren kan plantera igen området där stigen går. Han har exakt noll skyldighet att mark till stig.M martin.sveg skrev:Och stängslar fastighetsägaren in ett område och låter stängslet passera en välanvänd stig så kan fastighetsägaren bli skyldig att anordna en passage förbi stängslet.
Min erfarenhet är också att man vid skogsavverkningar håller stigar öppna, passerar dem enbart vinkelrätt och undviker att lägga timmer eller grot på stigen. Ofta markeras sidorna av gamla stigar ut innan avverkningen så att skördaren och skotaren ser vart stigen går.
Det är/ har varit vanligt.A AndersS skrev:
Men som ägare till marken kan man ju givetvis plantera en yta eller helt enkelt lita på den naturliga återväxten och låta bli både röjning och gallring om man så önskar.
Det finns ju inget krav på att avverka eller för den delen hålla stigar, stickvägar eller vägar öppna för allmänheten utan de får ju ta väg/ färdas om de kan utan att störa eller förstöra.
Och det var bland det dummaste jag hört. Planterar man igen behöver man inte färdas med fordon på marken innan man gör sin första gallring och då kan man köra mellan dom träd som ska finnas kvar. en väg kan man sedan anlägga OM det blir mer lönsamt än om man ska skota allt virke längre bitar. Och då man skotar eller avverkar med maskiner behöver man normalt inte anlägga "vägar".A AndersS skrev:
Vi använder befintliga stigar/körvägar för skötsel och när vi befinner oss i skogen, de har funnits där i över hundra år, vissa 200-300 år. Inte planterar man igen, det är otroligt dumt.E elmont skrev:Och det var bland det dummaste jag hört. Planterar man igen behöver man inte färdas med fordon på marken innan man gör sin första gallring och då kan man köra mellan dom träd som ska finnas kvar. en väg kan man sedan anlägga OM det blir mer lönsamt än om man ska skota allt virke längre bitar. Och då man skotar eller avverkar med maskiner behöver man normalt inte anlägga "vägar".
Speciellt nu när det blir mera av blandskog.
Så här har vi som synes olika synsätt.