Icaros Icaros skrev:
Hej!

Nu får ni rätta mig om jag har fel eller saknar någon nödvändig information!!

Det måste finnas fullständig dokumetation på vad som är tillåtet och inte angående elinstalation, det kan inte vara så att detta är förbehållet certifierade elektriker, och då åsyftar jag inte glättade populärbeskrivna pamflätter!!

Om det styrs av lagar borde detta vara avgiftsfritt tillgängligt på nätet, inte minst om gemene man ska kunna lagföras för detta!!

Känner till några författningsamlingar som är användbara, men ingen på nätet!!

Kan någon koriskera mig om jag har fel!!!!
Om jag kommer ihåg rätt så är lagen (ellagen??) väldigt övergripande, och säger i lite flummiga ordalag något om att allt är behörighetskrävande. Men ger rätten att utfärda detaljbestämmelser till elsäkerhetsverket. Verkets föreskrifter är därmed upphöjda till att vara lag.

När det sedan gäller detaljreglering om HUR en elanläggning (det behörighetskrävande) skall vara utformad, så finns en dyr standard att tillgå. Men den är inte per definition lag/föreskrift, utan ett exempel på hur man kan utföra en elanläggningen på ett lagligt sätt. Det är upp till en elektriker att bevisa att det han gör är säkert, enklaste sött att bevisa, ör att hänvisa till att ha följt standarden. Men skulle jag kunna bevisa att min alternativa väg är lika säker, så är det OK. Men underlaget för standarden är framtaget internationellt, med utredningar för hundratals miljoner. Att övertrumfa det är svårt.
 
Är i färd med att snygga till i hallen och ska bl.a byta golvsockel där en kulokabel är fastspikad. Får jag lossa kabeln, byta sockel och spika fast kabeln igen utan att behöva boka besök av en behörig elektriker?
 
E
Keiller Keiller skrev:
Är i färd med att snygga till i hallen och ska bl.a byta golvsockel där en kulokabel är fastspikad. Får jag lossa kabeln, byta sockel och spika fast kabeln igen utan att behöva boka besök av en behörig elektriker?
Det kan du klara, ta foto före bara.
Om du sen får är en annan femma.
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför läser du inte ESV "koppla säkert" istället för att gissa? Det består av ett litet "äventyrsspel" där man efter att ha klickat färdigt på ledtrådarna får upp föreskriftstexten plus en länk till hur man hittar en elfirma. Ganska magstarkt av en statlig myndighet.
Har för mig jag läste den då den gavs ut.
Det där spelet känns bekant, ska kolla på det vid tillfälle. Känns något överdrivet, kan jag hålla med om.
 
E
Keiller Keiller skrev:
Men Ralf 100, som innan han gick i pension för 35 år sen hade behörighet, tillåts att dra el när, hur och var som helst?
Ja?
 
E El-Löken66 skrev:
Det kan du klara, ta foto före bara.
Om du sen får är en annan femma.
Klarar det gör jag, det är inte raketforskning. Det var om jag utan behörighet får göra det.
 
Keiller Keiller skrev:
Är i färd med att snygga till i hallen och ska bl.a byta golvsockel där en kulokabel är fastspikad. Får jag lossa kabeln, byta sockel och spika fast kabeln igen utan att behöva boka besök av en behörig elektriker?
Nej, du får inte. Det finns inga undantag som är i närheten av att hantera fasta ledningar.
 
Keiller Keiller skrev:
Men Ralf 100, som innan han gick i pension för 35 år sen hade behörighet, tillåts att dra el när, hur och var som helst?
Nej. "Behörigheter" (det heter inte det nu, utan "auktorisation") förfaller med ålder. Så om Ralf gick i pension vid 65 så lär han näppeligen ha kvar den vid 100.

Detta om de inte ändrat reglerna på sistone. Jag hittar inte dem nu i hastigheten. Någon får gärna fylla i detaljerna.
 
E
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. "Behörigheter" (det heter inte det nu, utan "auktorisation") förfaller med ålder. Så om Ralf gick i pension vid 65 så lär han näppeligen ha kvar den vid 100.

Detta om de inte ändrat reglerna på sistone. Jag hittar inte dem nu i hastigheten. Någon får gärna fylla i detaljerna.
Ja, det är numera inte tidsbegränsat så Ralfs kan gälla i en evighet.

Nu behövs ju varken behörighet eller auktorisation för att byta en smältpropp, men däremot kunskapen.
 
Redigerat:
Nej, en behörighet gäller tills vidare.
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, en behörighet gäller tills vidare.
Bra där Bo, som jag läser blev alla auktorisationer/behörigheter obegränsade i tid 2016. Även om de innan det gällde väldigt länge.

Auktorisationstyp: A
Auktorisationens giltighetstid: Tillsvidare
Information om registerutdraget
Detta utdrag visar vilka uppgifter om auktorisation att utföra elinstallationsarbete som finns i Elsäkerhetsverkets register.
En auktorisation kan återkallas eller inskränkas efter beslut av Elsäkerhetsverket, enligt 44 § elsäkerhetslagen (2016:732). Det innebär att den utfärdade auktorisationen helt eller delvis upphör.
En varning beslutas av Elsäkerhetsverket, enligt 45 § elsäkerhetslagen (2016:732). Varningen påverkar inte auktorisationens giltighet, omfattning eller innehåll.
Vid frågor eller verifiering av uppgifter om auktorisation, kontakta Elsäkerhetsverket: 010-168 05 00.
 
Redigerat:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, en behörighet gäller tills vidare.
Det gjorde den inte förut iaf. När ändrades det? Man var tvungen att söka om förlängning när man uppnått en viss ålder. Jag har flera släktingar som både gjort det och struntat i det.
 
E
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det gjorde den inte förut iaf. När ändrades det? Man var tvungen att söka om förlängning när man uppnått en viss ålder. Jag har flera släktingar som både gjort det och struntat i det.
Fel!
Denna gång har faktiskt Bo rätt:

Giltighetstid
Din auktorisation gäller tillsvidare.

Tidigare fanns en bestämmelse om att en viss giltighetstid skulle gälla. Men den 1 januari 2016 gjordes en regeländring som innebar att alla som då hade en giltig auktorisation automatiskt fick en obegränsad giltighetstid.
 
Var kommer den texten ifrån?
Regeländringen gjordes 1 Jan 2014 då 2013:1 trädde ikraft. Där står dock

En behörighet som är gällande den 31 december 2015 ska istället för den giltighetstid som anges i beslutet, gälla tills vidare.

Så om man hade en behörighet som gick ut efter 2014-01-01 men före 2015-12-31 så behövde man förnya den.
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Var kommer den texten ifrån?
Regeländringen gjordes 1 Jan 2014 då 2013:1 trädde ikraft. Där står dock

En behörighet som är gällande den 31 december 2015 ska istället för den giltighetstid som anges i beslutet, gälla tills vidare.

Så om man hade en behörighet som gick ut efter 2014-01-01 men före 2015-12-31 så behövde man förnya den.
Elsäkerhetsverket. Det är en klickbar länk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.