10 655 läst ·
76 svar
11k läst
76 svar
Vad får man själv installera/montera?
Tja,
Den mest markanta skillnaden mellan "dagens" och "gårdagens" föreskrifter är att förr stod det ofta "skall" och "måste" medans idag är det mycket "bör" och "borde". Svårt att förklara men dagens föreskrifter säger inte ett skvatt i klartext...
Den mest markanta skillnaden mellan "dagens" och "gårdagens" föreskrifter är att förr stod det ofta "skall" och "måste" medans idag är det mycket "bör" och "borde". Svårt att förklara men dagens föreskrifter säger inte ett skvatt i klartext...
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Nej, det är fel. Det står "elkopplare och anslutningsdon". Sedan har jag för mig att där är uppräknat ytterligare några saker. Men det är väsentligt att det står INTE "befintlig elmateriel".lillamatilda skrev:
Jag sa aldrig att det ordagrant står så, men använde mig utav den frasen. Vilket nu visar sig vara ett misstag då folk missuppfattar detta...
En elkopplare eller ett anslutningsdon som sitter installerat, måste enligt all rim och reson, räknas som befintlig elmateriel.
Som sagt, föreskrifter kräver en viss nivå av förståelse för att kunna läsas, anammas och förstås...
En elkopplare eller ett anslutningsdon som sitter installerat, måste enligt all rim och reson, räknas som befintlig elmateriel.
Som sagt, föreskrifter kräver en viss nivå av förståelse för att kunna läsas, anammas och förstås...
Du har nog rätt! Någon som har sparat den gamla versionen av Elsäkerhetspocket så vill jag gärna ha den!hempularen skrev:
Bifoga gärna källa! 
Mer kul:
STRÖMBRYTARE – INFÄLLD
Byta strömbrytare (högst 16 A)
Strömbrytare fi nns av många olika typer. Enkla
strömbrytare för två ledare kan du byta själv. Byte
av strömbrytare med fl era ledare anslutna kräver
särskilda kunskaper. Felmontering kan innebära
livsfara. Anlita därför en fackman. I äldre hus är
dosan i väggen oftast av plåt. Till sådana får man
endast använda strömbrytare, där ledarna sätts
fast med skruvar och inte med fjädrande kläm-
mor.
Jag har en som är nedladdad 2008 och en 2011. Tror dock att det är exakt samma.. Bifogar här den från 2008... Ska också ta och skriva en fråga till Elsäkerhetsverket och höra om de ändrat uppfattning nyligt eller.
Visa bilaga ELSÄK-Elsäkerhetspocket-2008.pdf
Visa bilaga ELSÄK-Elsäkerhetspocket-2008.pdf
De är förbjudna att sälja ja (även begagnade) och det är en av få saker som besiktningsmän anmärker på retroaktivt (Gamla elprylar som var godkända då de monterades brukar ju annars få vara).
Så har man sådana uttag bör man byta ut dem snarast! Har hänt många dödsolyckor då de blivit strömförande!
Så har man sådana uttag bör man byta ut dem snarast! Har hänt många dödsolyckor då de blivit strömförande!
Ja, Elpolisen är förjävlig..Rrrrr skrev: