Ska man ändra användning och göra om ett förråd till gäststuga kan väl kommunen ha åsikter om att det kräver bygglov då den inte uppfördes som attefallare eller motsvarande bygglovsbefriad byggnad.

T TypRätt skrev:
Ska man ändra användning och göra om ett förråd till gäststuga kan väl kommunen ha åsikter om att det kräver bygglov då den inte uppfördes som attefallare eller motsvarande bygglovsbefriad byggnad.
Det behövs väl alltid bygglov för att inreda en bostad i en byggnad som saknar det?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Det behövs väl alltid bygglov för att inreda en bostad i en byggnad som saknar det?
Med undantag för komplementbostadshus som är bygglovsfritt och numera t o m anmälningsfritt.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Med undantag för komplementbostadshus som är bygglovsfritt och numera t o m anmälningsfritt.
Jo förvisso, men då bygger man en helt ny byggnad.
Du kan inte bygga en bygglovsbefriad komplementbyggnad och sen göra om den till ett komplementbostadshus utan bygglov även om det inte behövts bygglov om du byggt byggnaden som bostadshus redan från början.
Så har i alla fall jag tolkat reglerna.

Claes Sörmland
useless useless skrev:
Jo förvisso, men då bygger man en helt ny byggnad.
Du kan inte bygga en bygglovsbefriad komplementbyggnad och sen göra om den till ett komplementbostadshus utan bygglov även om det inte behövts bygglov om du byggt byggnaden som bostadshus redan från början.
Så har i alla fall jag tolkat reglerna.
Nej, det är löst i 9 kap. 16 § PBL, det krävs inte lov att ändra en komplementbyggnad till ett komplementbostadshus. Men byggnaden måste uppfylla kraven för att vara en bygglovsfri komplementbyggnad om den skulle nyuppföras.

Redigerat:
  • Gilla
TypRätt och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det pågår inget jordbruk på fastigheten. Så det funkar inte.
Det räcker att fastigheten är registrerad som lantbruksenhet (eller vad det nu heter). Själv bor jag på en sådan fastighet utan att bedriva jordbruk. Men myndigheterna envisas ändå med att jag är någon form av jordbrukare så jag blir automatiskt klassad som företagare tack vare adressen. Nu klagar jag inte. Blir lite mer krångel med deklaration (enskild firma), men på plussidan kan jag dra av allt jag köper som på något sätt kan kopplas till denna jordbrukarsyssla.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det räcker att fastigheten är registrerad som lantbruksenhet
Nja. Det man bygger måste vara till nytta för lantbruket. Bygger man en maskinhall till sin anläggningsfirma kräver det bygglov, bygger man en likadan byggnad till sina traktorer, skördetröskor eller skogsmaskiner till lantbruket är den lovfri.

I en gråzon mellan det ena och det andra rör sig nog ganska många av oss som har lantbruksfastigheter; ofta nog tänker man att äh, det där gör jag som jag vill med.

Det är en fin frihet att ha.

L lbgu skrev:
Det räcker att fastigheten är registrerad som lantbruksenhet (eller vad det nu heter). Själv bor jag på en sådan fastighet utan att bedriva jordbruk. Men myndigheterna envisas ändå med att jag är någon form av jordbrukare så jag blir automatiskt klassad som företagare tack vare adressen. Nu klagar jag inte. Blir lite mer krångel med deklaration (enskild firma), men på plussidan kan jag dra av allt jag köper som på något sätt kan kopplas till denna jordbrukarsyssla.
Detta verkar helt skumt. Ingen myndighet kan tvinga dig att bilda ett företag, inte ens en enskild firma.
Men oavsett, har du inget aktivt jordbruk får du inte bygga en maskinhall eller omvandla en befintlig ladugård till en maskinhall till annat än jordbruk.

T Thomas_Blekinge skrev:
Ingen myndighet kan tvinga dig att bilda ett företag, inte ens en enskild firma.
Watch them.

• Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.