Hej!

Mitt nästa steg i min resa att lära mig renovera skulle vara att bygga ett litet hus, typ attefallshus av något slag. Min tomt är inte perfekt för att placera det men jag har ett förråd som jag skulle kunna riva och ersätta.

Problemet är att det inte finns bygglov för det, men det är säkert 30 år gammalt så inget problem just nu. Det står på tomtgränsen mot kommunens cykelbana så jag har väldigt svårt att tror att de skulle ge mig bygglov för något nytt.

Hur mycket förändring får man göra på ett gammalt svartbygge och fortfarande hävda att det är samma hus? Jag skulle vilja riva förrådet helt och bygga något nytt på exakt samma plats.

Jag antar att jag kan ansöka om bygglov utan att riskera något för mitt nuvarande förråd, men helst skulle jag bara vilja riva och börja om och om jag får nej från kommunen så blir det svårt.

Förrådet är typ 5x3 m, helt oisolerat. Det finns en fuldragen elledning dragen dit men inget mer. Jag skulle vilja bygga något som är isolerat och som har el på rätt sätt, inget vatten ska dras dit.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland
En 15 kvadratmeter komplementbyggnad från mitten av 90-talet och utan bygglov. Och dessutom bredvid allmän plats väg. Inom detaljplan antar jag alltså. Stämmer det?

I så fall är det nästan säkert resultatet av gammalt preskriberat svartbyggande. Byggnaden tolereras av samhället med inte mycket mer än så. Att du har ett gammalt svartbygge till komplementbyggnad innebär inte att du har en rätt att riva byggnaden och uppföra en ny. Men du får däremot isolera den befintliga byggnaden. Och ändra dess fasad och tak. Och ordna till elen. Inget av detta kräver bygglov eller anmälan till kommunen.

Du har alltid möjlighet att rätta den gamla överträdelsen och kan när som helst rätta genom att riva byggnaden. Vad du ni vinner på det.

• Gilla
Ubbe55
  • Laddar…
Tack! Ja, den är minst 30 år så inget problem idag. Det känns ju som att om jag isolerar den, byter fasad, tak och drar in el så har jag i princip ett nytt hus? Jag har bytt ut allt väsentligt på det?

Stommen på förrådet är inte mycket att hurra för, den kommer att ha gjort sitt och det är det ända man inte rör om man gör de förändringar som du nämner.

Så klart så är det här ett sätt att få till ett nytt litet hus utan att störa de som bor nära eller uppröra kommunen i onödan.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Stommen kan du också byta om du gör det i lagom små bitar (och gärna utan att det märks).

Det här är min farfars gamla yxa; far min bytte skaftet på den och jag har bytt huvudet…

Skämt åsido, det finns de som hävdar att man inte kan byta ut varje planka, bjälke och spik i ett hud och hävda att det är samma byggnad, men de har sllra mist ett svårt bevisläge mot sig. Och det besvärliga, utöver kostnaden, är väl att byta ut bjälklag och väggar med överbyggnaden kvar.

I vissa extrema fall bygger byggherren ett tält över hela byggnaden och när tältet sen rivs står ett till synes nytt hus där. Men vem ska bevisa det om det har samma mått som det gamla? Det betyder inte att det är lagligt att riva och bygga nytt så länge ingen ser, bara att det är svårbevisat att man gjort det.

Att byta del för del är tryggare, men kanske dyrare och mer omständligt. om vissa delar är friska är det å andra sidan kanske bortkastat att byta dem.

• Haha
  • Gilla
Gavialen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är väl just det där att ingen byter planka för planka. I de fall som man har skrivit på detta forum så önskar man riva ett gammalt skjul och uppföra en ny byggnad på platsen. Det enda som överensstämmer är möjligen den ungefärliga placeringen. Men vanligen skiljer sig storlek, höjd och utförande.

Vi diskuterade ju ett rättsfall där en person hade gjort detta, rivit ett gammalt hus och byggt ett nytt på ungefär samma plats. Byggnadsnämnden hade inga svårigheter att visa att huset var nybyggt. Några foton på grunden visade att huset var nybyggt om jag minns rätt.

