10 655 läst ·
76 svar
11k läst
76 svar
Vad får man själv installera/montera?
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Om jag kommer ihåg rätt så är lagen (ellagen??) väldigt övergripande, och säger i lite flummiga ordalag något om att allt är behörighetskrävande. Men ger rätten att utfärda detaljbestämmelser till elsäkerhetsverket. Verkets föreskrifter är därmed upphöjda till att vara lag.Icaros skrev:
Hej!
Nu får ni rätta mig om jag har fel eller saknar någon nödvändig information!!
Det måste finnas fullständig dokumetation på vad som är tillåtet och inte angående elinstalation, det kan inte vara så att detta är förbehållet certifierade elektriker, och då åsyftar jag inte glättade populärbeskrivna pamflätter!!
Om det styrs av lagar borde detta vara avgiftsfritt tillgängligt på nätet, inte minst om gemene man ska kunna lagföras för detta!!
Känner till några författningsamlingar som är användbara, men ingen på nätet!!
Kan någon koriskera mig om jag har fel!!!!
När det sedan gäller detaljreglering om HUR en elanläggning (det behörighetskrävande) skall vara utformad, så finns en dyr standard att tillgå. Men den är inte per definition lag/föreskrift, utan ett exempel på hur man kan utföra en elanläggningen på ett lagligt sätt. Det är upp till en elektriker att bevisa att det han gör är säkert, enklaste sött att bevisa, ör att hänvisa till att ha följt standarden. Men skulle jag kunna bevisa att min alternativa väg är lika säker, så är det OK. Men underlaget för standarden är framtaget internationellt, med utredningar för hundratals miljoner. Att övertrumfa det är svårt.
Är i färd med att snygga till i hallen och ska bl.a byta golvsockel där en kulokabel är fastspikad. Får jag lossa kabeln, byta sockel och spika fast kabeln igen utan att behöva boka besök av en behörig elektriker?
Har för mig jag läste den då den gavs ut.Bo.Siltberg skrev:
Det där spelet känns bekant, ska kolla på det vid tillfälle. Känns något överdrivet, kan jag hålla med om.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Nej, du får inte. Det finns inga undantag som är i närheten av att hantera fasta ledningar.Keiller skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Nej. "Behörigheter" (det heter inte det nu, utan "auktorisation") förfaller med ålder. Så om Ralf gick i pension vid 65 så lär han näppeligen ha kvar den vid 100.Keiller skrev:
Detta om de inte ändrat reglerna på sistone. Jag hittar inte dem nu i hastigheten. Någon får gärna fylla i detaljerna.
Ja, det är numera inte tidsbegränsat så Ralfs kan gälla i en evighet.lars_stefan_axelsson skrev:
Nu behövs ju varken behörighet eller auktorisation för att byta en smältpropp, men däremot kunskapen.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Nej, en behörighet gäller tills vidare.
Bra där Bo, som jag läser blev alla auktorisationer/behörigheter obegränsade i tid 2016. Även om de innan det gällde väldigt länge.Bo.Siltberg skrev:
Auktorisationstyp: A
Auktorisationens giltighetstid: Tillsvidare
Information om registerutdraget
Detta utdrag visar vilka uppgifter om auktorisation att utföra elinstallationsarbete som finns i Elsäkerhetsverkets register.
En auktorisation kan återkallas eller inskränkas efter beslut av Elsäkerhetsverket, enligt 44 § elsäkerhetslagen (2016:732). Det innebär att den utfärdade auktorisationen helt eller delvis upphör.
En varning beslutas av Elsäkerhetsverket, enligt 45 § elsäkerhetslagen (2016:732). Varningen påverkar inte auktorisationens giltighet, omfattning eller innehåll.
Vid frågor eller verifiering av uppgifter om auktorisation, kontakta Elsäkerhetsverket: 010-168 05 00.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Fel!lars_stefan_axelsson skrev:
Denna gång har faktiskt Bo rätt:
Giltighetstid
Din auktorisation gäller tillsvidare.
Tidigare fanns en bestämmelse om att en viss giltighetstid skulle gälla. Men den 1 januari 2016 gjordes en regeländring som innebar att alla som då hade en giltig auktorisation automatiskt fick en obegränsad giltighetstid.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Var kommer den texten ifrån?
Regeländringen gjordes 1 Jan 2014 då 2013:1 trädde ikraft. Där står dock
En behörighet som är gällande den 31 december 2015 ska istället för den giltighetstid som anges i beslutet, gälla tills vidare.
Så om man hade en behörighet som gick ut efter 2014-01-01 men före 2015-12-31 så behövde man förnya den.
Regeländringen gjordes 1 Jan 2014 då 2013:1 trädde ikraft. Där står dock
En behörighet som är gällande den 31 december 2015 ska istället för den giltighetstid som anges i beslutet, gälla tills vidare.
Så om man hade en behörighet som gick ut efter 2014-01-01 men före 2015-12-31 så behövde man förnya den.
Elsäkerhetsverket. Det är en klickbar länk.Bo.Siltberg skrev:
Var kommer den texten ifrån?
Regeländringen gjordes 1 Jan 2014 då 2013:1 trädde ikraft. Där står dock
En behörighet som är gällande den 31 december 2015 ska istället för den giltighetstid som anges i beslutet, gälla tills vidare.
Så om man hade en behörighet som gick ut efter 2014-01-01 men före 2015-12-31 så behövde man förnya den.
