Hej

Står inför en renovering och utbyggnad under 30 m² vilket då egentligen är bygglovsbefriad.

Dock har det nu dykt upp att uteplatsen som är byggd med tak inte har bygglov, kartbilder visar att den fanns där redan 2006, innan det vet jag inte. Har inga papper på detta. Uteplatsen äter eventuellt då upp dessa fria m² till nybyggnationen.

Jag undviker helst att söka bygglov på nybyggnationen då vissa delar blir enklast att lösa under tiden vi bygger (gammalt hus, okända faktorer) och kan ställa till det med eventuella bygglovshandlingar.

Alternativen är att söka bygglov för den gamla uteplatsen eller riva taket för att ta bort behovet av bygglov.

Uteplatsen är sådär i skick så den kommer behövas göras om på sikt men helst inte nu. Riva taket är enkelt men ställer krav på åtgärder på golvet för det är en betongplatta som inte är vädertät.

Snickaren säger att det är bara strunta i för uteplatsen är preskriberad (eventuellt utfall drabbar visserligen inte dom).

Om jag får välja kör jag bara på, söker bygglov för uteplatsen när det är dags att renovera den, börjar kommunen gnälla innan dess river jag taket på uteplatsen då för att undvika viten för svartbygge.

Huset ligger utanför tätbebyggt område och inte i samlad bebyggelse.

Hur tänker ni?

Jag tänker att det är enklare att be om ursäkt efteråt om det skulle behövas än att be om lov innan, kör på gör din 30m2 utbyggnad nu.

• Gilla
Gunnar Stoltz och 5 till
  • Laddar…
S specialized skrev:
Huset ligger utanför tätbebyggt område och inte i samlad bebyggelse.
Om det inte är detaljplanerat område och det inte finns andra lokala begränsningar så har du stor frihet så länge det inte påverkar VA i huset. Har gjort sådana tillbyggnader stegvis men fått söka dispens för strandnära.
Vad ska finnas i tillbyggnad?

• Gilla
specialized
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tänker att det är enklare att be om ursäkt efteråt om det skulle behövas än att be om lov innan, kör på gör din 30m2 utbyggnad nu.
Absolut, det enda som skaver är om man åker på viten eller böter, men jag vet inte om det brukar sluta i det.

A AndersS skrev:
Om det inte är detaljplanerat område och det inte finns andra lokala begränsningar så har du stor frihet så länge det inte påverkar VA i huset. Har gjort sådana tillbyggnader stegvis men fått söka dispens för strandnära.
Vad ska finnas i tillbyggnad?
Det är inte detaljplanerat, men jag förstår det som att det är lite stramare även på "landet" nu med dom nya reglerna?

Köket ska bli större och sen blir det ett extra rum typ sovrum. Diskbänken ska visserligen flyttas men.

• Gilla
bgurra och 1 till
  • Laddar…
S specialized skrev:
Absolut, det enda som skaver är om man åker på viten eller böter, men jag vet inte om det brukar sluta i det.
Det ( uteplatsen) verkar ju ha klarat sej bra utan lov tidigare, inte har du väl fått några viten för det taket?

• Gilla
Gunnar Stoltz
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag håller med om att den gamla tillbyggnaden uteplatsen utfördes som ett bygglovsundantag om den är yngre än början av 1970-talet. Därmed äter dess kvadratmetrar på potten om 45 kvadratmeter tillbyggnad du får göra utanför detaljplanerat område.

Om uterummet yta tillsammans med den nya tillbyggnaden på 30 kvm överstiger 45 kvadratmetrar är detta ett problem för potten är då överskriden och den nya tillbyggnaden är då svartbyggande. Att ta av taket på uterummet löser problemet. Liksom att söka bygglov i efterhand.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S specialized skrev:
Om jag får välja kör jag bara på, söker bygglov för uteplatsen när det är dags att renovera den, börjar kommunen gnälla innan dess river jag taket på uteplatsen då för att undvika viten för svartbygge.
Det fungerar. Din nya utbyggnad är ett svartbygge och kan angripas med rättelseföreläggande i tio år av kommunen. Efter tio år preskriberas överträdelsen i så mening att den tolereras av samhället.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Om taket/uteplatsen är 20 år gammal så skulle jag försöka hävda att kommunen verkar ha slarvat bort bygglovet för det när de digitaliserade allt. Funkar inte det så ska man alltid få en chans att rätta ( ex riva taket) innan de kräver vite så du riskerar inget mer än din och kommunens tid om du väljer denna väg.

• Gilla
skoxberra
  • Laddar…
Men är det verkligen så att gamla svartbyggen skall inkräkta på möjligheten att bygga bygglovsfritt idag?

OK, om du har ett skärmtak som är max 15 kvm, så var det (ofta) bygglovsfritt när det byggdes, rimligt att det ingår i potten bygglovsfri yta nu.

Men antag att du har ett 200 kvm stor tak, eller ett helt hus på 200 kvm som är svartbyggt. Skall det verkligen påverka min bygglovsfria yta? Det börväl vara själva byggarbetet som antingen görs bygglovsfritt, eller med bygglov, eller är ett svartbygge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.