Vi hade ju också fallet med ett större hus som kläddes med ett omslutande tält och sen rev man huset under tältet och byggde ett nytt. Även de åkte dit när ett nytt hus dök upp när tältet togs ned. Någon som minns vilken stad detta skedde i?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Här har en lirare rivit en hel lada och byggt upp en ny maskinhall fast en bit bort. Allt utan lov, utanför DP. Som vanligt verkar kommunen vara blind på det ögat.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi hade ju också fallet med ett större hus som kläddes med ett omslutande tält och sen rev man huset under tältet och byggde ett nytt. Även de åkte dit när ett nytt hus dök upp när tältet togs ned. Någon som minns vilken stad detta skedde i?
Anekdotisk bevisning. Naturligtvis kan man se om en annan typ av hus, och i en annan form eller storlek visar sig när man lättar på förlåten, min poäng är bara att en likadan byggnad är svår att skilja från det som förut stod där.

T Thomas_Blekinge skrev:
Här har en lirare rivit en hel lada och byggt upp en ny maskinhall fast en bit bort. Allt utan lov, utanför DP. Som vanligt verkar kommunen vara blind på det ögat.
Är det inte en ekonomibyggnad då?

• Gilla
Gavialen
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Anmäl det då om du har åsikter och tror att det är olovligt. Att någon river en byggnad och bygger en annan någon annanstans är uppenbarligen inte en renovering. Men det behöver inte heller vara olagligt, och är det inte om det är ekonomibyggnader på en jordbruksfastighet.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Anmäl det då om du har åsikter och tror att det är olovligt. Att någon river en byggnad och bygger en annan någon annanstans är uppenbarligen inte en renovering. Men det behöver inte heller vara olagligt, och är det inte om det är ekonomibyggnader på en jordbruksfastighet.
Det pågår inget jordbruk på fastigheten. Så det funkar inte.

Problematiken med gamla svartbyggen är väl att när man vill ha bygglov för något kul så är det ett planstridigt utgångsläge som kräver åtgärder innan bygglov kan bedömas. Och om du då river svartbygget och ansöker för bygglov kan man fortfarande få ett nej. Och då står man utan något...
Jag har rätt kul läge själv då jag läste i husboken att kommunen har haft åsikten att en äldre länga från åtminstone 1917 "egentligen står för nära kommunens gångbana" för att bevilja bygglov för ett stort garage. Saken att ju att enda orsaken till att den står "för nära" är att kommunen köpte in mer mark för att bygga om vägen och anlägga gångbana en gång i tiden...
Så det är inte helt enkelt att ge råd. Förutom att det är vettigt att renovera en sida i taget med pauser mellan för då är det en utdragen upprustning av byggnaden. Typ.

• Gilla
Johan Sahlin
  • Laddar…
Claes Sörmland
VidarH VidarH skrev:
Problematiken med gamla svartbyggen är väl att när man vill ha bygglov för något kul så är det ett planstridigt utgångsläge som kräver åtgärder innan bygglov kan bedömas. Och om du då river svartbygget och ansöker för bygglov kan man fortfarande få ett nej. Och då står man utan något...
Jag har rätt kul läge själv då jag läste i husboken att kommunen har haft åsikten att en äldre länga från åtminstone 1917 "egentligen står för nära kommunens gångbana" för att bevilja bygglov för ett stort garage. Saken att ju att enda orsaken till att den står "för nära" är att kommunen köpte in mer mark för att bygga om vägen och anlägga gångbana en gång i tiden...
Så det är inte helt enkelt att ge råd. Förutom att det är vettigt att renovera en sida i taget med pauser mellan för då är det en utdragen upprustning av byggnaden. Typ.
Fast planenligheten/planstridigheten har ju inte med svartbyggen att göra. Du kan svartbygga planstridigt men också planenligt. Och som du redan har ett exempel på kan du bygga med bygglov och sen kan planen ändras så att din redan uppförda byggnad blir planstridig. Jag har också detta exempel på fastigheten, ett större uthus från 1920-talet som kommunen gjorde planstridigt när de antog en byggnadsplan på 1950-talet.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Problematiken med gamla svartbyggen är väl att när man vill ha bygglov för något kul så är det ett planstridigt utgångsläge som kräver åtgärder innan bygglov kan bedömas.
Bara om det är samma byggnad och numer bara inom 15 år efter att detaljplanen skulle ha genomförts. Hävdar kommunen det under andra omständigheter har den fel och kommer förlora vid ett överklagande.

T Thomas_Blekinge skrev:
Det pågår inget jordbruk på fastigheten. Så det funkar inte.
Behöver inte pågå jordbruk utan man kan bygga iaf om man kan visa att man har behov av byggnaden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.