T Thomas_Blekinge skrev:
Där har du fel. Det finns domstolsutslag som säger att ett ekonomibygge på en jordbruksfastighet måste i storlek och utformning stå i relation till jordbrukets karaktär, eller något liknande. Inget jordbruk - inget undantag från bygglovskrav.
Fast det behöver verkligen inte handla om något jordbruk alls. Kan lika gärna vara förvaltning av skog som kräver maskiner. Eller varför inte en traktor med snöblad för snöröjningen, en grävmaskin eller en hjullastare.

Dina inlägg doftar jante.

• Gilla
Kramla och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vi kan ju lägga till att vid senaste PBL-ändringen så ändrades även detta bygglovskrav.

Lagtexten ligger nu i 9 kap. 6 § PBL med en ny formulering:

Skärmavbild 2026-07-23 kl. 12.36.13.png

Sen definieras vad en ekonomibyggnad är numera i 1 kap. 4 § PBL:

"ekonomibyggnad: en byggnad som behövs för jordbruket, skogsbruket, vattenbruket, fisket eller renskötseln"

Så det är rätt brett. Man behöver bedriva någon typ av näringsverksamhet inom dessa näringar som passar in ovan och byggnaden måste vara direkt för denna näringsverksamhets behov, då är det bygglovsfritt. Att sen näringsverksamheten inte går runt och är mer av hobbykaraktär är en annan sak. Det mesta av mindre jordbruk, skogsbruk och vattenbruk är ju lite av hobbykaraktär idag. Svårt att leva på, kan möjligen ge en sidoinkomst eller kanske en form av besparing med dålig avkastning (jag tänker på skog).

• Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
C
Dock fortfarande oklart om TS fastighet ligger inom detaljplan eller inte.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man behöver bedriva någon typ av näringsverksamhet inom dessa näringar
Ja, och som tidigare sagts i tråden betraktas du som näringsidkare och måste deklarera minst en NE-bilaga så fort du förvärvar denna typ av fastighet. Jag har svårt att trot att det skulle kunna finnas krav på att verksamheten är aktiv så länge ev ekonomibyggnader är rimligt dimensionerade.

Claes Sörmland
krillek krillek skrev:
Ja, och som tidigare sagts i tråden betraktas du som näringsidkare och måste deklarera minst en NE-bilaga så fort du förvärvar denna typ av fastighet. Jag har svårt att trot att det skulle kunna finnas krav på att verksamheten är aktiv så länge ev ekonomibyggnader är rimligt dimensionerade.
Kravet är enligt praxis att du behöver byggnaderna för pågående drift av näringen. Hur du deklarerar har inget med frågan att göra, det är en sak mellan dig och skattemyndigheten och påverkar inte bygglagstiftningens tillämpning.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Behöver inte pågå jordbruk utan man kan bygga iaf om man kan visa att man har behov av byggnaden.
Precis. Jag äger en fastighet taxerad som skogsbruk och ville riva en gammal lada och ersätta med maskinhall. Eftersom skogsbruket inte är aktivt var jag osäker och ringde bygghandläggare på kommunen.

Deras svar var något i stil med ”varför stör du oss med detta, bara bygg du”.

Jag måste dock deklarera skogsbruket varje år och skicka in en momsredovisning så har man fullständigt avslutat verksamheten kanske det inte fungerar så.

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Jag måste dock deklarera skogsbruket varje år och skicka in en momsredovisning så har man fullständigt avslutat verksamheten kanske det inte fungerar så.
Fast så länge du äger en fastighet som är kategoriserad som någon form av lantbruk så kan du inte avsluta verksamheten, myndigheterna anser att du är lantbruksföretagare oavsett aktivitetsnivå i 'företaget'.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast så länge du äger en fastighet som är kategoriserad som någon form av lantbruk så kan du inte avsluta verksamheten, myndigheterna anser att du är lantbruksföretagare oavsett aktivitetsnivå i 'företaget'.
Man kan välja att deklarera det som att ”ingen verksamhet bedrivs”.

possum77 possum77 skrev:
Man kan välja att deklarera det som att ”ingen verksamhet bedrivs”.
Visst, men du ses ändå som företagare och måste lämna in NE-blanketten.

L lbgu skrev:
Visst, men du ses ändå som företagare och måste lämna in NE-blanketten.
Ja, men man slipper bokslut.

possum77 possum77 skrev:
Ja, men man slipper bokslut.
Det tråkiga är att man missar att dra av och få momsen tillbaka på allt man köper som kan hänvisas till 'företaget'. Är det en bondgård så kan i princip alla verktyg gå på företaget + mycket annat. Finns det el dragen till ekonomibyggnaderna kan man dra lte av elräkningen med. Kanske finns t.ex. något utrymme som bör vara frostfritt på vintern + utebelysning.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det tråkiga är att man missar att dra av och få momsen tillbaka på allt man köper som kan hänvisas till 'företaget'. Är det en bondgård så kan i princip alla verktyg gå på företaget + mycket annat. Finns det el dragen till ekonomibyggnaderna kan man dra lte av elräkningen med. Kanske finns t.ex. något utrymme som bör vara frostfritt på vintern + utebelysning.
Jag vet och mitt skogsbruk är aktivt på papper. Dock har jag knappt någon verksamhet att tala om.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Jag vet och mitt skogsbruk är aktivt på papper. Dock har jag knappt någon verksamhet att tala om.
Växer inte skogen varenda år?
Att det tar 100år eller så att få fram bra timmer innebär ju att skogs inkomsterna kommer stötvis, men verksamheten "skogsbruk" är ju aktiv alla de hundra åren.

• Gilla
DiscoDuck och 5 till
  • Laddar…
ecb182 ecb182 skrev:
Hur säker är du att byggnaden är 30 år? Om friggeboden är just 15 kvm finns det en rätt hög sannolikhet att den är uppförd efter 2008. Det var då reglerna för friggebodar ändrades från 10 till 15 kvm. Oavsett borde bygget vara preskriberat.
Jag har bott här i 8 år och med tanke på skicket på den och att man har lagt dit ett nytt tak ovanpå det gamla så kan man vara rätt säker på att den är det.

C cpalm skrev:
Dock fortfarande oklart om TS fastighet ligger inom detaljplan eller inte.
Jepp, väldigt mycket detaljplan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.