Rrrrr skrev:
De är ju som sagt förbjudna av en anledning, inte bara för att djävlas.
Försökte vara lite rolig.
Det är nog inte jättevanligt att elsäkerhetsverket gör revision alternativt erlägger en privatpersons anläggning med driftförbud på grund utav ett gammalt uttag...

dataviruset skrev:
Som jag har förstått det är de endast förbjudna att sälja och installera vid nyinstallationer.
Om TS skall göra en adapterkabel till CEE så lär det krävas en SEMKO-17 handske, eller hur?

Dom är förbjudna.
Det här gäller personsäkerhet, det fanns en tid då vi hade ca åtta dödsfall om året pga dessa handskar.
:mad:

• Gilla
Lintto1 och 4 till
  • Laddar…
lillamatilda skrev:
Försökte vara lite rolig.
Det är nog inte jättevanligt att elsäkerhetsverket gör revision alternativt erlägger en privatpersons anläggning med driftförbud på grund utav ett gammalt uttag...
Nä, men besiktningsman/konsult kan ju vara ute på uppdrag ändå och göra nedslag.

mycke_nu skrev:
Om TS skall göra en adapterkabel till CEE så lär det krävas en SEMKO-17 handske, eller hur?
Någon adapterkabel blir det inte i mitt fall. Jag tackar så mycket för svaren och kommer antagligen montera några CEE-kontaktdon antingen själv eller tillsammans ihop med en elektriker så det blir helt rätt :)

• Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Skrev en fråga till Elsäkerhetsverket med anledning av att texten om att en lekman inte får byta strömställare -> dimmer har försvunnit i nya Elsäkerhetspocket. Har nu fått svar:

Jag frågade:
I förra utgåvan av er "Elsäkerhetspocket" finns följande att läsa: "Dimmer Om du vill byta en vanlig strömbrytare på väggen mot en dimmer ska det göras av en fackman." Detta finns inte med i senaste utgåvan av denna pocket. Har Elsäkerhetsverket ändrat uppfattning om huruvida en lekman själv får byta från strömställare till dimmer?

Elsäkerhetsverket svarade:
I 3§ elinstallatörsförordningen 1990:806 framgår vad som är elinstallationsarbete som det krävs behörighet för att få utföra. Där finns bland annat utförande eller ändring av en starkströmsanläggning.
Att ersätta en strömbrytare med en dimmer är en ändring av starkströmsanläggningen och det omfattas således av regelverket.
Men i 1 Kap 3§ i Elsäkerhetsverkets föreskrifter om behörighet för elinstallatörer ELSÄK-FS 2010:4 har man gjort några undantag.
Där finns några exempel på sådana installationsarbeten som får utföras utan behörighet.
Under 1:a pkt finns bland annat utbyte av elkopplare (strömbrytare) för högst 16 A, 400V vilka ingår i en starkströmsanläggning. Med utbyte avses ersätta med en likadan.
Det är bakgrunden till texten i ”Pocketen”

BOSSE JOHANSSON
Överinspektör
Elektriska anläggningar och installatörer

Jaha. Det kunde ju varit tydligare skrivet... Jag tolkar det som att det alltså *inte* är OK att byta strömbrytare mot dimmer? Eller?

Jag hatar sådana där dj-a paragrafryttare som bara klarar av att citera tillbaka lagtexten när man ställer en konkret fråga utan att först svara på frågan. Det är fegt och tyder på okunnskap. :mad:

• Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Ja, han svarar ju inte på varför det försvunnit. Han säger ju att man inte får byta till dimmer.

Ja.. Svaret är ju "godag yxskaft" precis som man kunde förvänta sig av en statlig myndighet.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Frågan var om elsäkerhetsverket ändrat sig om att det krävs behörighet för att byta en dimmer,svaret är ett glasklart nej med en hänvisning!
Ni läser hans svar som fan läser bibeln...

JBA69 skrev:
,svaret är ett glasklart nej
Nej, det är det inte. (Se där, ett glasklart "nej". Så ser de fö ut. Glasklara "nej" alltså.).

Texten innehåller överhuvudtaget varken orden "ja" eller "nej". Och svarar inte på frågan. Utan hoppar direk till lagtexten. Som man lika gärna kunde tolkat själv från början...

Nja...jag tycker det är ganska glasklart. Det står ju att man får byta mot en likadan i nyare texter, att den gamla om just dimmern är borttagen spelar ju ingen roll för en trappbrytare och en dimmer är ju inte lika så alltså förbjudet....inget konstigt med det där svaret....man måste kanske lära sig läsa elsäkerhetsverkiska :p

I det här fallet borde det väl vara nästan självklart att det är bättre att "lekman" byter ett femledar-semko-17-uttag till ett CEE-uttag än att någon gör en kalkyl och kommer fram till att det blir billigare att använda en gammal skavd adapter eller liknande.

Med femledare och rätt kopplat så kommer iofs jordfelsbrytaren i byggplattan att skydda även om det blir jordsläpp i semko-donet, men det är ändå dumt att använda uttaget.

En bonusfråga angående regeln att få byta uttag avsedda för 16A - pekar det på vad själva uttaget är avsett för eller kan man anse att det finns ett kryphål i vad det är avsäkrat för?

D.v.s. får man byta ett 25A-semko-don till ett 16A-CEE-don om det är avsäkrat 16A (och monterat på ett sådant sätt att en uppsäkring omöjligtvis kan ske utan att se att donet finns och var det är inkopplat, d.v.s. några centimeter från säkringarna)?

Den fråga som folk borde ställa till sig själv är om de är fullt övertygade om att de har den kunskap som krävs.
Det är en fråga som dessutom är betydligt enklare för oss att svara på :)

Redigerat:
yxis skrev:
[länk]
:)
Och genast börjar man fundera på vilken sida man själv tillhör :x

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.