Bara att fundera på det är bra i sig! :)

Det ligger lite i sakens natur att om man funderar så är man *inte* något affischnamn för Dunning-Krueger. ;)

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Det låter ju positivt iaf då....:D

Glufsglufs skrev:
inget konstigt med det där svaret
Nej, det är tyvärr precis vad jag har kommit att förvänta mig när jag pratar med min egen styrande myndighet, eller advokater i största allmänhet.

Därmed inte sagt att jag accepterar att man gömmer sig bakom paragraferna. Han hade enkelt kunnat börja med att svara på frågan som den ställdes, och fortsätta med "eftersom lagen säger...", samt gärna förklara varför de strukit förtydligandet om att man inte får byta från brytare till dimmer.

Mycket hänger ju just på "byta" här, och här gör det helt klart en tolkning. Det hade han i gengäld, om han skulle varit riktigt juridiskt korrekt, gärna få förklarat var den tolkningen kommer ifrån.

Glufsglufs skrev:
Det låter ju positivt iaf då....:D
Precis. "Det fulla axet böjer sig." :)

Jo, det finns mycket att önska när det kommer svar från elsäkerhetsverket och så har det alltid varit, när blå boken fanns så blev man oftast hänvisad med svaret "vad säger blå boken" och så fick man reda ut svaret själv iaf på frågan. men nu efetr ett antal år så har jag lärt mig hur man ska läsa och lyssna på svar från verket så för mig personligen så var svaret tydligt. I gamla texten stog det specifikt. I nya står det byte endast med likadana apparater och en dimmer jämfört med vanlig brytare är ju då inte likadana.

Varför det är skrivet så som det är och varför det helt enkelt är som det är har inte varit något jag reflekterat över och gör det fortfarande inte. Ett byte för mig är helt enkelt att en pryl ersätts av en ny pryl på samma ställe.

Glufsglufs skrev:
I nya står det byte endast med likadana apparater och en dimmer jämfört med vanlig brytare är ju då inte likadana.
Och vad är "likadana" då? Från brytare med snabbkoppling till en med skruvöverfall? Från en enkel där man lagt två tändtrådar under samma anslutning till en kron? Från resistiv (shunt-dimmer) till framkantsdimmer? Var går gränsen?

Nej, det var väl inte egentligen allvarlig menat, men jag kan också djävlas. :) Har man sagt A så får man säga B. Bäst är alltså att inte börja spela det spelet. :)

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Likadan == samma märke och modell?

Hej!

Nu får ni rätta mig om jag har fel eller saknar någon nödvändig information!!

Det måste finnas fullständig dokumetation på vad som är tillåtet och inte angående elinstalation, det kan inte vara så att detta är förbehållet certifierade elektriker, och då åsyftar jag inte glättade populärbeskrivna pamflätter!!

Om det styrs av lagar borde detta vara avgiftsfritt tillgängligt på nätet, inte minst om gemene man ska kunna lagföras för detta!!

Känner till några författningsamlingar som är användbara, men ingen på nätet!!

Kan någon koriskera mig om jag har fel!!!!

O
Det som gör mig mest upprörd i den här komedin är att man lagt miljoner på att skapa "Koppla säkert" när det enda det gör är att svara på det som redan står klart och tydligt både på deras hemsida och i lagstiftningen. Allt elinstallationsarbete utom följande är olagligt utan auktorisation:

• Byta trasig proppsäkring och återställa utlöst automatsäkring
  • Byta glödlampor
  • Byta lamphållare
  • Montera skarvsladdar
  • Montera sladdströmbrytare och stickproppar
  • Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar
  • Byta befintlig strömbrytare för högst 16 A som är placerad i en egen kapsling eller dosa
  • Byta befintligt vägguttag för högst 16 A som är placerat i en egen kapsling eller dosa.

Koppla säkert är alltså inget annat än en svindyr, onödigt överarbetat interaktiv implicit invers av ovanstående lista. Dessutom är listan fullständig, uttömande, omedelbart överskådlig och glasklar. Koppla säkert däremot gömmer den relevanta sakinformation bakom en massa ovidkommande alternativ som inte är relevanta. Helt omöjligt att snabbt få samma överblick som att bara rakt upp och ned lista de 8 tillåta åtgärder. Att lägga den här listan i stor röd text på hemsidan hade varit både snabbare och billigare. Det sjukaste är att begåvningsreserven på ESV springer runt och tror att de gjort något bra när de slösas med skattemedel, och de får till och med pris för dumheterna. Helt j-vla otroligt.

• Gilla
  • Älska
AndersOhrt och 9 till
  • Laddar…
E
O Steamboy skrev:
Det som gör mig mest upprörd i den här komedin är att man lagt miljoner på att skapa "Koppla säkert" när det enda det gör är att svara på det som redan står klart och tydligt både på deras hemsida och i lagstiftningen. Allt elinstallationsarbete utom följande är olagligt utan auktorisation:

• Byta trasig proppsäkring och återställa utlöst automatsäkring
  • Byta glödlampor
  • Byta lamphållare
  • Montera skarvsladdar
  • Montera sladdströmbrytare och stickproppar
  • Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar
  • Byta befintlig strömbrytare för högst 16 A som är placerad i en egen kapsling eller dosa
  • Byta befintligt vägguttag för högst 16 A som är placerat i en egen kapsling eller dosa.

Koppla säkert är alltså inget annat än en svindyr, onödigt överarbetat interaktiv implicit invers av ovanstående lista. Dessutom är listan fullständig, uttömande, omedelbart överskådlig och glasklar. Koppla säkert däremot gömmer den relevanta sakinformation bakom en massa ovidkommande alternativ som inte är relevanta. Helt omöjligt att snabbt få samma överblick som att bara rakt upp och ned lista de 8 tillåta åtgärder. Att lägga den här listan i stor röd text på hemsidan hade varit både snabbare och billigare. Det sjukaste är att begåvningsreserven på ESV springer runt och tror att de gjort något bra när de slösas med skattemedel, och de får till och med pris för dumheterna. Helt j-vla otroligt.
Stämmer kanske som du skriver men där står väl också hur dessa arbeten ska utföras i detalj, det har det gjort i föregångarna i alla fall, med tydliga bilder.

Inte alla som hur en propp ska bytas konstigt nog, hos tant Agda 90 år har kanske Ralf 100 skött alla tekniska delar men då Agda blev änka behöver hon sätta sig i detta på gamla dagar.

Varför läser du inte ESV "koppla säkert" istället för att gissa? Det består av ett litet "äventyrsspel" där man efter att ha klickat färdigt på ledtrådarna får upp föreskriftstexten plus en länk till hur man hittar en elfirma. Ganska magstarkt av en statlig myndighet.

Men Ralf 100, som innan han gick i pension för 35 år sen hade behörighet, tillåts att dra el när, hur och var som helst?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.